14 Reacties
4 jaar geleden
Je moet echt kijken naar je dochter en niet naar een grafiek/gemiddelde van andere kinderen. Mijn zoontje is volgens het CB ook te zwaar maar ik vind hem mooi in verhouding als ik hem naar kijk. (Oogt niet dik, ja zijn buik na het eten😂) Ik zou persoonlijk de chocomelk weglaten. Zitten veel vetten en suiker in. Wat geef je op brood? Smeer je boter op beide kanten? Dan op 1 kant een beetje boter smeren. Zorgen voor mager beleg zonder suiker. Hoeveel melk krijgt ze per dag?
4 jaar geleden
Indd naar je kindje kijken. Vind het een prima schema wat je hebt. Indd chocomelk maar goed, dat is 1 x per week, dat zal 't niet zijn. Vetten zijn overigens wel belangrijk! Koolhydraten zijn de 'dikmakers' niet de vetten. Dus gewoon lekker smeren maar dan plantaardige smeerbare boter.
Volgens mij is onze zoon ook zo qua gewicht en lengte. Is ook afhankelijk van de bouw, heeft de bouw van m'n vriend. Die is ook niet dik maar wel gewoon stevig gebouwd. Komt goed!!
4 jaar geleden
Qua eten, eet ons kind hetzelfde. Qua drinken is het verschil dat hij gewoon water drinkt en geen chocomelk, maar het lijkt me niet dat dat de 'dikmakers' zijn. Leuk hoor al die grafieken, maar het is niet echt een geweldig systeem om een kind aan te koppelen. De een heeft van zichzelf gewoon iets meer houvast en de ander niet. Zolang ze gezond zijn en lekker veel bewegen zou ik mij er niet te druk om maken 😊
4 jaar geleden
De jongeman hier, 89 cm en 15 nog wat kg. Gezonde hollandse kerel werd er gezegd. Die keer chocomel met halfvolle zou ik gewoon doen hoor, niet alles gelijk weg laten.
Hier drinkt de jongeman hele verdunde appelsap, roosvixee of diksap. Krijgt een koekje, eet z'n 2 a 3 stukjes fruit. De ene dag eet hij meer als de andere, minimaal 2 broodjes op een dag en een bordje eten. Zo is josh gek op chocola, snoepies eigenlijk alles wat zoet is. Dat krijgt hij dan alleen 1 dagje in het weekend of bij opa en oma
4 jaar geleden
Misschien zijn wij niet gezond bezig hoor maar hier is het elke dag:
Ontbijt:
-sojamelk met smaakje aangelengd met naturel
- boterham met margarine en heel dun chocopasta/ kip/ ham/ speculoos
Tussendoor:
- 1 of 2 stuks fruit en slappe ranja
Lunch
- boterham met zelfde keuze als ontbijt
- zelfde drinken als ontbijt
Tussendoor
Koekje en slappe ranja
Avond eten:
Macaroni of aardappelen, vlees/ vis en komkommer (andere groenten eet hij niet 🙈)
Voor het slapen:
- boterham
- flesje 60 ml + 60 soja
Dus stiekem toch aardig wat suiker maar smeren wel heel dun en ook de ranja super slap. Water dronk hij gewoon niet. Kinderthee ook niet dus zijn roosvicee laxo gaan geven, winwin want meer drinken is betere ontlasting en laxo ook.
Dus denk dat jullie kindje niet echt ongezond of teveel suiker eet. Ons kindje is tamelijk gemiddeld maar rent wel praktisch de hele dag rond tenzij hij slaapt. Beweegt jullie kindje veel? Anders zou in daar misschien eerder iets mee doen.
Maar toch denk ik, ons zoontje zal ook rond de 83 cm zitten en denk 12 kg. Hoe kan jullie kindje dan met 13,4 kg “te zwaar” zijn 😕 zoveel scheelt die kg toch niet
4 jaar geleden
Mijn dochter is van 9 sept 2020. En 82 cm & ook 13.4 kg. Op het CB hadden ze er niks op aan te merken, ze groeide goed in haar eigen lijn. De bovenste lijn dan wel😅
Is je kindje in verhouding opeens veel aangekomen of is dit altijd al de “hoge” kant geweest? Misschien dat je daarom commentaar krijgt…?
4 jaar geleden
Reactie op tmeeer
Mijn dochter is van 9 sept 2020. En 82 cm & ook 13.4 kg. Op het CB hadd ...
Nee ze heeft altijd al op de bovenste lijn gehangen maar volgens de grafiek ging ze nu over de bovenlijn heen haha.. Tuurlijk krijgt ze wel is iets wat niet 100% goed is maar heb niet echt het idee dat ze wordt volgepropt..
Die mevrouw zei echt; mensen zeggen het babyvet gaat vanzelf weg maar als het nu al zo is zou ik wel oppassen... dus dacht wel meteen: uhhhh okeeeeee... 😅🤭
VRIEND
2 jaar geleden
Hey. Ik hoop dit topic even nieuw leven in te blazen. We zijn gisteren voor het eerst bij het CB geweest. Hiervoor in het buitenland geweest en controles gehad.
Ze gaven aan dat ons kindje (bijna 3) echt te zwaar is. We zijn ons al sinds jaar en dag bewust van haar gewicht dus letten altijd goed op. Hier ook vaak naar gevraagd bij de kinder arts, maar die gaf nooit reden tot zorgen. Echter ju bij het CB werd gezegd dat ze toch echt te zwaar is en ik begrijp dat ook wel. Ik zou het graag anders zien. Het probleem is. Hoe dan? Ze gaf 4 voorbeelden van dagmenus mee. En ik denk echt niet dat we daar vanaf wijken..
1x PD hele dunne appel diksap en soms en stukje fruit meer op een dag.
Als ik kijk naar onze neefjes en nichtjes dan zijn we het meest rigide vwb snoep/ zoete drankjes/ chips. We geven haar dat nooit eigenlijk, los van verjaardagen enzo.
Qua beweging kan het natuurlijk altijd meer. Maar ze heeft nauwelijks scherm tijd. Speelt elke dag buiten. Ze is van zichzelf geen mega beweeglijk kindje zoals mn neefje maar ook geen bankmuis zoals mn nichtje. De cb arts zei: ga anders op zwemles. Maar ik geloof niet dat dat half uurtje per week dan het verschil gaat maken. (Plus ik ben hoog zwanger en we zijn net gemigreerd dus dat zie ik niet voor me)
Kortom. Het maakt me best verdrietig en wil graag dat mn kind gezond is. Voelde me niet gehoord... we zien de vb arts over 6mnd weer om te zien hoe het dan is. Maar ondertussen hebben ik geen idee wat er zou moeten veranderen.
Ik wil dus graag met een expert hierover praten. Iemand die in de diepte met ons mee kan kijken. Hebben jullie suggesties?
2 jaar geleden
Reactie op Chefke
Hey. Ik hoop dit topic even nieuw leven in te blazen. We zijn gisteren voor ...
Wat weegt je kindje nu.
Kan het aanleg zijn of een schildkier probleem??
Kan dat niet verder worden onderzocht.
Aangezien ze al zo gezond eet. Lijkt het me niet dat het van het eten allemaal komt..
Peuterzwemmen en peutergym is altijd goed en leuk maar niet als je hoogzwanger bent misschien iets voor over een paar maanden
2 jaar geleden
Misschien kan je naar een kinderdiëtist? Misschien zie je iets over het hoofd, waarvan je denkt dat het gezond is. En als dat allemaal toch goed lijkt, weten ze dat dat het probleem niet is. Wordt het niet beter in de loop der tijd, word je waarschijnlijk sneller serieus genomen
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op IngevB
Misschien kan je naar een kinderdiëtist? Misschien zie je iets over het hoo ...
Ja dat is ook zo. Volgende week maar eens naar de huisarts voor een verwijzing en bespreken.
Zelf altijd al een interesse in gezonde voeding gehad, maar een blinde vlek kan altijd natuurlijk.
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op janinev
Wat weegt je kindje nu.
Kan het aanleg zijn of een schildkier probleem??
K ...
21 geloof ik. Mn partner en ik beiden wel grote kindjes maar niet zodanig boven de lijn.
Ik kan me ook echt nauwelijks voorstellen dat ze obees is van de voeding die ze krijgt. Zou eigenlijk "fijn" zijn. Dan weet je tenminste wat je eraan kan doen.
Ze oogt trouwens helemaal niet zo zwaar.
Op naar de huisarts. Hopelijk worden we daar wel gehoord. En niet in een hokje gestopt.