50 Reacties
5 jaar geleden
Hoi, ik heb gewoon een dag geen speen gegeven het was even geschreeuw en gehuild maar mijn zoontje ligt graag op zijn buik als hij slaapt. Zonder speen op zijn buik leg ik mijn hand op zijn rug en wieg hem een beetje heen en weer daar werd hij wel rustig van en viel vanzelf in slaap. Hij werd daarna nog 1 keer wakker en begon te huilen maar dan even doorbijten en na 10 min viel hij weer in slaap. Nu is dat wiegen niet eens meer nodig. Fles geven en in bed leggen dan draait hij zelf om en gaat slapen. Ik hoor hem 's nachts soms nog even brabbelen maar hij gaat zelf weer slapen.
5 jaar geleden
Ik zeg doen!!! Echt het is even moeilijk maar het is het zo waard. Het is iets wat je van je baby afpakt maar als je zovaak eruit moet is het meet een vijand dan een vriend. Want iedereen slaapt daardoor onrustig.....
Onze kleine was 3 maanden en zat (achteraf 🤭) in haar 3e sprong. Dus of het bij ons handige timing was weet ik niet. Maar weet wel dat het 2 dagen prutsen is met slaapjes en echt wel een paar tranen (ook bij mij).
Maar daarna..... geen drama meer met inslapen en speentjes die uitvallen tussendoor. We leggen haar weg. Valt binnen 10 min in slaap en koppelt nu ook veel beter haar cyclussen. En de nachten.... oooh hadden we dit maar eerder gedaan. Gewoon tot uur of 8!!! Je hoort haar wel rond 6uur maar na 10 min kletsen valt ze zelf weer in slaap. En dat waren altijd de tijden dat we tussen 5 en 7/8uur elk half uur speentje konden gaan geven.
Plan een paar dagen vrij. Zorg dat je samen bent en veel kunt afwisselen. Wandelen zodat ze zelf in slaap gewiegd worden zonder meteen fysiek contact. Na 2 dagen zijn ze het echt vergeten en heb je ene super vrolijke baby die helemaal happy is omdat ze veel beter slaapt :-)
Ps. Topic "doorzetten of speen terug geven" kwam van mij... toen zat ik dus huilend bij haar bedje omdat het niet lukte. Maar door de reacties van andere hebben we doorgezet.
5 jaar geleden
Ik ben van mening dat een baby (zuigeling) zuigbehoefte heeft, en dus ook kalmeert van een speentje. Als ze geen speentje meer hebben, is de kans groot dat ze hun handje of vinger/duim in de mond gaan doen.
En een duimzuiger is veel moeilijker om af te bouwen dan een speentje. Een speentje kan je afnemen, maar een duim uiteraard niet. Daardoor zuigt een kind veel langer op een duim, soms wel tot z'n 10e jaar (slecht voor gebit).
Ik heb bij mijn zoon (nu 13 jaar) toen hij 1,5 jaar was mocht hij het alleen nog met slapen en bij troost (ziek/pijn), en heb al die tijd voorbereid dat als hij 4 was en naar de basisschool ging dat de speen dan helemaal wegging.
En dat werkte super, geen enkel probleem voor hem geweest.
En ik moet nu ook wel eens 2/3x in de nacht de speen erin doen, en dat is wel vervelend, maar liever nu even ongemak dan dat ik een duimzuiger krijg.
5 jaar geleden
Reactie op Jmch
Inderdaad, die van ons pakt nu meteen zn duim zodra hij zn speentje niet ka ...
Dat is ook iets heel natuurlijks. Ze willen toch zuigen. Ik heb 12 jaar op de kinderopvang gewerkt en van bijna alle ouders die "anti-speen" waren, is het kind gaan duimen. Uiteraard niet allemaal tot hun 10e jaar. Maar een duimzuiger afbouwen is echt heel moeilijk. Moet je vaak met vieze smeerseltjes aan de gang.
5 jaar geleden
Reactie op Jmch
Inderdaad, die van ons pakt nu meteen zn duim zodra hij zn speentje niet ka ...
Hier ook hij gaat met speen naar bed maar als hij in slaap valt gooit hij de speen uit en als hij hem niet kan vinden pakt hij zn duim
5 jaar geleden
Ik zelf heb hier ook al over getwijfeld. Maar anderzijds ik vraag me echt af of je kind daar zoveel gelukkiger word zoals ze beweren bij snuggles and dreams.
5 jaar geleden
Nou hier geen speen meer en ook geen duim. Soms sabbelt hij op zn handje maar nooit in zn slaap. Maar dat doet ie ook als ie wakker is en speelt. Denk dat je moet kijken wat voor jouw kindje werkt. Ik ben van mening dat het voor zowel ouder als kind onrust wegneemt. Ik hoef er 's nachts niet meer uit en mn zoontje slaapt nagenoeg de nacht door (misschien was dit ook met speen, maar het toeval wil dat hij vlak nadat we zonder speen zijn gaan doen hij voor het eerdt en daarna steeds vaker het klokje rond slaapt.) Daarnaast moet je ooit met een speen stoppen en kan ook dan je kindje alsnog gaan duimen.
5 jaar geleden
Reactie op Ndn
Nou hier geen speen meer en ook geen duim. Soms sabbelt hij op zn handje ma ...
Troosten was hier eigenlijk nauwelijks nodig. Hij heeft nu af en toe een in slaap huiltje. Als hij echt overstuur is (wat altijd is door een externe factor zoals eczeem (jeuk) of een boertje) troost ik m altijd door m even in mn armen te nemen.
5 jaar geleden
Reactie op Stephanie81
Ik ben van mening dat een baby (zuigeling) zuigbehoefte heeft, en dus ook k ...
Helemaal mee eens..maar wanneer 2x per nacht 6x per nacht wordt is het wel een probleem. Onze eerste begon et vingers maar is overgestapt op speen. Nu de jongste van de speen af na 3 maand en ze is veel rustiger en slaapt veel beter. Kans is idd dat ze gaat duimen. Maar dat komt ook wel weer goed
5 jaar geleden
Even een iets vrolijker noot mbt duimen: de oudste was vanaf het begin een duimer, de jongste had een speen. Dat laatste afleren ging best (we hebben de speen aan de Sint meegegeven toen hij wat ouder was), maar het duimen zelfs nog makkelijker, al lag dat helemaal aan m’n dochter zelf. Op een dag kwam ze bij me (ze was 3 of 4 denk ik) en zei ‘als duimen echt slecht is stop ik er nu mee’. En dat deed ze 🤣.
Ok, zo gaat het natuurlijk heel vaak niet (ik had het schrikbeeld van m’n zusje die er met 12 nog moeite mee had om t af te leren), maar toch als positief voorbeeld voor degenen die wel een duimer hebben 😉.
5 jaar geleden
Ene nacht komt ons zoontje van 20 tot 8 niet, andere nacht moeten we er 2 keer uit voor zn speen en soms zelfs 8 keer. We hebben dus genoeg nachten om bij te tanken dus ik zie er nu nog niet de noodzaak van in.. Als dat hem rustig maakt, so be it. Als het voor anderen werkt het wel weg te halen, prima toch :)
5 jaar geleden
Ik zou hier toch wel nog mee wachten hoor want ik geef ook niet altijd haar tutje maar wanneer ik dit niet geef dan gaat ze duimzuigen en dat wil ik niet !