10 Reacties
4 jaar geleden
Mijn beide kinderen hebben nooit een speen gekregen.
Ik heb ze altijd een knuffel of doekje gegeven waar ze zich prettig bij voelden. Ook heb ik ze steeds verschillende knuffels gegeven, zodat ze niet aan 1 ding gehecht raken.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom baby's een speen nodig hebben als ze er na een paar jaar er weer van af moeten.
Lijkt me voor ouder als kind niet leuk om het af te leren.
4 jaar geleden
Wij hebben dit 2 weken geleden ook gedaan. De tandarts raade ons dat aan. Wij hebben het bovenste puntje van de speen afgeknipt en aan hem gegeven (overdag) hij stopte het in zn mond en spuugde hem meteen weer uit. De eerste tweedagen waren moeilijk maar daarna geen problemen meer gehad. Bij zijn opa en oma was hij een week later en daar heeft hij ook nog een speentje aan een knuffel zitten wat we vergeten waren. Hij keek er naar, stopte hem in zn mond en moest keihard lachen. Daarna spuugde hij hem uit en heeft hij er niet meer naar om gekeken.. heel bijzonder haha
4 jaar geleden
Reactie op Diannemmm
Wij hebben dit 2 weken geleden ook gedaan. De tandarts raade ons dat aan. W ...
Hier is het gelukkig precies zo gelopen. De afgelopen twee dagen waren moeilijk, maar hij is vandaag zonder een kik te geven in slaap gevallen. Ook het middagdutje ging zonder problemen. Erg fijn! En bijzonder hoe het toch zo snel werkt.
Ik zat te denken dat ik het afleren toch minder vind opwegen tegenover het geruststellende gevoel en de zuigbehoefte die het kan vervullen de eerste jaren. Dus als reactie op joy-24, vind ik het het zeker waard. Mijn jongste krijgt nu ook gewoon de speen.
3 jaar geleden
Hier heeft ons meisje zelf een briefje "geschreven", in een envelop gedaan, tutje erbij en in de brievenbus gedaan naar de spenenfee.
De eerste 2 avonden, dikke tranen en "Mijn tutje nou". Daarna nog wat dagen moeite met in slaap vallen gehad en nu de afgelopen 2 dagen zonder problemen gaan slapen. Zijn er een week nu mee bezig.
Vanmiddag een paar keer langs de brievenbus gefiets, waarop ze zei "daar mijn tutje". Dus uitgelegd dat de postbode daar iedere dag de post uithaalt en dat haar tutje nu echt wel bij de spenenfee is.
En toen was het ook prima.
VRIEND
3 jaar geleden
Mijn zoontje wordt eind september 3 en sinds een maand van zijn speen af. Hij begon een spenen mondje te krijgen ( ruimte tussen boven en onder kaak wanneer hij zijn kiezen op elkaar zet) dus het werd tijd. Op het kdv heeft hij zijn speentje zelf aan een baby gegeven.Overdag heeft hij niet geslapen en s’avonds even gehuild en heb ik bij hem gezeten. Hij sliep binnen 45 minuten. Soms vraagt hij erom en dan vertel ik dat de baby zijn speentje nu heeft en ermee slaapt. Hij heeft er niet meer om gehuild echt zo fijn! Ging super goed :)
3 jaar geleden
Hier bij onze dochter gewoon eerst beperkt naar overdags niet meer geven en afleiding bieden als ze erom vroeg. En duidelijk tegen haar gezegd dat het alleen is om te slapen. En nu alleen nog ‘s avonds om in te dutten. Als ze ‘s morgens wakker wordt geeft ze haar speen automatisch aan ons als we de kamer in komen. En voordat we haar uit bed halen nemen we afscheid door doei te zeggen tegen speentje. Langzamerhand gaan we steeds een stapje verder. Tot het moment we het speentje samen gaan doorknippen en weggooien.