26 Reacties

4 jaar geleden

Ik ben benieuwd, ik heb bij n baby van 8 weken hetzelfde!

4 jaar geleden

Volgens mij hoeven slappere borsten niet te betekenen dat er minder voeding in zit. Hoe vaak komt hij op een dag? Bied je allebei de borsten aan? Zijn de plasluiers goed en is de groei goed? Het kan natuurlijk zo zijn dat je evt wat minder melk hebt dan je baby nodig hebt, maar dan komt hij vaker en zal je productie zich er op aanpassen als het goed is
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Extra aanleggen kan helpen. Je lichaam maakt aan hoeveel je baby nodig heeft. Dus als je baby meer aanlegt, maakt je lichaam meer melk aan

4 jaar geleden

Maar het hoeft niet perse te betekenen dat je minder voeding hebt dan anders. Kan eerder betekenen dat je baby een soort groeispurt heeft en daardoor wat meer nodig heeft

4 jaar geleden

Reactie op Louisec

Volgens mij hoeven slappere borsten niet te betekenen dat er minder voeding ...
Mocht je echt twijfelen kan je altijd bellen met la leche league. Zij bieden gratis advies. Of een lactatiekundige laten meekijken

4 jaar geleden

Ik had het ook veel rond de 8 weken. Soms wilde mn zoon ieder uur drinken. Werd er gek van. Inmiddels heeft hij een ritme van 2-3 uur overdag en in de avond clusteren. Dan hoeft hij in de nacht nog maar 1x te eten. Gewoon blijven aanleggen zou ik zeggen.

4 jaar geleden

Reactie op Louisec

Volgens mij hoeven slappere borsten niet te betekenen dat er minder voeding ...
Zit op 7 voedingen per dag. De eerste tussen 06.00 en 07.00 en de laatste rond 22.00 uur. Daartussen verschilt het per dag maar zit er zo’n 2 a 3 uur tussen. Ik bied 1 borst per keer aan omdat ik dus bang ben dat als ik de andere ook aanbied daar voor de volgende voeding nog niet genoeg nieuwe melk is aangemaakt...

4 jaar geleden

Reactie op Louisec

Mocht je echt twijfelen kan je altijd bellen met la leche league. Zij biede ...
Oh goed idee, dank voor de tip!

4 jaar geleden

Rond die periode hebben ze vaak ook regendagen en een sprongetje. Beide dingen zorgen er vaak voor dat een baby wat vaker aan de borst wil. Óf omdat hij/zij gaat groeien en daardoor mee nodig heeft. Als hij/zij dan vaak drinkt gaat je productie vanzelf omhoog en past zich aan op de nieuwe vraag van je baby. Óf hij/zij wil gewoon heel graag bij je zijn tijdens een sprongetje. Dan drinkt je kleintje meestal vaker en is hij/zij eigenlijk nooit echt tevreden omdat hij/zij dan gewoon heel graag bij je is. Wat de andere dames ook al zeggen, als de baby genoeg plast en goed groeit is er genoeg voeding. Ik vond het bij mijn oudste soms ook lastig, maar vertrouw op je lichaam en je kleintje! En je kan altijd bellen met een lactatiekundige of chatten met het consultatiebureau als je dat prettig vindt. En vergeet niet jezelf een schouderklopje te geven. Je zit al op 9 weken voeden, knap hoor!

4 jaar geleden

Reactie op EstherNieuw

Zit op 7 voedingen per dag. De eerste tussen 06.00 en 07.00 en de laatste r ...
Volgens mij is dat echt niet gek vaak hoor! En als je eventueel wel beide borsten aanbiedt gaan deze ook hier op instellen. Ik zou het eens proberen. De lactatiekundige die bij mij is langs geweest zei, gewoon kijken wat goed werkt voor jou en je kindje ;).

4 jaar geleden

Reactie op EstherNieuw

Zit op 7 voedingen per dag. De eerste tussen 06.00 en 07.00 en de laatste r ...
En in de nacht ook nog voedingen? Overdag om de 2/3 uur is prima idd! Ik heb geleerd van de lactatiekundige dat je altijd 2 borsten mag aanbieden of zelfs 3 of 4 ;). Het is namelijk vraag en aanbod. De 1e borst wordt als hoofdmaaltijd te zien en de 2e borst als toetje. Het verschilt per tijdstip en per voeding of je kindje het toetje wil. Dat is dan prima want je begint dan de volgende voeding met die borst. Dan worden sowieso allebei de borsten geleegd in een paar uur tijd en dat is goed! Je borsten maken dan weer nieuwe melk aan, ook genoeg voor de volgende voeding. En mocht hij of zij dan niet genoeg hebben aan de hoofdmaaltijd borst dan geef je de tweede weer of dan weer terug naar de eerste. Wat jr nu aan het doen bent is eigenlijk blokvoeden en dat doen mensen vaak juist bij overproductie. Juist het wisselvoeden, wat ik hierboven beschrijf, is heel goed voor je productie

4 jaar geleden

Reactie op Louisec

En in de nacht ook nog voedingen? Overdag om de 2/3 uur is prima idd! Ik he ...
Als je kindje wel genoeg heeft aan 1 borst dan is dit natuurlijk altijd prima. Maar meer dat je gewoon dr 2e echt mag aanbieden

4 jaar geleden

Reactie op EstherNieuw

Oh goed idee, dank voor de tip!
Sorry elke keer bedenk ik weer iets haha, maar je hebt op fb ook het borstvoedingsforum en la leche league zit ook op fb. Daar kan je ook je vraag stellen en daar zitten veel ervaren mensen maar ook lactatiekundigen in die je kunnen helpen

4 jaar geleden

Ik had dat rond die leeftijd van mijn dochter ook, ik moest na elke voeding 10 minuten na kolven volgens de lactatiekundige, ik voed 1 borst per keer. Ik moest dit 48 uur doen en daarna was het al veel beter maar als ik echt het idee had dat ze nog hongerig was kreeg ze nog een beetje uit de fles

4 jaar geleden

Heb je je regels gekregen? Ik had hetzelfde, op het moment dat ik terugkijk regels had. Door de hormonen snapt je lichaam dan ff niet dat het nog genoeg melk moet produceren, ik had dus ook ff iets minder productie waardoor ze ook minder voeding binnen kreeg. Ik gaf een borst per keer, geef nu telkens de 2 borsten en zo is mijn productie terug meer op gang gekomen en is het terug in orde.

4 jaar geleden

Hallo, ik zit met hetzelfde, maar bij mij is het jammer genoeg niet meer goed gekomen. Smorgens gaat het nog wel, in de loop van de dag wordt t steeds minder. Heb wel van alles geprobeerd, vaak aanleggen, extra kolven, speciale kruiden, zelf genoeg drinken, maar op de één of andere manier lukt het niet goed meer. Het is ook ons vierde kindje, dus er is veel drukte omheen. En aan de kant waar ik de meeste voeding had heb ik een fikse borstontsteking gehad waarna de voeding erg is teruggelopen en is niet meer goed gekomen. Ik ben nu op een punt gekomen dat alles wat nog lukt mooi is en voor de rest krijgt ze de fles. In jou geval kan het maar zo van voorbijgaande aard zijn. Als het echt een probleem blijkt zou je eea kunnen proberen, maar anders denk ik dat je kindje t zelf regelt. Het kan even een dipje zijn.

4 jaar geleden

Ik had ook even een dipje, ben toen een paar dagen weer twee borsten aan gaan bieden ipv een en tussendoor kleine beetjes gaan kolven. Nu lijkt de productie weer omhoog te zijn gegaan en is ze meer verzadigd na 1 borst, ik bied wel nog steeds de tweede aan voor een toetje

4 jaar geleden

Hier ook! Weet me even geen raad.. Mijn borstvoeding ging tot nu toe als een trein maar sinds circa een week gaat bv steeds moeizamer.. Sabbelt meer dan echt drinken en zowel dan stopt hij snel weer en raakt overstuur. Hen overigens genoeg productie en bekend met clusteren, maar hij wil dus gewoon niet. Fles drinkt ie vervolgens 140ml op dus wel honger.. Denk ook deels omdat de fles makkelijker gaat.. Lekker twijfelachtig.. 🥴 Andere moeders die hier ervaring mee hebben?

4 jaar geleden

Reactie op Roosjex

Hier ook! Weet me even geen raad.. Mijn borstvoeding ging tot nu toe als ee ...
Ik had dit ook ineens dit weekend, mijn dochtertje heeft altijd goed gedronken maar ineens wilde ze ‘s avonds niet meer bij mij drinken terwijl ze een flesje afgekolfde melk gewoon leegdronk als mijn man het gaf. Productie was het probleem niet want ik kon wel gewoon kolven als ze niet wilde drinken. Overdag dronk ze steeds alleen maar kleine slokjes en nam ze na elke twee of drie slokjes pauze, alsof ze was afgeleid. Ze dronk ook vaak maar ik had het idee dat dat kwam omdat ze ‘s nachts sinds kort doorslaapt en dus overdag moest inhalen. Ik heb een lactatiekundige gesproken en die zei dat dat laatste dus niet hoeft! Baby’s van 11 weken mogen 12u achter elkaar slapen en dan gedurende de dag elke 4u. Ik stond echt op het punt om maar te stoppen met borstvoeding want het moet iets fijns zijn voor ons allebei en geen stress geven maar nu ik haar gewoon minder vaak voed, accepteert ze de borst gewoon en drinkt ze netjes aan een stuk. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je voedt dus misschien werkt dit niet voor jou maar je verhaal klonk heel herkenbaar! Misschien kun je ook met een lactatiekundige overleggen, ik heb er veel aan gehad.

4 jaar geleden

Reactie op Roosjex

Hier ook! Weet me even geen raad.. Mijn borstvoeding ging tot nu toe als ee ...
Oja de lactatiekundige zei ook dat ze een flesje altijd wel leegdrinken, of ze nou honger hebben of niet dus dat hoeft niet veel te zeggen!