15 Reacties

5 jaar geleden

Zorg mogen ze nooit weigeren, ook al heb je geen id. Sla gewoon het BSN nummer op in je telefoon, zorg dat ze is ingeschreven bij je zorg verzekering. En dan komt het in NL echt wel goed.

5 jaar geleden

Toevallig net in het ziekenhuis geweest! Ons zoontje heeft ook nog geen ID, maar je krijgt bij de balie van het ziekenhuis dan een geprint dagpasje. Als je kindje is aangemeld bij jouw zorg dan staat ie gewoon in het systeem! We hadden zn BSN niet nodig ook.

5 jaar geleden

Idd BSN nummer is het belangrijkste. ID kaart heb je nu nog niet nodig. Ons zoontje heeft een ID kaart gekregen toen hij 10 weken was omdat we op vakantie gingen naar Italië en in het buitenland heeft je kleine wel een ID kaart nodig.

5 jaar geleden

Ik heb m met mijn eerste dochter pas na een half jaar laten maken toen we op vakantie gingen. Je hebt m in het ziekenhuis idd niet persee nodig. Bsn nummer is t belangrijkste en dat je kind bij jou op de zorgverzekering staat bij geschreven.

5 jaar geleden

Onze man staat ook met een dagpas in het systeem. Ze hebben tegen ons in het ziekenhuis gezegd dat hij wel een id moet hebben op het moment dat hij geopereerd moet worden.

5 jaar geleden

Persoonlijke vindt ik dikke onzin. Zorg mogen ze nooit weigeren omdat de kleine geen iD heeft. En trouwens mij is nooit om id-kaart gevraagd voor de zorg. Kopjes van de kleine veranderen bij de week dus nooit resent. Oke als je naar buitenland gaat snap ik het wel maar niet voor de zorg.

5 jaar geleden

je hebt alleen bsn nodig om bijv zorgverzekering af te sluiten, meer niet

5 jaar geleden

Onze zoon is dysmatuur geboren (2145 gram bij termijn 37+1) dus moest met 4 weken voor controle naar het zkh. Ik vond/vind heel het ID-bewijs ook onzin dus jbz (den bosch) gebeld. Zij gaven aan dat je er wel een keer mee weg komt, kortom ze laten je niet zonder zorg, maar dat het toch wel verplicht is. Lex heeft dus al een ID-bewijs. Overigens een fotograaf in de buurt gevonden die een pasfoto heeft kunnen maken obv een foto die wij zelf hebben gemaakt. Mijn vriend hield dan zijn hoofdje vast zodat Lex recht in de camera ‘keek’. Een stuk minder intensief voor Lex dan naar de fotograaf gaan!

5 jaar geleden

Aaah toevallig was dat ook iets waar ik mee zit.. onze dochter word nu binnen 2 a 3 week opgeroepen voor een echo in het umcg.. morgen word haar id aangevraagd.. vandaag op de pasfoto.. hoe dan? 🤦🏼‍♀️

5 jaar geleden

Bij spoed (directe doorverwijzing) is mijn ervaring dat het soms wel gevraagd wordt (en soms ook helemaal niet), maar in ieder geval dat ze begrijpen dat je het niet hebt. Bij afspraken op termijn (vervolgafspraken) wordt wel verwacht dat je id voor de kleine hebt.

5 jaar geleden

Dit is wat er op de site van de overheid staat in Nederland. Identificatieplicht in de zorg ook voor kinderen Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Zorgaanbieder registreert uw identiteitsbewijs De zorgaanbieder controleert met uw identiteitsbewijs of u degene bent die bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort. Uw zorgverlener legt de soort en het nummer van uw identiteitsbewijs vast in de administratie. Als hij een kopie of scan wil maken, moet hij eerst aan u vragen of u dit goed vindt. Een kopie of scan maken mag alleen met uw toestemming. Zelf zorg betalen bij geen legitimatiebewijs Kunt u de zorgverlener geen identiteitsbewijs laten zien? Dan kan hij de kosten van uw behandeling niet declareren bij een zorgverzekeraar. De arts of het ziekenhuis moet alle kosten van de medische behandeling dan op u verhalen. Deze kosten kunnen aanzienlijk zijn. De zorgverlener zal meestal een betalingsregeling met u moeten treffen. Of elke zorgaanbieder zich hier aan houd is weer een andere vraag want niet elke zorgaanbieder houd zich hier strikt aan. Zelf vind ik het ook onzin want je krijgt ook al een zorgpasje en een foto op deze leeftijd heeft weinig herkenning nog over een aantal weken.

5 jaar geleden

Ons kaboutertje is met 3 weken op de foto gegaan bij willekeurige pasfotofotograaf voor z'n paspoort. De fotograaf had echt enorm geduld en deed het heel leuk. Mijn vriend hield Milo z'n koppie vast en de handen van mijn vriend zijn achteraf gewoon weggeshopt, dus zie je niks meer van. Uiteindelijk best mooie foto. Wel tip: plan de foto direct na voeding + verschonen 😅 ps.. vind het eigenlijk ook wel bizar dat die foto moet... 😐

5 jaar geleden

ben zelf kinderfysio, en zie veel babys die nog geen id of paspoort hebben, bsn nummer invoeren is dan meer dan voldoende om toch zorg te kunnen leveren en ik als kinderfysio kan gewoon declareren. mocht je naar t buitenland gaan is het wel verplicht. mijn kleine is van 27-8 en heb ook nog geen id aangevraagd.

5 jaar geleden

Reactie op Hjb

Ons kaboutertje is met 3 weken op de foto gegaan bij willekeurige pasfotofo ...
Omg hoe cute is deze foto! 😍

5 jaar geleden

Ook hier een paspoort nodig ivm zorg in het ziekenhuis. Heb onze kleine op de grond op een wit kleedje gelegd en zelf een foto gemaakt waarbij hij recht kijkt met de ogen open. Via pasfoto.nl is de pasfoto achtergrond bewerkt en gedrukt en hebben we de pasfoto’s thuis ontvangen. Super fijn en we hebben echt een geweldig leuke foto zonder de deur uit de hoeven. Ik kon zelf lekker de tijd nemen thuis ☺️ een aanrader voor iedereen!