22 Reacties

4 jaar geleden

Mijn dochter is ook bijna 15maand, krijgt ook nog borstvoeding en eet ook nog steeds gepureerd. Boterham of stukjes lukken ook nog niet echt. Het gepureerd eten lukt wel maar ze heeft ook periodes (zoals nu) dat ze ook dat weigert 🥴 geen tips dus maar wel herkenning!

4 jaar geleden

Ik herken het enigzins ook. Tot ongeveer 2 weken geleden moest ze niets hebben van mee eten van avondeten. Ineens wilde ze dingen van onze bord eten. Dus nu laten we haar mee eten en gaat dat redelijk goed. Maar ze heeft ook momenten.... Bijvoorbeeld vanmorgen gingen we een heerlijke zachte peer eten. Ze moest er niets van hebben. Na het pureren ging het er wel in, behalve de hele kleine stukjes die er nog tussen zaten, die heeft ze vakkundig dr mond weer uit gewerkt. We hebben het maar geaccepteerd en blijven het proberen. Als we de strijd aan gaan dan wordt het zo'n groot ding en dat wilden we niet. Dus langzaamaan komt er verandering in. Ik zou zeggen hou vol!

4 jaar geleden

Ken je de blog/insta pagina Solid Starts? Zijn hebben hier echt zoveel goede tips voor en ook een geweldige app ontwikkelt (gratis) voor tips! Is wel in het Engels maar kan het echt van harte aanraden!

4 jaar geleden

Reactie op DMR

Ik herken het enigzins ook. Tot ongeveer 2 weken geleden moest ze niets heb ...
Hier ook een meisje die zo goed als 3 maanden al der eten weigert in en het begin echt bijna alles en dronk ze alleen nog maar flessen en daarna ging ze weer heel fanatiek overdags eten avond eten weigerde ze toen maar ook echt alles spugde ze uit potjes eigen gekookte eten klauwde ze met der handen uit haar mond of spugen ze uit. Bleek dat ze vocht achter haar trommelvliezen had en de huisarts legde uit dat tegen de avond die pijn het ergst is dus ze daardoor ook niet wilt eten... nu na een tijdje van pijnstillende druppels eet ze savonds weer langzamer hand steeds beter soms is ze na 3 happen ook klaar hoor maar wij zijn na al die tijd al blij dat ze eet wat ze wel erg goed eet is de kip spinazie aardappel van olvarit die gaat zo goed als op 💪 Geen tips helaas komt vanzelf wel weer goed Hoe zit het met z'n tanden? Hoeveel heeft hij der ? Misschien komen der op het moment een paar door waardoor hij het liefst zachter eet ?

4 jaar geleden

Muteert ik ben der szttttthyefffdtfttftftffftftfddrttd S T 4ftftftftftfff

4 jaar geleden

Ow zo blij dit te lezen (sorry). Ik ben zo gefrustreerd dat ze alleen gepureerd wilt eten en elk klein stukje wat er in zit, uit haar mond spuugt. Terwijl het consultatiebureau zegt dat ze met de pot mee moet eten. Dat lukt bij lange na nog niet!

4 jaar geleden

Och ik herken het helemaal en maak je niet druk komt allemaal goed. Dit is voor mij zeker niet vreemd lekker door gaan wanneer je denkt ik probeer wat merk je vanzelf wanneer hij er aan toe is. Mijn dochter had slik problemen met 4,5 jaar kan ze alles probleemloos eten vanaf haar 2de jaar begon ik steeds meer met stukjes brood? Ik gaf haar brood zonder korst. Mijn dochter was moeilijker als mijn zoontje nu lijkt het. Maar ik maak me er nu niet meer druk om. Komt vanzelf

4 jaar geleden

Ow zo blij dit te lezen (sorry). Ik ben zo gefrustreerd dat ze alleen gepur ...
Dikke onzin. Sommige kindjes hebben nu eenmaal moeite als gepureerd werkt waarom niet? Doen wat goed voelt voor beide komt allemaal goed

4 jaar geleden

Stukjes brood dippen in warm water ging hier ook erg goed. Steeds minder dippen(minder nat) werkte ook altijd. De ene keer deed ik warm water andere keer beetje bouillon

4 jaar geleden

Misschien eens kijken naar de Kleintjes methode? Kindjes zijn heel goed in staat om van jongs af aan al hele stukken te eten. Dat gaat aan het begin gepaard met veel kokhalzen/soms spugen maar uiteindelijk leren ze het heel goed. Misschien dat het spugen er dus bij hoort en juist betekent dat hij leert om met grovere stukken om te gaan.

4 jaar geleden

Ken je de blog/insta pagina Solid Starts? Zijn hebben hier echt zoveel goed ...
Heb het opgezocht, wat een goede tip, dank! 🙏🏼

4 jaar geleden

Oei wat naar om te horen!! Hopelijk knapt ze een beetje op! Om antwoord te geven op je vraag: ja hij krijgt nu tandjes (heeft er nu een stuk of zeven). Zag ook een andere blog waarin hier naar werd verwezen, al leken die kindjes door doorkomende tandjes slechter te eten maar aten ze daarvoor wel goed. Dat is hier helaas niet het geval 😅

4 jaar geleden

Ow zo blij dit te lezen (sorry). Ik ben zo gefrustreerd dat ze alleen gepur ...
Wat vervelend dat het CB dat zegt, de druk opvoeren lijkt me wel het laatste dat goed is! Zoals gezegd maken wij ons er niet echt druk over (hoewel de herkenning door jullie wel erg fijn voelt ☺️) maar het CB zei bij ons dat het niet erg is maar dat je in ieder geval moet blijven aanbieden. Structuur kunnen eten blijkt namelijk ook goed te zijn voor de spraakontwikkeling.

4 jaar geleden

Reactie op Mamma4kids

Stukjes brood dippen in warm water ging hier ook erg goed. Steeds minder di ...
Goed idee! Eigenlijk juist niet gedaan omdat iedereen altijd aangeeft dat je vooral ouder en daarmee droger brood moet geven om mee te beginnen zodat het niet aan het gehemelte blijft plakken. Ik ga het proberen!

4 jaar geleden

Reactie op Mila2306

Misschien eens kijken naar de Kleintjes methode? Kindjes zijn heel goed in ...
Zou je kunnen doen, lijkt me niet handig voor sommige kindjes. Bij mijn vriend nu bijna 40 jaar, heeft daardoor een trauma opgelopen grove stukken eten. Sinds hij bij mij is leert hij echt eten, ook bij hem pureerde ik alle groentes. Het heeft 10 jaar geduurd voordat hij groentes kon eten niet vanwege slikken maar omdat hij afkeer kreeg van stukjes. Brood ging wel maar groente eten was verpest. Dat kan ook nog. Hij eet nu bijna alle groentes. Op zuurkool en witlof na. Spruitjes is zijn favoriet. Eten maken is een sport heb ik ervaren en het ene kind is de andere niet. Let op je kind je heb 4 jaar de tijd om je kindje te leren eten. Dat is mijn ervaring. Varieer, knutselen kwa smaak met het eten. Als ze zo klein zijn voor hun 2 a 3de jaar kun je veel verknallen. En dan heb je moeilijke eters.

4 jaar geleden

Reactie op Lysz

Goed idee! Eigenlijk juist niet gedaan omdat iedereen altijd aangeeft dat j ...
Dit werkte bij al me 4 kinderen. Dat is maar even voordat je het in de gaten hebt eten ze zelf. Dit werkt erg goed. Neem je tijd schaam je niet, het is jouw kind als hij maar wat binnenkrijgt. Ze leren nog steeds de smaken en als dat goed zit, komt de rest vanzelf

4 jaar geleden

Mijn dochter wordt eind Dec 15 maanden en vanaf t begin direct gestart met lege hapjes (4maanden). Ik was zooo blij dat ze echt alles (letterlijk van avocado na broccoli na zoete aardappel) at. Helaas kwam bij 8 maanden hier verandering in en wilde de niks met stukjes. Boterham, peer, appel, banaan gaat altijd wel goed. Maar met de pot mee? Nope, elke dag probeer ik het, maar dan kijkt ze heel zuur en veegt ze alles af met der vinger. Purée eet ze soms, pasta heeft de geprobeerd net zoals konkommer of paprika. Maar that’s it. Ik geef sinds 5 maanden geen bv meer en sinds 13 maanden is zij volledig over naar half volle melk. Gepureerde dingen van olvarit (vooral die met wortel en rijst voor 6 maanden) eet ze gelukkig. Maar het is niet makkelijk soms.

4 jaar geleden

Reactie op yanam-24

Mijn dochter wordt eind Dec 15 maanden en vanaf t begin direct gestart met ...
Het is altijd uitzoeken wat ze lekker vinden, gelukkig dat je in ieder geval iets heb wat ze lekker vind, nu kijken wat kwa smaak wat er op lijkt om te proberen. Hier voor de nacht werkt gele vla de goedkoopste pak erg goed, zijn ze lang verzadigd. Mocht het slaapproblemen veroorzaken door honger.

4 jaar geleden

Klinkt miss heel raar maar ik wachte lang met stukjes geven omdat ik graag wilde dat ze blijven eten. Tot 4 jaar allemaal potjes gegeven. De 1 wat langer potjes van 6 a 8 maand dan de ander en niet elk soort gezien smaak, als ze wat ouder werden gooide ik ietsje tuinkruiden erdoor zoals in de bloemkool potje, toen waren ze de 2 al gepasseerd. Zo leerde ze smaken kennen wat wij eten. Niet teveel heel klein beetje. Heb nooit geen problemen gehad dat ze niet wilden eten eigenlijk maar lees wel veel dat vele ouders tegen dit probleem aanlopen. Miss te snel stukjes of met de gewone pot mee-eten problemen geeft, weet inmiddels ook dat de 1 meer last heeft van doorkomende tandjes waardoor ze ook minder willen eten op deze leeftijd. En fase zeg maar.

4 jaar geleden

Reactie op Mamma4kids

Zou je kunnen doen, lijkt me niet handig voor sommige kindjes. Bij mijn v ...
Vervelend dat het bij jou zo gelopen is, maar stikken in eten gebeurt vaker bij gepureerd eten dan bij grote stukken, ondanks dat dat tegenstrijdig voelt. Kinderen behouden zelf de regie over wat ze in hun mond stoppen en hoe groot dat moet zijn. Ze worden hier heel snel echt handig in. Verdiep je er eens in zou ik zeggen :)