15 Reacties

3 jaar geleden
Ik zit niet in dezelfde situatie maar heb wel kinderen heel lang uitgesteld voor mijn carrière. Nu ben ik 39 en heb ik 2 kindjes en denk ik waarom ik eigenlijk gewacht. Nummer 2 bij ons kwam niet op een verschrikkelijk handig moment maar de wens was te groot om het tegen te houden. En na een studie wil je wat doen met je studie neem ik aan dus dus misschien moet je t meer omdraaien. Willen we het nu graag? Zo ja hoe kunnen we het zo inrichten dat dit ons gaat lukken?

3 jaar geleden
Ik ben in september een 3-jarige opleiding begonnen, dochter was toen net 1 jaar. Het is een bbl opleiding (werken en 1 dag school in de week)
Het is wel druk maar het lukt allemaal wel. Moet zeggen dat ik expres geen hoog niveau opleiding heb gekozen. Een Hbo opleiding was nu echt niet gelukt…
Maar ik wil dus ook echt nog graag een tweede. Ik ga die wens niet uitstellen voor mijn carrière. Ik zorg gewoon dat het gaat lukken en anders doe ik maar wat langer over de opleiding.

3 jaar geleden
Heb wel een opleiding gedaan tijdens mijn zwangerschap maar wel zo dat ik alles gehaald had tegen de tijd dat ik met verlof zou gaan. Enige was dus als ik herkansingen zou hebben, die na de bevalling zouden moeten maar gelukkig was dit niet zo.
En gezien de pech die ik heb gehad met de bevalling had ik anders ook echt de hele opleiding weg kunnen gooien want het was me zeker niet gelukt nog een herkansing te doen dus ben echt nog elke dag heel heel heel blij dat ik het diploma had voor de bevalling. Maar dat was wel door extreem veel pech..
Verder vond ik school, werk en zwanger zijn (minder energie en echt minder goed kunnen onthouden en dus leren) wel pittig en dat nog zonder dat we al kindjes hadden.
Maar in jouw geval ben je begonnen terwijl je al 2 kindjes had, en zo te lezen ben je al haast door het eerste haar heen ondanks 2 kindjes, super knap!! Als je de studie in 1,5 jaar zou kunnen halen, daar voor gaat en gewoon alles op alles zet, zou het dan niet een idee zijn om over een half jaar te beginnen met “proberen”? Mocht het meteen “lukken” dan heb je nog 9 maanden studie te gaan na de opleiding (of 15 als je daardoor niet in 1,5 jaar maar in 2 jaar alles haalt). En als het langer duurt ben je net klaar voordat je kindje komt.
Mocht je het op kunnen brengen zou ik zelf pas over 9 maanden gaan beginnen en kijken of je je studie verkort kunt doen. Dan heb je hopelijk alles in the pocket voordat nr 3 geboren wordt en daar ook geen zorgen meer om. Mocht het niet zo lekker lopen als bij nummer 1 en 2 bijvoorbeeld.
Succes!

3 jaar geleden
Ik raakte onverwachtse zwanger tijdens mijn opleiding ik had ook HG wat het nog lastiger maakte. Via school kon ik gewoon verlof opnemen. Ben er totaal een jaar tussenuit geweest. Gelukkig ging het na de bevallig goed en ben ik na 10 weken weer begonnen. Ik zat wel aan het einde van de opleiding. Mijn school hield heel erg rekening met me en kon altijd om hulp vragen. Snap dat het een lastige keuze is. Je weet natuurlijk niet hoe je zwangerschap en straks nog een kindje gaat lopen. Ik denk alleen wel dat als het echt je wens is, je ervoor moet gaan. (Je zou ook nog aan school kunnen vragen om thuis aan je opdrachten en verslagen te werken)
Stel dat je over paar maandjes zwanger zou zijn, ben je ong uitgerekend tijdens de zomervakantie, dat scheelt misschien qua weken die je op school zou missen🙈

3 jaar geleden
Wij werkten trouwens veel met projecten en dus en dus met anderen samen. Dat zou niet handig zijn geweest als ik eruit ging. Zowel niet voor mij als voor de rest in m’n groepje.

3 jaar geleden
Heb wel een opleiding gedaan tijdens mijn zwangerschap maar wel zo dat ik a ...
Bedankt voor je bericht. Ja, het is heel verleidelijk om het nu te proberen. Ergens ben ik bang dat ik vroegtijdig kwalen krijg en mijn praktijk examens niet meer kan afnemen.. of dat ik vroegtijdig toch moet stoppen en enorme huilbaby krijg waardoor de opleiding oppakken moeilijker is.
Ik neem je tip mee, alles op alles en focus op die baby voor motivatie. :)

3 jaar geleden
Reactie op Lydia100
Ik raakte onverwachtse zwanger tijdens mijn opleiding ik had ook HG wat het ...
Wat fijn dat jou school met je mee werkte. Zo heb je echt weinig gemist door de vakantie en verlof. Knap dat je er na 10 weken weer aan stond.
Ik maak meer beslissingen met mijn gevoel en mijn man wacht liever tot aan het einde van de opleiding. Moeten hier dus over hebben. Denk dat we het verder bekijken over een half jaartje.

3 jaar geleden
Ik denk dat opleiding en baan geen verschil maakt
Tenzij je het er extra bij gaat doen. Nieuwe baan is mij ook erg tegengevallen. Je kan geen hele lange dagen meer maken en als je
Kind ziek is werk je niet en met je verlof ben je er een tijdje tussenuit. Ik vind het knap een opleiding en 2 kids dus ik denk dat je dit ook kan als je het graag wil!

3 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat er nooit een perfect moment is. Ik kreeg de 2e, daarna een nieuwe baan en verhuizen (en nu een burn out). Ik denk dat het vooral aan je situatie (de druk vanuit de opleiding) ligt. Hoe makkelijk kun je je een dag ziek melden, of desnoods een maand als het je teveel wordt. Loop je dan die tijd uit of bv meteen een jaar? Ik heb 3 opleidingen gedaan en vanuit die ervaring kan ik wel zeggen dat het heel erg aan de opleiding ligt, hoe makkelijk zoiets is. 1 ding vind ik wel: zwanger worden vanuit iets dat je nú doet (dus weet waar je aan toe bent en wat de mogelijkheden zijn), lijkt mij veel makkelijker dan zwanger zijn terwijl je net in een nieuwe situatie zit (en je jezelf nog moet bewijzen). Dus als jij net na je opleiding zwanger zou worden, lijkt me ook niet ideaal.

3 jaar geleden
Reactie op Lisa024
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat er nooit een perfect moment i ...
Nee inderdaad een baby komt nooit op het juiste moment. Ik heb al wel veel rottige situaties mee gemaakt op (ander) werk door mijn zwangerschappen. Dus kan wel wat scenario's bedenken waardoor ik het tegenhoud op dit moment.
Ik ben al gediplomeerd voor een opleiding en volg nu een nieuwe binnen t zelfde bedrijf. Gelukkig heb ik mijzelf al bewezen.
Ik denk dat de angst ligt bij vroegtijdig uit de running en de studie moeilijker op te pakken is. Het zal rot zijn voor collega's als ik na mijn opleiding zwanger ben.. maar al zoveel shit met zwangerschappen werk gerelateerd mee gemaakt, dat ik sneller kies voor mijzelf.

3 jaar geleden
Hoi, ik was net begonnen aan mijn master geneeskunde toen ik onverwacht zwanger werd. Vanwege het begin van de pandemie werd de master even stop gezet, ik heb toen online onderwijs gedaan.
Toen ons zoontje 5 maanden was ben ik weer begonnen met de coschappen, ik kon dit gelukkig wel in deeltijd doen.
Ik kan het me nu niet anders voorstellen, en wij gaan binnenkort ook proberen voor een 2e kindje.
Ik denk dat het misschien wat zwaarder zal zijn omdat ik dan niet alleen online onderwijs volg maar ook gewoon coschappen loop en de kleine dreumes thuis heb. Maar het zal vast te doen zijn, en er is gelukkig wel goede begeleiding, en begrip vanuit de opleiding

3 jaar geleden
Ik was gestart met een opleiding toen ik ongeveer 11 weken zwanger was. Dit ging prima. Ik had het geluk bij een ongeluk dat vanwege Corona de lessen digitaal werden gegeven. Na de geboorte van mijn zoontje heb ik als alleenstaande moeder veel oppas moeten regelen omdat ik examens moest doen. Ging prima.

3 jaar geleden
ik doe op dit moment de studie hbo Verpleegkunde en heb een kind van 3 jaar en een kind van 1 jaar. Ik vind het inhoudelijk goed te doen maar gewoon veel. Ik heb enorm veel belang bij een goede planning!!! Het is dus ook een beetje hoe de studie je op dit moment af gaat..?
Het hangt ook af van hoe jij je voelt tijdens de zwangerschap en of het je lukt om dit dan te combineren. Maar wat heb je te verliezen? In het ergste geval heb je wat vertraging :) komt wel goed. Moe ben je toch al met een opleiding en 2 kleintjes😉 en als je 3e wat groter is heb je de opleiding af en alle tijd om lekker te genieten van je gezin 🥳👌 ik zou de wens om zwanger te worden niet af laten hangen van werk of studie... Succes met je keuze!🍀