27 Reacties

4 jaar geleden

Kleine plukjes geven en in de wangzak doen. Hier geen een keer in verslikt.

4 jaar geleden

Wanneer je kindje een beetje gaat kauwen is hij toe aan stukjes brood. In het begin zeker spannend maar weet dat ze in het begin sowieso nog een sterk kokhalsreflex hebben.. het gaat er eerder uit dan in ;) Kleine stukjes zonder korst in het wangetje zou ik je adviseren en dan zie je na een paar keer vast wel of ze de smaak te pakken krijgt. En anders met een paar weekjes weer opnieuw proberen

4 jaar geleden

Ik heb al een paar keer "brood" voorbij zien komen, maar vraag me telkens af waarom je dat al zou geven? Beetje extra groente en fruit is toch goed genoeg 🤔 brood klinkt gelijk zo "groot" als je snapt wat ik bedoel 😅

4 jaar geleden

Niet om je bang te maken maar ik ben al 1.5 week bezig met brood maar ze kokhalst/verslikt nog steeds na een paar stukjes het gaat wel steeds beter!!! En heb gehoord dat kokhalzen dr een beetje bij hoort. Je kan brood heel klein snijden/scheuren en dopen in de melk of water of met fruit en beleggen met boter of iets anders en ik las een tip in een ander topic dat als je wat ouder brood neemt of brood roostert dat het minder blijft plakken aan het gehemelte. Ik ben nu ook met een cracotte(luchtige cracker) begonnen dit gaat immers beter dan brood omdat me dochter hierop kan zuigen en het zo super zacht word en makkelijk doorgeslikt kan worden. En ik weet niet maar heb ook het idee dat ze het lekkerder vind dan brood Succes meid komt vanzelf goed heb vertrouwen en kijk naar je kindje Begin desnoods met 1 stukje brood (ik snij brood nog zn 6 a 7 keer door midden en die stukjes breek ook nog door midden)

4 jaar geleden

Ik geef kleine stukjes brood met boter en soms beetje pindakaas (6+mnd), in het begin gedoopt in moedermelk zodat het al zacht werd. Het gaat hier verrassend genoeg goed! Eerste keer verslikte ze zich en flink gespuugd, nu hoef ik het niet meer in melk te dopen en kauwt ze er op. Ze eet ondertussen een halve boterham (volgens cb opbouwen tot 2 boterhammen..)

4 jaar geleden

Reactie op SMNTAA

Kleine plukjes geven en in de wangzak doen. Hier geen een keer in verslikt. ...
Dit idd.. dan gaat t kauwreflex "aan". Hier beetje gedoopt in slappe thee en begonnen met mini stukjes, dan kan er eigenlijk niks gebeuren

4 jaar geleden

Het kokhalsen hoort er inderdaad bij 🙈 ik geef echt hele kleine mini stukjes en dan inderdaad gedoopt in water (melk kan ook). Ik heb nu 1x 1 stukje gegeven, en 1x 3 stukjes. Ik doe het sinds vorige week 1x per week.. ivm darmen en leren kauwen. Ook doe ik kleine stukjes roerei. De hoeveelheid maakt me nog niet uit, gaat om het leren eten. Tuurlijk is het eng als ze kokhalsen maar als je weet dat het echt een mini stukje is, stikken ze in ieder geval niet.. Je kunt je kindje op schoot nemen of in een kuipstoeltje doen waarbij ze niet perse vast hoeven als je er bij bent. Dan kun je ze er als het moet direct uit vissen en op het rugje kloppen.

4 jaar geleden

Idd ik geef t nu ook kleine weekaan haar (8-9-2020) met boter of beetje smeerworst kleine stukjes ze verslikt zich wel af n toe of verstikr erin maar heb dan klein flesje met n drupje diksap geef dr dan n slokje en is t over

4 jaar geleden

Ik weet niet of het wel gezegd is. Maar om minder kans op verstikken te hebben kun je beter geen vers brood geven. Even je brood op de aanrecht laten liggen. Daar word hij wat droger van. En dan alleen met boter beginnen,dat glijd lekker 😉

4 jaar geleden

Reactie op Angelmereci

Idd ik geef t nu ook kleine weekaan haar (8-9-2020) met boter of beetje sme ...
Ik wil wel even zeggen dat ze aanraden babies geen smeerworst te geven, zit te veel vitamine A in wat schadelijk kan zijn

4 jaar geleden

Even een tip 😊 : Wanneer een baby zich verslikt, gaat hij hoesten. Zolang dit lukt, is je baby niet aan het stikken. Laat hem daarom hoesten en grijp niet in. Ga ook niet op het ruggetje kloppen of slaan, want dat kan de hoestprikkel negatief beïnvloeden.

4 jaar geleden

Reactie op MamavanTo

Even een tip 😊 : Wanneer een baby zich verslikt, gaat hij hoesten. Zolang ...
Klopt wat je zegt. Als je echt het gevoel hebt dat je in moet grijpen is het vaak voldoende om beide armen omhoog te doen, zo vergroot je de longen om beter te hoesten en maak je meer plek vrij om wat vast zit te laten zakken.

4 jaar geleden

Reactie op dulceseairra

Ik wil wel even zeggen dat ze aanraden babies geen smeerworst te geven, zit ...
Inderdaad, in worst zit bovendien te veel zout en vet om gezond te groeien.

4 jaar geleden

Reactie op MamavanTo

Even een tip 😊 : Wanneer een baby zich verslikt, gaat hij hoesten. Zolang ...
Precies dit! Ik geef gewoon stukjes boterham met wat boter of restantje vh fruit. Gaat heel goed, in het begin even wennen maar nu 'kauwt' hij er op. Ik geef ook een flink stuk korst in de hand, daar sabbelt hij dan op en soms is het dan zo zacht dat hij een stukje opeet 😁

4 jaar geleden

Reactie op Hul

Ik heb al een paar keer "brood" voorbij zien komen, maar vraag me telkens a ...
Ik snap de haast ook niet. Ik heb gelezen dat je met 7 maanden oud moet beginnen en ik ben van plan om mezelf niet eerder dan nodig te gaan stressen.

4 jaar geleden

Wij zijn ook begonnen met brood, maar dan vooral omdat hapjes echt heel slecht gaan maar brood dat valt hij zowat aan! Hij krijgt een (lang) broodkorstje dat hij goed kan vastpakken en gaat er zo zelf op sabbelen. In principe zou een kind een stukje ter vuistgrootte prima zelf moeten kunnen ‘eten’ en kan het zich hierin niet verslikken. Voorwaarde is wel dat ze het zelf pakken. Zoek maar eens op Rapley. Bij de oudste begonnen we met Rapley maar ben ik er van af gestapt want het werkte voor geen meter, ze kreeg niks binnen. Nu begonnen we met hapjes maar krijg ik het idee dat Rapley veel beter werkt. Zo zie je maar, ieder kind is anders. Voor diegenen die commentaar hebben op brood: de gedachte van Rapley is ook dat een baby vanaf 6 maanden alles mag, behalve zout, suiker en honing. Dit volg ik nog wel. Hij ‘eet’ gewoon met ons mee. Eet ik fruit, krijgt hij ook wat. Eten wij brood, krijgt hij ook een stukje. Ook avondeten kook ik niet apart. Ik zorg gewoon dat er geen zout in zit en dan krijgt hij wat hapjes of een stukje. Ik geloof meer in met de pot mee eten (dus ook brood). Zien eten doet eten.

4 jaar geleden

Mijn dochtertje is bijna 6 maanden en wij zijn deze week begonnen met brood met boter op advies van cb, omdat zij hapjes en gewoon drinken veel interessanter vindt dan de flessen waar ze bijna niks meer van wil.. Denk ook wel dat ze er zelf klaar voor moeten zijn, want mijn dochter weet precies wat ze ermee moet doen dat was met 4 maanden ook al zo met groente en fruit. Zou het niet forceren, het kan ook rustig een maand later als je kleine er dan beter mee om kan gaan.

4 jaar geleden

Mijn dochter is dinsdag 6 maanden en eet al heerlijk van een broodje!! Kleine stukjes en ze sabbelt heerlijk. Je kan haar eerst lekker op schoot zetten zodat ze het wat makkelijker wegkrijgt maar dana doet het in stokke newborn ook super!!

4 jaar geleden

Was ook heel bang maar het ging gelijk goed. Een niet al te dun laagje boter er op en in het begin dompelen in de melk hielp bij ons. En niette grote stukjes. Of beginnen met in haar wangzak een stukje te stoppen. Ze sabbelt er op en slinkt het door...

4 jaar geleden

Heb nu 2x geprobeerd maar beide keren zat het opgehoopt in z’n gehemelte.. vind het dus ook eng om te geven nu..