Hoe en wanneer vertellen aan oudere kids?

Captain
2 maanden geleden
Volgen
Goedemorgen allemaal, ik ben net 4 weken zwanger van onze 3e. Nu zijn onze andere 2 kids op de uitgerekende datum al 10 en 8. Wie heeft er ervaring met of tips over het vertellen aan kinderen op die leeftijd? Aan de ene kant wil ik ze het vroeg vertellen, omdat zij naast mijn partner het belangrijkste in mijn leven zijn (en ik absoluut wil voorkomen dat ze T van een ander horen), aan de andere kant zijn ze niet heel goed in geheimen bewaren, dus dan weten anderen het waarschijnlijk ook vrij snel πŸ˜‰.Dus; wanneer vertellen en wat is een leuke, begrijpelijk manier? πŸ˜€
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
5 reacties
Vrouwtje-theelepel
2 maanden geleden
Ik zit met hetzelfde. Mijn oudste is 7 een net in groep 3 dus wilde iets doen wat hij niet lezen. Maar ik weet zodra ik ben het vertel weet heel snel iedereen het haha dus ik wacht tot en dag voor ik het de familie vertel.
  • Rapporteren
Number5
2 maanden geleden
Wij hebben er destijds voor gekozen om het hun als allereerste te vertellen, maar wel pas na 12 weken... zij mochten het daarna eerst aan opa en oma zeggen en daarna de wereld in schreeuwen. Maar hierin is geen goed of fout
  • Rapporteren
ifrah
2 maanden geleden
Dat is pas ons 2e kindje we hebben ons dochter van 3 al verteld en zij verteld door aan iedereen ik probeer te ontkennen maar πŸ™ˆ met geen succes πŸ™ˆ
  • Rapporteren
PVK
2 maanden geleden
Hier een dochter van 11jaar. Eind vorige jaar was ik zwanger, wij hebben toen niks gezegd tegen haar. Tot ik een miskraam kreeg, ik had last van krampen, ging veel naar de wc, bloedverlies, en dan nog maar te zwijgen over mijn emoties. Dat voelde zij natuurlijk aan en we hebben toen besloten het haar te vertellen. Ze was erg enthousiast, want ze wist ineens dat we bezig waren met een broertje of zusje voor haar, even niet erg hebbende in het verlies van... Nu ben ik 4+6 weken en wij hebben het nog een week stil gehouden na de eerste test. Na de 2e test hebben we het haar verteld. Wel erbij gezegd dat het de eerste 12 weken nog onzeker is, dat er net als de vorige keer weer een miskraam kon komen dus dat we echt met niemand erover kunnen praten. Gezien haar leeftijd heb ik het vertrouwen erin dat ze zich stil houd. Anders had ik het haar niet eerder verteld dan na de 1e echo, of misschien zelfs tot 12 weken. Als je denkt dat je kinderen het niet stil kunnen houden zou ik ervoor kiezen het nog niet te zeggen, wacht ermee tot andere het mogen weten. Dan hoeven ze het in ieder geval niet heel lang meer geheim te houden. Ik denk dat ik een shirt koop ofzo voor mijn dochter met de tekst erop "ik word grote zus" en op het moment we het willen gaan vertellen mag ze die aan.
  • Rapporteren
Captain
2 maanden geleden
Er is in deze zeker geen goed of fout, ben vooral benieuwd naar jullie ideeen/ ervaringen ☺️. Ze hoeven het overigens niet lang geheim te houden hoor; als zij het weten mag de rest het ook weten. Wij houden ons wat dat betreft ook niet aan de 12-weken-β€˜grens’; de meesten kennen onze voorgeschiedenis met 3 miskramen, dus ik deel graag nu ons geluk en als het weer mis mocht zijn ook het verdriet. Enige is dat er wel een bepaalde volgordelijkheid in zit zeg maar; na de kids liefst eerst de opa’s en oma’s enzo, goede vrienden, je snapt t wel. Maar we zien natuurlijk niet iedereen even vaak, vandaar dat ik het wat lastig vind als de tamtam harder zou gaan dan ik πŸ˜‰
  • Rapporteren