48 Reacties

4 jaar geleden
Dit sprongetje is niet leuk, vooral het slaapgebrek en het wiegen
Tips en tricks over een draagzak heb ik helaas niet voor je.
Maar wel het slaap probleem, het is niet makkelijk. Mn mannetje(24 weken) sliep echt makkelijk en ook lang door, nu moet er overdag gewandeld worden voor hij slaapt en dn maakt hij ook een beste ruk.
In de nacht heb ik hem ook maar weer bij me op bed gepakt zo dat we nog wat slaap krijgen.
Schema heb ik niet want dat werkt hier nog niet

4 jaar geleden
Reactie op MamaJo26
Ps. Het gaat wel steeds meer de goede kant op. Hij ligt nu ook weer half in ...
Precies dat probleem heb ik dus ook nog. Wilde ik net het inbakeren afbouwen. Nou gaat echt niet lukken nu hoor. Hij kan gelukkig nog niet rollen niet van rug naar buik en ook andersom. Dus daar hoef ik me gelukkig even niet druk om te maken..... Nu ff het slaapprobleem overdags 😔😔 hmm ja het wandelen heb ik gisteren ook geprobeerd. Hij slaapt dan wel effe 1 cyclus, maar zodra we binnen zijn begint het huilen/wakker worden weer dus niet echt een permanente oplossing voor mij 😅😅

4 jaar geleden
Met de draagzak moet je niet voorover buigen met rechte benen, maar een beetje door je knieën kan wel hoor! Daarnaast kan je wel zitten op een hogere stoel ofzo. Dat doe ik ook :). Vaatwasser inruimen is misschien niet heel handig ook ivm geluid, maar opruimen of stofzuigen of koken ofzo doe ik wel! Sterkte en succes

4 jaar geleden
Heeeeel herkenbaar!! Ik heb dit precies met mijn dochtertje. Hier gaat het gepaard met overdag veel huilen en wiegen bij ons en halve flesjes laten staan waardoor het voedingsritme ook in de war is. Ik wil je niet ontmoedigen maar hier duurt het al zeker 3 weken... dus enige tip die ik heb is: hou vol!! En probeer af te wisselen met je partner. En ook te denken: je kindje groeit hard in deze sprong en weet niet wat hij overkomt. Daardoor wilt hij vaker bij zijn mama zijn♥️

4 jaar geleden
Mijn dochter is van 21/9 en ik heb nu het idee dat einde sprong nadert. Ik merk het vooral aan haar slaap.
Sinds de kerstvakantie was dit overhoop en sinds een paar dagen slaapt ze s nachts weer door of bijna door. Overdag slapen blijft gering, maar dat ligt meer aan het kind.
Ik vind een draagzak top, maar na een uur vind ik het wel erg zwaar worden.

4 jaar geleden
Wat betreft het sprongetje geen tips. Mijn dochter slaapt overdag altijd lastig. Alleen tijdens wandelen met de wagen of in de draagzak. Ik loop rond met de draagzak totdat ze slaapt, maar dan ga ik er gerust mee op de bank zitten. Qua dingen in huis doen moet je even kijken wat lukt. Ik kan er de was mee ophangen/afhalen, stofzuigen en voor de andere kinderen zorgen. Koken vind ik persoonlijk wat gevaarlijk. Maar gewoon uitproberen!

4 jaar geleden
Wij hebben gedurende de sprong af en toe een paar dagen gemerkt dat er meer onrust was en kortere slaapjes en af en toe een extra voeding snachts. Niet zo extreem als bij jou. Onze kleine wordt zaterdag 20 weken. Ik weet wel dat ze ook in de 4 maanden slaapregressie zitten. Die duurt 6 weken. Misschien kun je daar ook even op googlen. Ik zal inderdaad proberen om ook 1 slaapje te wandelen en te hopen dat hij nog even doorslaapt in de kinderwagen. Heb je even je handen vrij en vaak geeft dat voor jezelf wat meer rust.. ik kon toen hij heel klein was wel redelijk wat doen in huis met de draagzak. Als ik voorover moest hield ik zijn hoofdje vast tegen me aan. Verder inderdaad vooral de was opvouwen op tafel en zelfs stofzuigen deed ik wel 🤪 daar begon ik vaak mee haha viel die soms al in slaap. En als die eenmaal slaapt kun je prima gaan zitten hoor.
Mijn tip is wel om elk slaapje dat je thuis bent wel weer te proberen in eigen bedje. Dit zal ik savonds ook elke keer doen. Niet tot krijzen aan toe maar gewoon even als eerste in bed, even paar minuutjes alleen laten (niet overstuur laten worden) eventueel speentje of troosten zoals je normaal doet en nogmaals even weer weglopen. Wordt hij niet rustig en gaat echt huilen, dan bij je nemen.
Dat hij er wel aan herinnert blijft worden dat je het liefst hebt dat hij in zn bedje slaapt maar dat als het niet lukt hij bij jou mag zijn.
Verder korte wakkertijden heeft bij ons geholpen tijdens de sprongen. Té moe op bed zorgt sowieso voor strijd en korte slaapjes.
Wat ik dan deed als het niet lekker ging is sochtends na het wakker worden, dicht bij blijven zodat je de moeheid signalen niet mist.
Even spelen samen en zodra hij veel wegkijkt/of gaapt/of in oogjes gaat wrijven, kijken hoe laat het is en naar bed. Dan is dat zijn wakkertijd op dit moment. Vaak is de eerste wakkertijd wat korter dan in de middag. Als hij niet te moe op bed gaat heeft hij vaak zelf wat meer rust om in slaap te vallen.

4 jaar geleden
Hier gaat het overdags heel goed, de echte nacht redelijk. Maar de eind middag avond heel lastig.. kan dat ook bij de sprong horen? Hopen dat het snel weer over is, ik kan zelfs geen 5 minuten douchen zonder een krijsende baby bij papa te hebben. Bij mij is ze dan wel stil maar duurt het ook zeker twee uur voor ze slaapt. En dat is snel😴

4 jaar geleden
Reactie op Lifeoflysanne
Wij hebben gedurende de sprong af en toe een paar dagen gemerkt dat er meer ...
Vanaf wanneer begint die slaapregressie dan? Wij zitten hier met hetzelfde probleem... tot 3 maand sliep onze dochter echt heel goed. Kon ze ook makkelijk alleen in haar bedje in slaap vallen... vanaf dan ging het steeds moeilijker...vaker opstaan snachts, moeilijke en korte dutjes...steeds onze vinger nodig om in slaap te vallen... nu is ze net 19 weken en
Gaat het van kwaad naar erger...elk uur wakker...zelfs als ze bij ons in bed ligt...ook ik ben echt doodmoe aan het worden en aan het hopen op het einde van sprong 4...we zijn van plan om dit weekend eens met slaaptraining te starten...maar weet niet of ik daar überhaupt klaar voor ben...

4 jaar geleden
Mijn zoon is nu ook 19 weken en het gaat precies hetzelfde. Ik vind hem nu erg zwaar om hem de hele dag te wiegen dus ik leg hem in de wandelwagen. Dan rij ik gewoon binnen in huis een tijdje over een drempel heen en dan valt hij vanzelf in slaap. Dat zal vast niet bij alle kindjes werken, maar misschien kun je dat proberen. In een sprong mag alles vind ik, ook naast mama op bed slapen. Geen idee hoe lang de sprong duurt.. Hopelijk niet te lang en het enige wat we denk ik kunnen doen is gewoon vol houden.

4 jaar geleden
Maar loopt de sprong 4 normaal niet op zijn einde bij 19 weken? Dat was toch waar ik steeds op hoopte 😳

4 jaar geleden
Heel herkenbaar! Lekker knuffelen en bij je nemen. Ook helpt het om de vaardigheden van sprong 4 te oefenen. Heb je de Oei ik groei app al? Dat gaf ons wel wat houvast en duidelijkheid mbt de lengte en intensiteit van de sprong. Bij ons duurde het 6 weken. Eerst hazenslaapjes overdag en jengelig en daarna veel wakker worden ‘s nachts. Nu slaapt ze als een roos! Uiteindelijk gaat alles voorbij gelukkig!

4 jaar geleden
Reactie op Marijke2804
Maar loopt de sprong 4 normaal niet op zijn einde bij 19 weken? Dat was toc ...
Ja volgens de oei ik groei app wel! Mn dochter is 18w (gecorrigeerd 19w) en zij is er vandaag precies nét uit!
Hier gaat het slapen nu juist weer beter. Eerder werd ze na 1 slaapcyclus wakker en moest ik haar vaak helpen om de 2e eraan vast te plakken, maar eigenlijk sinds deze week lukt het haar zelf...

4 jaar geleden
Draagzak of doek is echt een aanrader. Ik heb zelf een doek van bykay, is even handig worden in het knopen maar hiermee zit ze echt stevig en dr hoofd ook en die kan je zelf omdoen. Bij mij is ze wel al gewend sinds de 2e week. Ik doe er echt letterlijk alles mee als ze erin zit. Maar probleem hier is dus nu dat ze overdag alleen nog maar wil slapen op mij in de draagdoek🙈

4 jaar geleden
Dat er naast liggen doe ik ook hoor, anders slaapt mijn zoontje (nu in sprong 5) ook niet, draagzak of kinderwagen helpt ook niet, en is het ‘s nachts drama! Ik heb ergens gelezen dat ze beter wel kunnen slapen op het moment dat handig is qua ritme, ook als dat desnoods op jou is of naast je. Dan leren ze wel op dat tijdstip te slapen. Ik had dit de vorige sprong ook, en meestal ging het na 2-3x een middagslaapje op ons bed weer een stuk beter in zijn eigen bed. Succes!!

4 jaar geleden
Hey heyy, mijn zoon is nu eigenlijk 17+2 weken (gecorrigeerd) en het onrustig zijn duurt al wat langer. Alleen is het nu erger geworden.
Ik hoop dat het met 19 weken bij mij ook voorbij gaat 😔😔
Ik heb het boek van oei ik groei en daar staan idd vaardigheden in die hij eventueel interessant zou kunnen vinden tijdens de sprong. Deze oefen ik ook wel tussendoor, dan blijft hij ff wel rustig idd. Zal dat ook wel gwn blijven doen..
@lifeoflysanne Dat laten huilen en weer troosten en dan weer laten huilen (slaaptraining heet dit toch eigenlijk?) wil ik idd ook proberen. Las ergens dat iemand 3 minuten liet huilen en erheen ging om 1 minuut te troosten en dan weer herhalen. Wellicht zal ik dat ook proberen.
Ook zal ik het stukje van gecontroleerd huilen van het boek baby in een droomritme maar weer eens lezen. Sloeg dat hoofdstuk over, omdat ik hem niet wilde laten huilen tm 6 maanden vanwege de veilige hechting. Maar zoveel gehuil geeft mij geen andere keus dan te slaaptrainen.
Bedankt allemaal voor jullie tips. En herkenning lezen, geeft ook een goed gevoel.... ❤❤

4 jaar geleden
Reactie op Makkiea
Hey heyy, mijn zoon is nu eigenlijk 17+2 weken (gecorrigeerd) en het onrust ...
Hayy. Ja wij doen geen slaaptraining hoor. Onze kleine laat ik nooit echt huilen, alleen bij mij op de arm eventueel als het nodig is. Hij moppert dan gewoon en voor dat hij echt gaat huilen ben ik alweer bij hem. Dan geeg ik zn speentje weer en aai over zn bol en ga ik weer.
Maar dat zal heus niet bij elk kindje werken!