324 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb er bewust voor gekozen om. Het niet te doen. Er is bij ons in de familie geen aanleiding tot afwijkingen of iets anders. Ik heb voor mezelf de vraag gesteld. Mocht het kindje een afwijking hebben, laat ik het dan weg halen? Nee! Ook een kind met een beperking of afwijking word met liefde groot gebracht.. Ik denk dat het voor iedereen een eigen keuze is om het wle of niet te doen.

4 jaar geleden

Ik doe gewoon de test niet. Ken ook niemand in mijn omgeving die dat wel heeft gedaan. Zie het nut er niet echt van in. Ik laat het sowieso niet weghalen.

4 jaar geleden

Vandaag heeft de verloskundige er over gehad we hebben voor gekozenen om niet te doen aangezien het niet 100% zeker is de test. Ben wel nieuwsgierig maar ik doe het toch niet

4 jaar geleden

Ik vond dit ook heel lastig wij hebben besloten om het niet te doen. Er is bij ons geen aanleiding van eferlijke dingen in de fam dus mocht er toch iets zijn met de kleine is dat gewoon pech. En als je de test doet en uitslag krijgt is je vruchtje ineens een mini baby en dan weet je het en wat veranderd er dan ? Ik denk maar zo het kost een hoop geld en heb al een band met dit kindje gezond of niet dan had het zo moeten zijn denk ik maar. En omdat wij gezond zijn ga ik er gewoon vanuit dat het met de kleine ook zo is . Ik zou me er niet te druk om maken ! Suc6 met je keuze

4 jaar geleden

Voor mij hoeft het niet.. heb de test bij m’n eerste kind ook niet gedaan. Ik ben na gaan vragen aan familie of er iemand is met afwijkingen ofzo.. en bij mij en bij mijn vriend is er niemand.. Tuurlijk is er een kans maarja.. het kindje is bij ons meer dan gewenst of het nou een afwijking heeft of niet...

4 jaar geleden

Wij hebben de vorige keer wel voor de nipt gekozen, zonder nevenbevindingen. Het ging ons met name om de 3 ernstige syndromen. Weet zo even niet uit mijn hoofd welke, in elk geval was down het minst ernstig, maar de andere 2 syndromen zouden zo ernstig zijn dat het kindje vroeg zou komen te overlijden en een niet menswaardig bestaan zou hebben. Dat had ik mijn kindje dan graag willen besparen. Bewust niet voor nevenbevindingen gekozen omdat nog niet van alle chromosoom afwijkingen bekend is, hoe het zich uit. De gynaceoloog schetste een situatie die ik echt niet wilde; stel uit de nipt komt dat er 2 chromosoom afwijkingen zijn, maar er is niks over bekend. Je kindje wordt geboren en lijkt er gezond uit te zien. ipv genieten, maak je je dan druk om deze chromosomen, terwijl je er geen invloed op hebt. Nu zwanger van de 2e, en we zullen wederom voor de nipt zonder nevenbevindingen gaan straks.

4 jaar geleden

Ik doe ook geen NIPT test. Kind kan bij de geboorte nog zuurstof te kort hebben en gehandicapt raken. Er kan nog zoveel veranderen er zijn nog Zoveel echo’s te gaan.

4 jaar geleden

Reactie op Toosje1

Wij hebben de vorige keer wel voor de nipt gekozen, zonder nevenbevindingen ...
Ondanks dat er bij mij in de familie geen afwijkingen voorkomen heb ik aangegeven dat ik idd de nipt test wil. Die vind pas over een paar weken plaats dus kan er nog van afzien. Zit idd een beetje met die nevenbevindingen. Wel of niet doen. Lastig🥴 Overigens heb ik dit bij mijn oudste niet laten onderzoeken. Destijds had je alleen de combinatietest. Maar werd daar later in de zwangerschap toch een beetje onzeker door dat ik niets had laten onderzoeken.

4 jaar geleden

Bij mijn eerste zwangerschap hebben ze gezegd dat de nekplooi meting van mijn dochter te dik was ze had iets van 4-5mm. Ze waren zo overtuigd dat ze een afwijking had dat ik de nipt test moest doen. Nou uiteindelijk kwam de test negatief dus alles was goed gelukkig...als ze niks bijzonders zien in de echo’s dan zou ik er voor kiezen om het niet te laten doen...

4 jaar geleden

Wij gaan voor de nipt a.s. donderdag. Mijn moeder haar zusje was een mongooltje en is niet ouder geworden dan zes. 😥 Het is wel dik zestig jaar geleden maar toch. Hoop Alles gezond en wel mag gaan 🤞🍀🌸

4 jaar geleden

Toch verrassend om te lezen dat veel van jullie er niet voor kiezen. Dacht juist dat de test ‘populair’ was. Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden, helpt mij relativeren 😘

4 jaar geleden

wij hebben dit bij ons zoontje niet gedaan en zullen dit bij de 2e ook niet doen. maar dat komt bij ons is het nirt vanzelf spreken om zwanger te worden dus ik hou evengoed van het kind mrt of zonde afwijking...

4 jaar geleden

Ik heb erover nagedacht maar ben er nog niet uit. Ik weet ook niet wat ik zou doen naar aanleiding van de uitslag van de test. Ik zou het erg vinden als ik een kindje krijg dat niet zelfstandig kan leven en later alleen in een tehuis zit als de ouders er niet meer zijn. Moeilijke keuze

4 jaar geleden

Mijn eerdere reactie op soortgelijke topic. Succes! Liefs🌸

4 jaar geleden

Reactie op simone33

Ik heb erover nagedacht maar ben er nog niet uit. Ik weet ook niet wat ik z ...
Zo denken wij er ook over. Buiten de down syndroom om. Hebben wij besloten om niet door te gaan zwangeren als het geen toekomst heeft gezien patausyndroom en Edwards syndroom en dit de uitslag is vd test. Wij willen het kindje dat niet aandoen. Ons zelf niet en overige familie niet al het zware zorgen en verdriet. Wij zien het niet gebeuren om ons kleintje ongelukkig zijn gestorven weg te brengen in een kistje op een uitvaart. 🙏🤧🤞🍀🌸

4 jaar geleden

NIPT-test controleert alleen maar de aanwezigheid van extra chromosomen nr 13, 18 en 21. Zogenaamde trisomie. Bij 21 is het niet alleen maar syndroom van Down, maar ook zeer grote kans (meer dan 95%) op nog andere ziektes zoals verstandelijk gehandicapt, hartproblemen, ruggenwerf-problemen, stofwisselingsproblemen, etc. Bij 13 en 18 (cq Patsu en Edwards) dodelijk ziek met overlijden vlak na geboorte of in eerste levensjaar. M'n vriendin en ik willen ons kind behoeden van onnodig lijden of zelfs overlijden in het eerste levensjaar. Ook wij hebben geen Down in onze familie. Maar dat is niet een reden om de test niet te doen. Want vanwege onze leeftijd (42) is de kans op trisomie inmiddels meer dan 1op30. Wij doen de test en bij negatieve uitslag kiezen we voor abortus. Puur rationeel. En het zal ons heel veel verdriet doen, maar toch zullen we het doen.

4 jaar geleden

Wij hebben gekozen om geen test te doen bij onze eerste en bij de tweede zullen we die ook niet doen. Waarom? Omdat we zouden toch niet voor abortus kiezen, het is onze kind. ❤️

VRIEND

4 jaar geleden

Wat je ook doet, als je iets gekozen hebt moet je erachter blijven staan. Je hebt erover nagedacht en met de beste bedoeling een keuze gemaakt. Alles heeft een voor- en nadeel. Als het nadeel uitkomt, nooit jezelf kwalijk nemen. Als je hebt nagedacht heb je het sowieso goed gedaan.

4 jaar geleden

Even vanuit een ander perspectief : Denk je dat je kind - als het jou kon vertellen wat het wil - ter wereld zou willen komen wetende niet levensvatbaar te zijn en/of een voor altijd afhankelijk bestaan te gaan leiden? Zou JIJ met deze wetenschap ter wereld willen komen? Ik merk dat we vooral kijken vanuit ons eigen positie. 'ik hou het kind, kind is sowieso welkom, ik wil het niet weten, ik doe geen test ik wil het niet weten , etc. Zelf probeer ik iets verder te kijken dan wat IK wil. We leven in een harde maatschappij. 2020. We hebben de middelen en de kennis en wij kiezen ervoor daar gebruik van te maken. Meten is weten. Niet weten is vroeg of laat onzekerheden en zorgen. Geen zin in, ik wil genieten. Wij doen de nipt en na de uitslag kijken we wat het beste is voor HET KIND en niet voor ONS. Dan denk je 'hoe bepaal jij dan wat het beste is voor je kind??' Mijn antwoord : net zoals dat jij bepaalt dat het het beste is een nipt niet doen en het kind te laten komen met een (ernstige) beperking of zelfs veel erger. Het is een keuze. Je houdt hoe dan ook onvoorwaardelijk van je kind. Maar soms is houden van ook loslaten.. Iedereen is vrij in haar keuze. Choose wisely ❤️

4 jaar geleden

Wij gaan het wel doen en denken nu zonder de nevenbevindingen. Dit omdat wij al iets ouder zijn en de kans dan toch ietsjes groter is . Maar natuurlijk blijft het persoonlijk . Als ik jonger was geweest had ik het waarschijnlijk niet gedaan.