12 Reacties

5 jaar geleden

De kleine van ons keek vanaf 14 weken ons het eten uit de mond. Papa dacht; even plagen met een soeplepel voorhouden. Ze werd zo enthousiast...eerste hapje geprobeerd (zoete aardappel met wortel) 3 lepeltjes en bv meteen erna. Sindsdien 2xper dag een hapje van 3eetlepels per keer naast bv. Gaat er erg goed in🙈

5 jaar geleden

Hoi. Ik wil deze methode ook toe gaan passen bij mijn kleine meid.ze is volgende week 4 maanden. Sinds een paar dagen zie ik bij haar dat ze met haar tong speelt en smakkende geluiden maakt. Ook echt een soort van kauwen. Dus ik ga haar vanavond haar eerste gepureerde hapje geven (boontjes). Als ze ongeveer 6 maanden is en goed kan zitten wil ik over gaan op de rapley methode.

5 jaar geleden

Rapley methode heb ik pas vanaf een maand of 8 toegepast mij mn 2de. Alleen omdat ze geen geprakte voeding wou, dan maar hele stukken en lekker met de hand laten eten Nu met 21 weekjes krijgt hij een broodkorst in z'n handjes en gepofte maïs, hij vind de rest niet fijn om vast te pakken

5 jaar geleden

Mijn zoontje is nu 4 maand en twee weken. Maar mijn gevoel zegt nog nee. En die volg ik gewoon. Zolang je niet voor 4 maanden start kan er niks “fouts” gaan ieder geval. Vooral de darmen moet je echt wel de tijd gunnen om genoeg te ontwikkelen voor dat je met vast voedsel begint. Ik denk dat ik er een beetje tussen in ga zitten met 5 maand om het te proberen. Hij vind het lepeltje van de vitamine D wel interessant en hapt goed af.

5 jaar geleden

Ik ga waarschijnlijk ook a la rapley beginnen. Maar ik heb me er nog niet heel erg in verdiept hoor. In ieder geval vanaf 6 maanden. Ze zijn nu 5 maanden en dat voelt nog te vroeg. Ik ga in ieder geval letten op slikreflex (of ze het eten naar buiten werken of niet), het grijpen en dingen naar de mond brengen.

5 jaar geleden

Reactie op Nora-28

Ik ga waarschijnlijk ook a la rapley beginnen. Maar ik heb me er nog niet h ...
En interesse ook wel hoor. Maar niet op de eerste plaats.

5 jaar geleden

Ik ben zelf van mening dat een methode volgen niet perse hoeft. Bij mn oudste begon ik ook gewoon met gepureerde groente en fruit voor de smaak. Vervolgens stukjes brood met boter. Daarna heel snel zachte groente en fruit uit de hand laten eten. Het is meer hoelang jezelf op de potjes blijft zitten 🤭 onze oudste at op deze manier al voor zijn 1e met de pot mee. Daarnaast heb ik nooit zoetigheid gegeven m.u.v. fruit. Zo werd fruit en zoete groente een beloning. Zodra ze koekjes proeven is dat opeens het lekkerste.

5 jaar geleden

Tsja hier zijn de adviezen zo verschillend in. Ik ga Rapley weer proberen en af en toe ook iets pureren. Wel pas vanaf 6 maanden, omdat ik dit advies volg. Geloof dat Rapley pas fijn is als ze een beetje recht op kunnen zitten. Maar sommige zeggen ook weer; food under one is just for fun. Ik hoop borstvoeding te blijven geven en dan gewoon verschillende dingen aanbieden aan tafel, als wij ook eten. Zodat hij gewoon heel veel kan proeven en proberen.

5 jaar geleden

Reactie op Lifeoflysanne

Ik ben zelf van mening dat een methode volgen niet perse hoeft. Bij mn ouds ...
Begrijp me niet verkeerd, inmiddels is hij 2.5 en mag hij wel zoetigheid hoor 🤪 tot 1 jaar heb ik het afgehouden mbt leren eten. Op zn verjaardag het eerste taartje met slagroom

5 jaar geleden

Reactie op MamavanTo

Mijn zoontje is nu 4 maand en twee weken. Maar mijn gevoel zegt nog nee. En ...
Precies hetzelfde hier! Inderdaad gewoon gevoel volgen... Maar menn dat moet met alles en er is zoveel info te vinden dat ik soms even kwijt ben wat m’n gevoel is, haha!

5 jaar geleden

Ons zoontje was enorm hongerig en konden de flessen niet ophogen, omdat ie dan al over de liter heen zou gaan. CB gaf aan bij 3,5 maand niet meer over te stappen op forte voeding, maar met hapjes te beginnen. Dat hebben we afgelopen weekend gedaan (vandaag is ie 4 maanden). Hij hapt echt naar de lepel, doet zn mondje open en vindt het lekker! Hij krijgt 2x per dag dus ook wat meer dan 3 oefenlepels. Hij gaat er goed op! Daarbij ook rijstebloem toegevoegd aan de 19 uur fles. Hij slaapt dan tot de volgende ochtend 7 uur en is heel tevreden nu!

5 jaar geleden

Ik ben twee boeken Baby Led Weaning en Eten voor de Kleintjes ter voorbereiding aan het lezen. Ik ben zelf een moeilijke eter qua structuur en er komen darm problemen voor in de familie van mijn man, dus ik ga echt niet beginnen voor de 6 maanden! Wat ik tot nu toe heb begrepen uit de boeken is dat je je kind gewoon lekker bij je aan tafel kan zetten en mee kan laten eten van wat jij ook gaat eten, en dat lijkt me erg gezellig 😊