37 Reacties

5 jaar geleden

Ik heb haar online platform voor 0-4 maanden aangeschaft. Ik vind wel dat er heel wat goede tips in staan en het geeft je wel wat handvaten. Als ik het goed heb, raadt zij ook niet speciaal een schema aan tot 16 weken, daarna wel. Onze zoon (nu 16 weken) zit nog niet in een routine, maar dat willen we nu wel gaan opbouwen. Hij begint wel pas volgende week met de opvang, dus ik weet nog niet goed hoe het daar zal lukken.

5 jaar geleden

De nachtvoedingen gaan na mijn idee vanzelf weg wanneer de dag een mooi ritme krijgt en er genoeg voeding uit de dag wordt opgenomen. 15 weken is wel een *** leeftijd om te starten met een ritme aanbrengen omdat je aan het begin van een sprong zit + de slaapregressie. Waar ik mee zal starten is op vaste tijden eten & werken met wakkertijden. Opzich is de wakkertijd bij 15 weken max 90 minuten waarbij je je kindje na 75 minuten naar bed brengt/verschoont/ritueeltje en de bedoeling is dat ze na 90minuten dan weer slapen. Er ontstaat dan vanzelf een soort ritme, die niet op de klok gelijk is maar wel makkelijk over te nemen voor een oppas & voorspelbaar voor de kleine. Een echte slaaptraining is pas mogelijk vanaf 6 maanden omdat ze dan pas leren om op vaste tijden te dutten en langere slaapjes maken. (Nu maken ze geregeld nog een slaapje van 45minuten waarbij ze nog niet volledig zijn opgeladen om weer 1.5u wakker te zijn)

5 jaar geleden

Ik ben er ook tevreden over! Er staan hele goede tips in met goede onderbouwing van theorie. Maar niet te lang en ingewikkeld. Precies goed dus. Wij gebruiken niet alles, maar pakken eruit wat voor ons werkt en goed voelt. Inmiddels slaapt onze kleine al 2 maanden door van 18 tot 7 met een droomvoeding rond 22. Die zijn we nu langzaam aan het afbouwen. Wij doen elke keer 10ml minder voeding en de voeding elke keer 15 minuten eerder. Durven het niet aan om in 1x te stoppen 😅

5 jaar geleden

Hier ervaring met het boek Baby in een droomritme. Hier staan geen echte schema’s in, maar werken ze met vaste volgordes en maximale wakkertijden. Hiermee kun je er dus de klok niet op gelijk zetten, maar volg je wel hetzelfde ritme. Sinds we dit doen slaapt onze dochter beter, ook in de nacht!

5 jaar geleden

Ik heb het boek slaap, baby, slaap en de gids van 4 tot 8 maand gekocht. Wij zijn hier echt tevreden van! Onze dochter is 18 weken en sliep tot haar 14 weken enkel als we haar wiegden. Een vaste routine van dutjes en eten had ze ook niet. We zijn toen aan de slag gegaan met het boek en sindsdien leggen we ze wakker in bedje en doet ze 3 dutjes per dag. De structuur doet haar blijkbaar deugd. Ze heeft wel nog een tuutje, dat raadt ze ook af als ze ouder zijn dan 4 maand. Dus dat staat nog op ons to do-lijstje :).

5 jaar geleden

Ja ik zweer er ook bij hoor! Ik heb inmiddels een kindje dat zelf in slaap valt, geen speen meer gebruikt en vaak van 1830 tot 0600/0700 slaapt zonder voeding. Heel af en toe ergens tussen die tijd nog een flesje van 90cc. De overdagslaapjes gaan deze week alleen wat minder (qua opnieuw in slaap vallen ba één slaapcyclus), maar hij zit midden op het onweerswolkje van sprong 4 deze week (oei ik groei app). Ik maak hem al weken niet meer wakker na de voeding van 1800/in bed leggen 1830 en van de een op de andere dag (rond kerst) sliep hij door tot de volgende ochtend.

5 jaar geleden

Reactie op lotteva

Ik ben er ook tevreden over! Er staan hele goede tips in met goede onderbou ...
En hoe oud is jullie kindje? Wanneer zijn jullie dan begonnen met het schema?

5 jaar geleden

Wij hebben baby in droomritme gebruikt. Ze slaapt heerlijk overdag en nacht. Sinds een week de speen eruit en na een paar dagen moeilijk slapen gaat het nu echt super! Zelfs op kdv (wennen) zeiden ze wat is ze relaxed en kan ze goed zelfs slapen!! We hebben nog wel een dreamfeeding en vaak ook nog een nachtvoeding. Ze is net 3 maanden en heeft met haar 3e sprong achter de rug. Heeft 1,5/2 weken heel slecht gedronken... nu drinkt ze haar flessen weer leeg maar komt ook eerder voor een nachtvoeding. Was eerst richting 5/7uur en nu 2/3uur... Herkenbaar bij andere dat ze dan hongerig zijn?

5 jaar geleden

Marijke, ook hier een kindje met (heftige) verborgen reflux. Sinds enkele weken volgen wij een strakke routine onder leiding van een babyfysiotherapeut. Het doet hem goed, maar slapen blijft moeilijk vanwege de pijntjes en onrust in zijn lichaam. Overdag doorslapen na 1 cyclus is bijvoorbeeld moeilijk. Ook Snachts komt hij nog 2 a 3 keer. Ik probeer zijn beperkingen te accepteren en neem het zoals het komt. Als hij maar niet te ongelukkig is. De vaste bedroutine (donkere kamer, inbakeren, white noice, wiegen en shhhhss-en op arm en dan wegleggen) geeft hem volgens mij wel zekerheid. En nu ik er zo bij stilsta: het geeft mij dat ook. Heel veel succes de komende tijd. Zal vast goed komen. P.s. ongeveer 3 tm 6 dagen na start ervaarden wij veel weerstand op de bedroutine. Ff volhouden dan, daarna werd het beter.

5 jaar geleden

Reactie op Wentv

Wij hebben baby in droomritme gebruikt. Ze slaapt heerlijk overdag en nacht ...
Hoe heb jij dat met de speen aangepakt? Hier eentje die alleen in slaap valt met speen.

5 jaar geleden

Reactie op EEMMSS

Hoe heb jij dat met de speen aangepakt? Hier eentje die alleen in slaap val ...
Had onze dochter ook. En daardoor konden wij sommige nachten na de nachtfles elk half uur een speen gaan terug geven. Nu vind ik het overdag geen probleem maar snachts. Wij hebben hem "gewoon" weg gelaten. Stel je in op 2 dagen en nachten prut en in slaap helpen maar daarna ben je ervan af. Geloof mij, het is pittig (onze kleine had ook nog 3e sprong). Ik heb zelfs een topic geopend van doorzetten of toch die speen weer geven. Ik vond het echt moeilijk om haar zo te horen huilen. Maar doorzetten helpt iedereen. We zijn begonnen bij de avond. Ze valt 9 vam de 10 keer in slaap met de fles van 19.00uur. Dan is de slaap drang het hoogst. Dit ging goed... overdag had zij het meeste moeite. Maar echt na 1,5 dag merkte we dat het beter ging. Donderdagavond begonnen en maandag viel ze zelf zonder speen in slaap zonder jengelen en binnen 10 min! Zeker met de slaapregressie die nog gaat komen wilde wij dit nu doen. En we hebben al meerdere nachten doorgeslapen. Of dat we haar rond 6uur horen maar na 10 min valt ze dan weer in slaap.

5 jaar geleden

Raden ze in het boek aan om de speen weg te laten voor de slaapregressie / 4 maand?

5 jaar geleden

Reactie op Damel

Raden ze in het boek aan om de speen weg te laten voor de slaapregressie / ...
Ja, met (gecorrigeerd, dus gezien vanaf uitgerekende datum) 15 à 16 weken.

5 jaar geleden

Reactie op Marijke2804

En hoe oud is jullie kindje? Wanneer zijn jullie dan begonnen met het schem ...
Ons kindje is nu 17 weken. We zijn begonnen met de tips vanaf een week of 6-7. We hebben niet een heel strak schema. Wel standaard 7.15 opstaan, daarna houden we ons wel aan de wakkertijden.

5 jaar geleden

Reactie op Sarahsst

Ik heb het boek slaap, baby, slaap en de gids van 4 tot 8 maand gekocht. Wi ...
Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat ze daadwerkelijk gaat slapen als jullie haar wakker op bed leggen?

5 jaar geleden

Reactie op else-24

Marijke, ook hier een kindje met (heftige) verborgen reflux. Sinds enkele w ...
Wat voor weerstand: huilen-krijsen? Zo ja hoe gaan jullie daarmee om?

5 jaar geleden

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat ze daadwerkelijk gaat slapen ...
Die van ons kunnen we tegenwoordig ook wakker in bed leggen en dan gaat ze slapen. Hier hielp het om vaste slaapassociaties te gebruiken (verschonen, slaapzak aan, white noise aan, gordijnen dicht) Maar vooral door goed te kijken naar signalen van vermoeidheid, zodra ze die geeft gaat ze naar bed. In her begin begon ze vaak direct te huilen, daarvoor hanteren we een 5 minuten regel: ik wacht sowieso 5 minuten en daarna ga ik pas naar haar kamer, ook als ze krijst. Ik kalmeer haar door shhhh te zeggen, fiep in haar mond te doen en over haar bol te aaien. Zodra ze rustig is ga ik weg, als ze weer begint te huilen tel ik weer 5 minuten en doe ik hetzelfde. Praat verder niet tegen haar en haal haar niet uit bed. Heb pas één keer 3 x terug moeten gaan na die 5 minuten huilen, alle andere keren hield het na 1 of 2 keer troosten al op en viel ze in slaap.. doen dit nu 1,5 week en zijn inmiddels op het punt dat ze meestal zonder huilen gaat slapen en we met deze techniek zelfs overdag slaapcyclussen aan elkaar kunnen lussen.

5 jaar geleden

Wij zijn vanaf 6 weken begonnen met de tips toen uiteraard nog niet met een vast schema maar door ons te baseren op de wakkertijden. Intussen is ze 4maand en slaapt ze echt goed! We hebben op 3 maand haar tutje weggenomen om een slaapassociatie te vermijden. 2 dagen even minder gegaan maar inmiddels is dat al helemaal vergeten. Ons kleine meisje slaapt ook al door sinds enkele weken. Ze gaat standaard om 19u in bed (om 18u30 beginnen we aan het ritueel: ruis aan-verschonen-kamer donker maken-flesje-verhaaltje). Ze wordt nu wel wakker om 6u30 dus we hopen dat ze het nog wat langer kan rekken.

5 jaar geleden

Reactie op Damel

Raden ze in het boek aan om de speen weg te laten voor de slaapregressie / ...
Ja. Hoewel het een grote stap is, is dat bij ons op 2 dagen gelukt. We hebben wel de gecontroleerde huilmethode toegepast om haar te leren zelfstandig in slaap te vallen. We konden niet bij haar in de kamer blijven want ze begon alleen maar harder te krijsen.

5 jaar geleden

Reactie op Eve1985

Die van ons kunnen we tegenwoordig ook wakker in bed leggen en dan gaat ze ...
Wat goed van jullie. En een goede tip. Even kijken of ik deze tip kan gebruiken. Ons zoontje heeft geen vaste bedtijd. Ergens tussen 18.30 en 20.00u, en valt soms ook huilend in slaap. Ook kan het zijn dat we ieder half uurt terug moeten voor zijn speentje en hem weer in slaap moeten aaien