324 Reacties

4 jaar geleden

Kan je keuze begrijpen hoor. Maar wij zeiden direct ja. Wij willen dit weten, zodat mocht er wel wat te vinden zijn, wij ons erop kunnen voorbereiden! Natuurlijk vinden wij het ook heel erg spannend, want je hoopt dat je kindje gezond is 🙏🏻 Ik wens je succes, in het maken van jullie beslissing!

4 jaar geleden

Ik zei dus ook meteen ja bij de nipt en ook ja bij de vraag over de nevenbevindingen. En juist over dat laatste twijfel ik zo. Wel of geen nevenbevindingen?

4 jaar geleden

Ik heb me heel erg verdiept in de nipt test. Zelfs na een negatieve uitslag heb je alsnog kans op een gezond kindje en met een positieve uitslag hetzelfde. Hoe jonger je bent hoe hoger de kans dat je kindje alsnog gezond blijkt te zijn! Dan moet je alsnog een vruchtwaterpunctie doen die kans geeft op een miskraam. Ookal is dat een lage kans die kans is er. Ik had ergens gelezen over een vrouw die de nipt test gedaan had en dat de uitslag aangaf dat haar kindje een afwijking had. Zij heeft toen een vruchtwaterpunctie gedaan en een miskraam gekregen. Haar kindje bleek volledig gezond. Ik denk ook dat het heel veel stress met zich meebrengt. Ik weet nog niet wat ik doe. Jij ook heel veel succes met je beslissing 🌼🌸 En probeer je heel goed in te lezen op verschillende pagina’s en daar je mening op te baseren 😊

4 jaar geleden

Het is een ouder bericht maar toch zette het mij aan het denken. https://www.trouw.nl/nieuws/een-doodgeboren-kind-kenden-we-het-risico-maar~b37b32c4/

4 jaar geleden

Voor ons telt de overweging dat we al een kindje hebben ook ineens mee merken we nu. We hebben t bij onze dochter niet getest. Waarom? Ik kan eigenlijk niet meer zeggen wat de doorslag gaf; ik had geloof ik echt de energie toen niet om er over na te willen denken. Dat in combinatie met onwetendheid over Patsu en Edwards? Nu ik meer weet en al een kindje heb neig ik toch naar het wel laten testen. Omdat ik ben opgegroeid met een oom met downsyndroom (niet erfelijk belast) ben ik daar wel over uit. Maar een kindje ter wereld brengen met Patsu of Edwards en zonder toekomst, dat zou ik voor t kind en m'n gezin niet willen. Maar alleen al dit schrijven geeft me de rillingen

4 jaar geleden

Ik heb me heel erg verdiept in de nipt test. Zelfs na een negatieve uitslag ...
Ja dat is wel goed dat je dat nog aankaart. Uit de NIPt test komt alleen of je een verhoogde kans hebt op of niet. In dat geval sta je opnieuw voor een moeilijk besluit of je het verder gaat laten testen. Het verder testen neemt risico's met zich mee en dan hebben we het nog niet eens over de risico's van verhoogde stress.

4 jaar geleden

Reactie op Natuurlijk MA-MAriek

Ja dat is wel goed dat je dat nog aankaart. Uit de NIPt test komt alleen of ...
Ja daarom had ik mij erin verdiept. Want zelfs met de uitslag dat je kindje geen down heeft kan het nog steeds down hebben bijv. En als ze aangeven dat je kindje down heeft kan er alsnog uitkomen dat het kindje het niet heeft en die kans is groter dan we denken doordat ze praten over nipt is 99,1% zeker. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/hoe-de-nipt-test-zorgt-voor-wekenlange-spanning-en-stress-bij-aanstaande-ouders~b2ff73a1/ https://www.demaakbaremens.org/is-hype-rond-nipt-terecht/

4 jaar geleden

Zolang je zelf achter de keuze staat, is het prima. Elke keuze heeft voor en nadelen. Wij hebben het bij de eerste zwangerschap wel gedaan, nu gaan we het ook weer doen. Als het alleen voor down was, zou ik er nog eens over willen nadenken, maar voor patau en Edwards wel, dat is zo ingrijpend. Nu krijgen we een eeneiige tweeling, dus wil ik het zeker. Twee kindjes met een beperkte levensverwachting, dat is voor mij een grens. Er kan natuurlijk altijd nog iets gebeuren, maar dit is in ieder geval wel een deel dat gecontroleerd kan worden.

4 jaar geleden

Wij laten het wel testen. Niet om het te laten weghalen als het iets heeft, maar meer om ons voor te bereiden, zodat we het kind alle mogelijke hulp kunnen bieden. Moet wel zeggen dat ik eigenlijk alle in dit topic genoemde standpunten wel begrijp. Het is echt een lastig ethisch vraagstuk waar denk ik niet één juist antwoord op is.

4 jaar geleden

Wij kiezen ook voor nipt. Gewoon om ons voor te bereiden. Ik werk zelf met ernstig meervoudig beperkte clienten en daar ligt bij ons de grens. Onddanks dat ik er het beste van maak met ze ligt er veel leed op de ahtergrond. Dit wil ik het kind besparen. Ik doe het niet voor mezelf want ik weet dat ik zo'n kind zou kunnen opvoeden. Down vind ik een ander verhaal. Deze kinderen kunnen afhankelijk van hun beperking best veel. Maar zou dit dan wel graag van te voren willen weten zodat ik mij daar op voor kan bereiden.

4 jaar geleden

Hoi allemaal, Ik heb een ongepaste reactie verwijderd. Alle reacties op die reactie heb ik ook verwijderd, om het gesprek on-topic te houden. Een mening geven mag altijd, maar houd het respectvol. Groeten, Roos (24Baby)

4 jaar geleden

Wij hebben besloten om geen nipttest te doen..

4 jaar geleden

Lastig onderwerp he... wij laten de test doen plus nevenbevindingen... we zijn al 42 en 43... twijfel wel nog of ik ga aangeven dat ik enkel de nevenbevindingen wil weten die op een afwijking bij mij wijzen...stel ze ontdekken kanker bij mij, dan ben ik enkel dankbaar dat we daar op deze manier vroeg achter komen... over de nevenbevindingen bij ons kindje ben ik nog niet uit... omdat er nog zoveel onbekend is over chromosonale afwijkingen en de precieze gevolgen... Ik ben er persoonlijk ook van overtuigd dat je ALTIJD naar je intuitie moet luisteren... zegt dat gevoel dat iets niet goed voor je voelt, neem het serieus en laat je niet 'omkletsen door anderen'. Luister naar iedereen die naar jouw mening iets zinvols te zeggen heeft, overweeg het, maar maak vervolgens ZELF je keuze..wat voor jou als 'juist' voelt :) En dan is t nog de truc om intuitie te onderscheiden van angst natuurlijk ;) Mijn gevoel zegt me dat dit kindje ondanks mijn hogere leeftijd gezond is... ik kan enkel hopen dat die NIPT resultaten dit ook laten zien... en zo niet, wil ik vooral bij elke keuze bij elke stap daarna blijven voelen wat voor mij en ons kindje 'klopt'... Suc6 allemaal met kiezen!

4 jaar geleden

mijn tante heeft overigens ook met 42 een kindje laten weghalen omdat artsen dachten dat er iets mis was... bleek na post mortem onderzoek gewoon hartstikke gezond zoontje te zijn... ik lees het helaas vaker dat door bedenkingen bij medici twijfel ontstaat bij ouders, waardoor zwangerschappen worden beeindigd van wat achteraf toch een gezond kind blijkt... onnodig dus... Zolang de medische ontwikkelingen nog niet ver genoeg zijn om ons echte zekerheid te bieden... is het misschien handig om t te zien voor wat het is... we krijgen een indruk door gedeelte info die steeds betrouwbaarder lijkt te worden maar nog niet 100% is... en misschien vergeten we ook dat onze lichamen vaak al zelf de zwangerschap stoppen als het embryo niet sterk of gezond (genoeg) is... Zolang fie 100% zekerheid er nog niet is, waarom dan niet extra goed naar je lijf en intuitie luisteren ...?

4 jaar geleden

Wij kiezen voor de NIPT test, hebben we bij de eerste ook gedaan. Er zijn nu toevallig 2 gevallen in mijn omgeving geweest waarbij er niet gekozen is voor de NIPT test en bij beide kindjes is iets mis. (Down syndroom en open gehemelte+hazenlip) Het is niet dat ze het kindje hadden weggehaald als ze dit van te voren wisten maar het had ze een hoop stress gescheeld tijdens echo’s waarop te zien was dat er ‘iets’ mis was ect. En ook na de bevalling kom je niet compleet voor verrassingen te staan. Dit is ook de reden waarom wij wel kiezen voor de NIPT. Onschuldig bloed afnemen kan je ook heel erg geruststellen. Succes met je keuze! X

4 jaar geleden

Wij laten het wel doen, is gewoon bloed trekken en hangt verder ook niets aan vast vindt ik... dan weten we waar we aan toe zijn! Moest die bloed test toch wat aangeven, zouden we de risicovolle verdere testen denk ik niet laten doen... dan weten we toch al of er al dan niet wat kan zijn... we zien dan wel, wel niet zo makkelijk allemaal... 🤔 17 de moet ik normaal gaan voor bloed trekken ivm nip test

4 jaar geleden

Wij hebben bij mijn eerste ook geen nipt gedaan. Zij is gezond. Nu gaan we ook geen nipt doen. Dit ook omdat we niets met de uitslag zouden doen. Blijft een lastige keuze.

4 jaar geleden

Ik weet het nog niet. Bij de eerste 2 was de NIPT er nogniet. Bij de 3e wel, toen wel gedaan. Kwam niets uit, maar hij is wel overleden. Ja het biedt echt geen garantie dus...

4 jaar geleden

Reactie op Mandy77

mijn tante heeft overigens ook met 42 een kindje laten weghalen omdat artse ...
Er wordt nooit overgegaan tot abortus voor er een vruchtwaterpunctie wordt uitgevoerd of enkel op basis van een NIPT. In België toch niet.

Reactie op Veggieburger

Er wordt nooit overgegaan tot abortus voor er een vruchtwaterpunctie wordt ...
Dat dacht ik ook ( België toch niet ) ze doen verdere testen .