66 Reacties
2 weken geleden
Dit klinkt herkenbaar. Best frustrerend en vooral ontzettend vermoeiend.
Maaaar doorslapen is iets wat normaal gesproken pas vanaf 4-6 maanden meer voorkomt. De ene baby is er sneller mee dan de ander. Ik denk niet dat wij iets fout doen of dat we op een bepaalde manier het doorslapen kunnen forceren. Waarschijnlijk is het een kwestie van tijd.
2 weken geleden
Ik had mij voorgenomen om alles aan te doen om mijn baby goed te laten slapen. Ik had veel ingelezen. Maar de eerste weken was ik zo druk met newborn fase dat ik niks heb toegepast. Maar mijn baby sliep al door met blok van 6 uur, soms 7,5 uur. Ik heb echt niks gedaan behalve elke 3 uur voeden. Ik heb gewoon veel geluk. Ik voed elke 3 uur, rond 18:30 is zijn bedtijd. Dan slaapt die als een blok maar ik maak hem rond 21:00 en 23:00 nog wakker voor voeding. Ik lees dat veel voeden ook kan helpen. Misschien kan je elke 2 uur eten geven, kijken wat het doet. Je kan zoeken naar 'deelvoedingen' op internet.
2 weken geleden
Kan je misschien je schema laten zien? Krijgt die genoeg slaap overdag? Door veel te laten slapen overdag slaapt die goed door. Dus kijk naar window fase en aantal uur slaap. Een baby van 9 weken slaapt overdag 3-5 uur met windowfase van 1.5 uur. En de laatste dutje voor 17:00! Bedtijd is voor kids altijd tussen 18:00-20:00.
2 weken geleden
Mijn baby sleep ook niet door, waren steeds slaapjes van max 3-4 uur in de nacht. Ik heb idee dat je baby er klaar voor moet zijn om door te kunnen slapen. Sinds vorige week had ik soms dat het iets langer werd (5 uur ofzo).
Maar een ding waar ik achter ben gekomen is dat ik snachts te snel ingreep. Dat ik dacht dat mijn baby wakker was maar dat ze eigenlijk bezig was een volgende slaap cyclus in te gaan.
Nu ik minder snel ingrijp slaapt ze 6+ uur (momenteel is ze al 8.5 uur aan een stuk aan het slapen). Vannacht ook paar keer gehad dat ik dacht dat ze wakker werd, maar gewacht. Rond 6.5 uur werd ze een keer bijna helemaal wakker en toen heb ik haar even geholpen terug in slaap te komen door op haar kont te tikken (heb een buikslaper)
2 weken geleden
6:00 fles 150cc
6:45 tot 8:00 slapen
08:00 tot 9.00 aankleden
9:00 tot 10:00 dutje
10.00 fles 150cc
11.00 tot 13:00 slapen
14:00 fles 150cc
14:30 tot 16:00 slapen
18.00 fles 150cc
18:30 tot 21:00 slapen
22:00 avondfles 180cc
(Kun je eventueel met Johannes broodpitmeel)
‘s nachts als hij wakker wordt geef ik eerst een speentje als hij meerdere keren in een korte tijd komt bied ik hem wel een fles aan.
Overdag helpt het heel erg om hem standaard na 45/60 min wakker tijd weer richting bed te doen dan kijkt hij nog wat rond in bed en valt hij daarna rustig in slaap.
Wat misschien helpt om soms een badje ‘s avonds voor der slaapje te doen en dan een fles zodat ze helemaal zen is.
Wij wandelen savonds graag na het eten dan ligt hij in de kinderwagen en doet hij het laatste slaapje voor zijn avondfles in de wagen dan zijn zijn nachten ook vaak nog beter.
2 weken geleden
07:00 eerste fles 170ml met uit bed routine. En spelen tot volgende bed tijd.
08:30 starten voor het volgende slaapje ongeveer. Soms wat eerder soms wat later.
11:00 luiertje doen en slaapzak aan en fles geven 170ml
11:30 in bedje leggen. (Slaapjes training)
12:00 vaak weer wakker en dan nog even proberen te laten slapen. En dan spelen tot volgende fles tijd.
15:00 zelfde routine, luier verschonen en fles geven 170ml
16:30 ongeveer weer slapen (op ons)
19:00 luier verschonen, pyjama aan en fles 170ml
20:00 ongeveer weer slapen tot 23:00 en dan weer een fles van 170ml incl slaapzak aan, luier doen.
00:00 ongeveer in de co sleeper. En dan slapen tot 07:00. En dan begint het hele riedeltje opnieuw.
Ik kijk altijd qua wakkertijd of mijn dochter rode wenkbrouwen heeft of niks meer leuk vind of veel gaapt. Aan de hand daarvan breng ik haar eerder van die 1,5 uur in slaap. Maar ik probeer me wel aan de wakkertijden te houden indien mogelijk.
2 weken geleden
Ik denk niet dat je er zelf heel veel aan kunt doen helaas... Snap dat je heel hard hoopt dat er een supertip komt, maar als je de basis goed hebt (overdag niet teveel prikkels, proberen dan genoeg te laten slapen, en idd dan vaak genoeg voeden zodat dit s nachts niet het probleem zou moeten zijn) is de rest mazzel.
Onze oudste sliep met 5 maanden door (ongeveer klokje rond), onze middelste pas toen ze 2,5 was en nu mijn jongste al met een maand. Terwijl ik echt niet veel anders doe in de aanpak.
Dus je doet het goed! Probeer anders of je de taken wat kunt verdelen met je partner als je die hebt. Dan kun je wat langere rukken slapen.
2 weken geleden
Ik denk dat het vooral een kwestie van geluk hebben is. Onze zoon kreeg elke twee uur borstvoeding en was en is een gigantisch slechte slaper. We hebben werkelijk alle trucjes geprobeerd, maar hij is nu bijna twee en slapen blijft lastig.
Onze dochter van drie maanden daarentegen drinkt minimaal en slaapt al sinds ze zes weken is van 22.00 tot 09.30 uur.
Dezelfde ouders, dezelfde genen en dezelfde aanpak en toch een wereld van verschil.
Het enige wat bij onze zoon vanaf een maand of zes enigszins hielp, was er echt scherp op letten dat hij overdag voldoende sliep.
2 weken geleden
Lieve mama,
Er zijn hier zóveel moeders op het forum. Een klein deel daarvan heeft een doorslaper.
Maar onthoud:
DE MEESTEN NIET!!!
En DAT is normaal babygedrag. Echt.
Doorslapen is vaak een fase die weer voorbij gaat. Bij een aantal zal het blijven. En zij hebben mazzel.
MAAR BIJ DE MEESTEN NIET!
even hoofdletters want je doet niets fout! Jouw kindje is een baby en heeft 9 maanden lang heeeerlijk in jouw warme buik mogen zwemmen. Je kindje houdt nog steeds van die warmte van jou en is het liefst zo vaak mogelijk bij je.🌸
Het is zwaar, ik weet er alles van. Ik was vannacht om 01.30u wakker en dochter wilde niet worden weggelegd. Meteen ogen weer wijd open. Dus ik was wakker tot na 03.00u. En toen we eenmaal sliepen was ze er weer om 04.30u. 3u na de eerste keer. Kind van de klok. En ook dit keer kon ik haar pas om 6u wegleggen.
Je kunt schema’s proberen, meer voedingen, alles uit de kast trekken, maar uiteindelijk bepaald jouw kindje zelf het ritme.
1 tip. Baker niet meer in. 12 weken is geen startmoment ivm starten van het rollen. Eenmaal gewend zul je ook weer af moeten bouwen. En dan begin je weer van voor af aan.
En daarbij. Weet dat kindjes rond 3/4 maanden een énorme ontwikkeling doormaken. Slapen is lastig, goed drinken is lastig.
Maar ze kunnen opeens wél van alles! En dat is waar je het voor doet.
Nogmaals; je bent niet alleen. Lees niet alleen de succesverhalen. Maar denk ook aan ALLE mama’s op het forum en daarbuiten die niet doorslapen. Want daar zijn er veel en veel meer van😘😘
2 weken geleden
We hebben een ‘redelijke doorslaper’.
Ze slaapt ongeveer 7-8 uur achter elkaar. Soms meldt ze zich tussendoor. Wij verwachten echt helemaal niets. Ik krijg het al benauwd van alle dagschema’s of wat voor schema’s dan ook.
De enige tip die ik wil geven: pak zoveel mogelijk zelf je (mentale)rust. Ik dut regelmatig met de baby of ga lekker genieten van b&b. Een relaxte ouder zorgt voor een relaxte baby (uitzonderingen daar gelaten).
2 weken geleden
Ik denk inderdaad ook dat het nou eenmaal zo is dat de ene baby dat wel al doet en de andere niet. Bij mij is het zo dat hoe eerder hij in bed gaat hoe langer hij slaapt. Tegenwoordig krijgt hij om 7 uur op bed in het donker borstvoeding en daarna meteen naar bed. Hij slaapt dan ongeveer 8 uur dus wel nog in de nacht wakker maar wij gaan ook gewoon vroeg naar bed om uren te pakken en daarna slaapt hij nog 4 uur. Wanneer we hem later nog wakker maken slaapt hij veel slechter. Verder overdag om de 3 uur voeden en wakkertijden van 60 tot 90 minuten
2 weken geleden
Ik denk dat schema's vooral passen bij kindjes die doorslapen. Want als mijn kind om 5 uur heeft gedronken, hoeft hij echt niet nog meer om 7 uur.
Nu moeten wij wel onze dochter naar school brengen, dus hij gaat ergens tussen half 8 en 8 wel uit bed. Maar het eerste flesje is totaal afhankelijk van de fles daarvoor. Ik volg hem nog gewoon daarin, komt vanzelf meer ritme in als hij wat ouder is. Hoop ik 😉
Onze dochter at en sliep wel al heel vroeg volgens het boekje dus geen kind is hetzelfde. En er zit geen knopje op.
Het belangrijkste: slapen doet slapen. Hier tegenwoordig korte dutjes, maar dan dus wel vaak op een dag. Ik vlieg niet van hot naar her, hoef nog even niet overal bij te zijn. Komt wel weer. Mijn kids zijn belangrijker en ik ga voor rust & regelmaat 🤗
2 weken geleden
Hi,
Ik ben bang dat het toch een kwestie is van geluk/pech... Ons zoontje van 3.5jr heeft nog steeds geen nacht van zn leven doorgeslapen - en wij hebben alles geprobeerd. Zijn zusje van nu 10 weken moet ik vanaf week 2 wakker maken voor een voeding en slaapt gerust een blok van 7 uur achter elkaar, terwijl we niks anders doen dan wel bij haar broer deden...
Ik heb dus geen tips voor je, wel herkenning en weet hoe pittig het is. Maar ga niet twijfelen aan jezelf! Mensen met doorslapers hebben naar mijn idee vooral erg mazzel. De meeste kindjes slapen op deze leeftijd nog totaal niet door. Ik zou je dus willen meegeven om vooral te zoeken naar manieren om het feit dat je kindje nog niet doorslaapt voor jou haalbaarder te maken - bijvoorbeeld door je partner (als je die hebt) een eerder op de avond gekolfde fles te laten geven zodat jij een langere ruk kan slapen. Succes mama, hou vol!
2 weken geleden
Ik weet niet of het helpt, maar mijn zoontje van 3 maanden slaapt gemiddeld 7-9 uur snachts. Dit is wat wij doen:
- 8.30/9.00 de eerste fles. Daarna naar beneden, gaat hij vaak in de box kletsen tegen de boxmobiel. En dan valt hij na een half uurtje vaak in slaap tot een uur of 12.00.
We letten niet op dutjes of wakkertijden, hebben we nooit gedaan eigenlijk en dat werkt goed tot nu toe. Hij slaapt als hij moe is. Als het niet lukt, pak ik hem en slaapt hij bij mij.
De voeding overdag is elke 3 uur, met af en toe een uitzondering.
Tussen 23 en 01.00 krijgt hij de laatste voeding. Daarna leg ik hem in zijn wiegje. Ook als hij nog wakker is.
In de wieg leg ik hem in een slaapzak, met zijn armen onder het laken. Het laken doe ik strak onder het matras, zodat hij zn handen niet eronderuit kan halen. Anders maakt hij zichzelf wakker.
Ik heb een gans met whitenoise en Die zet ik aan. De whitenoise laat ik vaak een half uur aan en dan gaat die automatisch uit. Verder ook alle lampen uit, pikdonker.
Hij slaapt sinds 7 weken steeds langere blokken snachts. Hij viel eerst altijd in slaap met speen, dit zijn we later gaan afbouwen en is nu al een week of 3 niet meer nodig.
Ik weet niet of je er iets aan hebt. Voor iedereen zijn andere dingen fijn.
Ik ben niet zo van de schema's enzo, maar anderen zweren erbij.
Ik hoop dat het snel beter gaat! 🤍
2 weken geleden
Het verschilt gewoon erg per kind, maar ik snap dat je nu op bent. Onze kleine komt midden in de nacht rond 2 uur en dan om 6 uur. Mijn partner en ik verdelen door zodat wij allebei 1 langer blokje slaap kunnen pakken.
Hopelijk kan je hier wat mee, want een blokje slaap van 5 a 6 uur maakt al een wereld van verschil voor je!
2 weken geleden
Hey! Wat lastig dat je kindje kortere blokjes maakt. Dit is wel heel normaal! De meeste baby's slapen nog helemaal niet door of slapen niet vaak langere blokjes. Bij ons is het vaak wel 1 blokje van 4,5-5 uur maar verder maximaal elke 3 uur en regelmatig vaker. Wij zorgen er wel voor dat hij zijn lange blokje niet te vroeg ik de avond maakt, anders heb ik snachts pech (ik geef bv en luier slaan we over dus ik doe de nachten alleen).
Overdag kijken we naar of hij moe is en dan slaapt hij als hij wil. Soms bakeren we hem in als hij zichzelf anders wakker slaapt. Maar nooit snachts (dit wordt ook afgeraden met bv op verzoek).
Als je bv geeft, zou je kunnen kijken naar veilig samen slapen. Op die manier kan je half slapend voeden.
Ik heb dit overigens niet geprobeerd, maar ik hoor er wel positieve verhalen over bij moeders die borstvoeding geven waarbij het kindje vaak komt.