40 Reacties
5 jaar geleden
Een energiedrankje, om het even welke, zit vol met suiker, de consequenties van een overdosis aan suiker elke dag voor je lichaam en je gebit zijn, voorzichtig gezegd, nog van minste zorg.
Het zorgt namelijk ook voor een hoge bloeddruk, want de suiker en de cafeïne zorgen voor een tijdelijke boost, je bloed gaat sneller stromen en je hart gaat harder kloppen.
Het hart van een zwangere werkt al veel harder doordat het de baby ook van zuurstof moet voorzien, na een RedBull schiet het zo omhoog dat het lichaam moet kiezen, wie de meeste zuurstof krijgt, en dat ben jij en NIET je baby, tijdens en een korte tijd na zo'n boost krijgt je baby minder voeding en zuurstof omdat de placenta op dat moment geen goede doorstroming kan bieden.
Een zwangere met een hoge bloeddruk van zichzelf staat onder scherpe controle omdat een gevaar voor de baby altijd op de loer ligt, dan kun je er niets aan doen, maar de keus om een energiedrank te nemen neem je wel zelf.
Om het samen te vatten, je lichaam heeft al die suiker en cafeïne echt niet nodig, in deze drankjes zit niets van waarde voor jou of je baby.
Het geeft jou een tijdelijke boost, gooit je bloeddruk en je hartslag omhoog en zorgt ervoor dat je placenta haar werk niet kan doen.
Je baby krijgt dan niet voldoende voeding en zuurstof binnen en er kan een groei-achterstand ontstaan.
5 jaar geleden
Zit daar geen cafeïne in?? Dat is niet zo goed voor je baby. Je mag dat maar zeer beperkt hebben. Koffie bijvoorbeeld 1 kopje per dag. Je kunt er baby met te laag geboortegewicht van krijgen en lees zelfs over miskraam kans bij veel cafeïne inname.
Foto is wat de app zwangerhap ervan vindt.

5 jaar geleden
Er zit erg veel cafeïne en suiker in energie drankjes, veel meer dan 1 kopje koffie bv. Ook zit er enorm veel suiker in wat ook slecht is voor je. Het zorgt beide voor bloeddrukstijging en hartslagstijging wat indirect zorgt voor een verminderde zuurstofaanvoer naar de placenta en dus baby. Energiedrankjes zijn slecht voor iedereen, maar als je zwanger bent is het zeker niet aan te raden.
Ik zou dus echt proberen de energiedrankjes te laten staan...succes!
5 jaar geleden
Ik drink 1 energie light blikje (zonder de enorme suiker dus) per dag.
Ik drink verder nooit koffie, nooit gedaan ook, en ook geen cola. Krijg dus verder niets aan cafeïne binnen.
Mijn verloskundige en gynaecoloog hebben gezegd dat 1 blikje (liefste light!) geen kwaad kan. Er schijnt namelijk net zoveel cafeïne in te zitten als een in een flinke kop koffie.
5 jaar geleden
Ik drink er ook af en toe eentje, verder geen koffie en nauwelijks thee dus de hoeveel cafeïne die ik dan binnenkrijg past prima binnen de normen. Ik snap dat er een berg suiker in zit, maar de cafeïne is niet meer dan in een normale kop koffie.
Voor degenen die toch al suikervrij drinken: van fuerza, te koop bij Jumbo, heb je een versie zonder suiker en zonder cafeïne. Ik denk dat dit qua smaak niet heel veel verschilt van andere (goedkopere) merken die alleen suikervrij zijn. Dus wellicht het proberen waard.
5 jaar geleden
Ik ben er geen fan van maar dat heeft ook te maken dat ik het door de geur al niet drink. Wel drink ik op hele warme dagen en als ik mij wat lichter in mijn hoofd voel een isotone sportdrank. Er zit wel suiker in maar geen cafeïne. Bij twijfel, zoek het dan op op een speciale app, daar zijn er genoeg van
5 jaar geleden
Reactie op Stephanie81
Ik drink 1 energie light blikje (zonder de enorme suiker dus) per dag.
Ik ...
Ik denk dat je ook bij light dranken goed moet uitkijken, want suiker wordt natuurlijk vervangen door andere stoffen zoals bijv aspartaam etc. in sommige light dranken zit zelfs ginseng dit word ook afgeraden in de zwangerschap.
5 jaar geleden
Ik had afgelopen week een 3d echo en ze adviseerde een druivensuiker te nemen voorafgaand aan de echo zodat hij wat meer zou bewegen en wellicht z'n gezichtje wat beter zou laten zien. Als ik zie dat 1 zo'n dextro al zo snel reactie opwekt bij de baby zou ik de redbull lekker laten staan. Maar uiteraard iedereens eigen keuze!
5 jaar geleden
Mijn verloskundige zegt (in tegenstelling tot vele anderen) dat de suikervrije variant van golden power niet zoveel kwaad kan. Het caffeine gehalte per blikje hierin is ongeveer 1/3 van wat je dagelijks mag tijdens een zwangerschap. Desondanks ben ik er wel voorzichtig mee, drink heeeel sporadisch eens eentje.
5 jaar geleden
Uiteraard ieder zijn eigen keuze. En drink het vooral niet als je dat niet wil. Maar 1 blikje is echt niet meer troep dan een gemiddelde kop koffie met een koek erbij. Zelfs volgens het voedingscentrum mag het. Uiteraard alles met mate en rekening houdend met de rest van je eten of drinken. Ik denk dat de gemiddelde starbucks koffie meer suiker en cafeïne bevat en daar heeft niemand een mening over als je dat drinkt. Ik vind het dus wel echt een heel ander verhaal dan alcohol oid.