24 Reacties

4 jaar geleden

Hihi ik dacht even dat dit topic over het opvoeden van je schoonmoeder ging 😂

4 jaar geleden

Hahaha, ik snap precies wat je bedoeld. Mijn moeder en schoonmoeder paste allebei op. Mijn schoonmoeder deed ook haar eigen ding, wij hebben het met haar meerdere kerenerover gehad, de keer erna was ik het zat en heb ik die oppasdag gecanceld en nu gaat hij op die dag naar de opvang. Was een drama in de familie, maar schijt aan. Ga niet 80x waarschuwen, wil het niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Nu alles weer goed in de familie maar geen oppasdag meer, helaas pindakaas.

4 jaar geleden

Hmm ik herken wel wat je schrijft maar wat ik me afvraag is of dingen bij oma het zelfde moeten gaan als thuis? Het zijn wel opa en oma natuurlijk, daar mocht ik vroeger ook veel meer en daar heb ik hele mooie herinneringen aan ☺️ Qua veiligheid moet je daar natuurlijk niet op inleveren dus met fietsen willen wij dat hij een helm draagt nou dan bij opa en oma al helemaal 🙊 Maar wat je zegt met eten doen zij ook, hem onder het spelen af en toe een stukje brood toestoppen. Of een koekje. Als het gewoon rustig spelen is denk ik niet dat dit het gevaar op verstikking doet toenemen. Als ik zie dat ze hem laten rennen/ klimmen/ springen met eten in de mond dan zal ik idd zeggen dat dit echt niet oké is. Misschien een compromis sluiten dat hij alleen rustig mag spelen/ tv mag kijken met eten? Of alleen brood en avondeten aan tafel? Verder zijn jullie de ouders maar is het vast ook fijn dat ze 1 dag in de week oppassen. Als je dingen aangeeft en er gebeurt weinig mee (herkenbaar 😏) is de vraag die je jezelf denk ik het beste kunt stellen: “vind ik dit belangrijk genoeg om die dag in de week te stoppen?” Want veranderen doen (schoon)ouders vaak niet echt meer 😅..

4 jaar geleden

Ik sluit mij aan bij Henry33👍

4 jaar geleden

Mijn 4de kind is hun enige kleinkind, 1 oppasdag/week, mijn kind komt vrolijk en opgewekt thuis na een dagje oma, ik praat gewoon nooit meer met haar omdat onze opvoedingsstijlen mijlenver uit mekaar liggen, ik heb zelfs geen zin meer om de dingen uit te leggen...

4 jaar geleden

Onze dochter gaat 2x in de week naar opa en oma en daar mag ze ook veel meer dan wat ze thuis mag. Net zoals ik vroeger bij mijn opa en oma altijd alles mocht. Opvoeden doen wij als ouders thuis en bij opa en oma mag ze wat ons betreft best een beetje verwend worden mits het, zoals summergirl ook al aangeeft, wel veilig is. Wij werden als kind zijnde ook door onze opa’s en oma’s tot op het bot verwend, maar de opvoeding is toch goed gekomen omdat we deze thuis meekregen.

4 jaar geleden

Liefde is grenzen stellen. Eten doe je aan tafel (of het nou om veiligheid of je normen en waarden gaat) en zo ook andere dingen die ze bij opa en oma wel zouden mogen maar thuis niet. Onze kleine is gebaat aan duidelijke grenzen. We merken dat hij na de oppasdag van oma helemaal van slag is en er 2 dagen last van heeft. We hebben een sensitief kind 🙈 dus zijn wij ook daar wat strenger in. Prima dat hij iets meer mag bij opa en oma, maar als je als ouder aangeeft dat je iets echt niet wil, hebben ze het er mee te doen. Onze kleine ziet helaas mijn schoonouders niet meer, omdat zij echt lak hadden aan wat wij allemaal zeiden. Dan maar even hard hoe stom dat ook is.. 😔

4 jaar geleden

Ik vind verwennen ook iets anders dan niet aan de regels hoeven houden. Verwennen is een extra koekje dat ze thuis niet krijgt, of speelgoed of weet ik het wat. Of later als ze groter zijn: opblijven oid. Daar heb ik tot op zeker hoogte geen problemen mee. Maar regels als eten aan tafel, niet op de bank staan etc. dat heeft wat mij betreft niks met verwennen te maken 😊 ook essentiële dingen als eet en drinkgewoontes hebben ze zich maar aan te houden.

4 jaar geleden

Reactie op Zonnetje1989

Ik vind verwennen ook iets anders dan niet aan de regels hoeven houden. Ver ...
Precies! Erg mooi gezegd!

4 jaar geleden

Goh ik snap grotendeels wat je bedoelt maar ik denk dat ja dat niet gaat kunnen veranderen. Ons zoontje gaat enkel naar de crèche tenzij soms een namiddagje. Maar daar ga je ook niet kunnen bepalen wat ze wel of niet toe laten dus ik denk dat je het gwn een beetje moet accepteren. Als ze binnenkort naar school gaan kan je tegen de juf ook niet gaan zeggen van sorry juf maar thuis mag hij echt niet roepen als hij iets wil dus ik wil niet dat je dat toelaat, je moet er op vertrouwen dat ze je kind met de beste intentie en met bepaalde waarden en normen iets proberen bij te brengen, je schoonouders zijn eigenlijk net zo vind ik persoonlijk.

4 jaar geleden

Reactie op Zonnetje1989

Ik vind verwennen ook iets anders dan niet aan de regels hoeven houden. Ver ...
Precies dit! Zo denk ik er dus ook over.

4 jaar geleden

Goh ik snap grotendeels wat je bedoelt maar ik denk dat ja dat niet gaat ku ...
Dit slaat nergens op. Bij een opvang zijn de mensen opgeleid om kinderen te monitoren en te begeleiden/opvoeden. Ze krijgen daar structuur door aan tafel te eten, door met andere kinderen te spelen en te luisteren of iets wel of niet mag. Structuur bij opa en oma is toch altijd softer, dus ik deel je mening totaal niet.

4 jaar geleden

Denk dat overal dingen gaan zoals het daar gebruikelijk is of zoals zij het willen. Persoonlijk wil ik echt geen ouders die oppassen want die bemoeien zich overal mee en doen toch vaak wat ze zelf willen. Ik denk alleen als ze je zo helpen met oppas dan ben je heel flexibel en is financieel heel voordelig en heb je weer te maken met andere nadelen

4 jaar geleden

Ben wel benieuwd wat je er uiteindelijk mee gedaan hebt aangezien de adviezen niet veel meer uit elkaar zouden kunnen lopen 😂

4 jaar geleden

Ik vind dat je groot gelijk hebt door te verwachten dat het wel volgens jouw regels gaat. Verwennen en "bij oma gaat het nu eenmaal een beetje anders" kan, maar dat is heel wat anders dan structureel niet meegaan in de opvoeding. Het is jouw kind, niet die van haar. Bovendien vind ik ook dat jouw vriend er net zo goed voor op moet komen.

4 jaar geleden

Ik denk dat als het om jouw gevoel van veiligheid (ongeacht overdreven of niet), moeten ze dat soort regels met meer respect behandelen. Tegen jou zeggen dat je "moeilijk", "overdreven" en "overbezorgd" bent lijkt me respectloos tegen je als ouder. Ik geef zelf eten tijdens spelen, want mijn dochter speelt best rustig, maar als ik aan het oppassen was zou ik niet durven. Ik moest tegen mijn schoonmoeder meerdere keren zeggen dat ze cherry tomaten in kwarten moest snijden (omdat het online zo staat). Vonden ze zeker overdreven, maar doen het toch. Slaaptijd vind ik minder belangrijk nu dat ze 1.5 is, dus ik laat ze wat later naar bed brengen (half uurtje). Hopelijk kan je een balans vinden met hun, maar als ze echt koppig blijven doen, dan liever geen oppas...

4 jaar geleden

Reactie op Henry33

Dit slaat nergens op. Bij een opvang zijn de mensen opgeleid om kinderen te ...
Jij mag dat vinden, maar dat is mijn mening hierover. Als je iemand op je kind laat passen dan doe je dat toch alleen als je deze 100% vertrouwd en als je weet dat deze met de beste bedoelingen je kind verzorgd, ze hebben je man of vrouw toch ook groot gebracht met bepaalde waarden en normen. Of het altijd naar jou zin is, dat heb ik niet gezegd maar wel dat je moet accepteren dat het daar zo gaat en niet altijd zoals jij wil.

4 jaar geleden

Jij mag dat vinden, maar dat is mijn mening hierover. Als je iemand op je ...
Toevallig heb ik dit gesprek met mijn moeder gevoerd gisteravond. Als ouder ben je streng voor je kinderen en als opa en oma laat je veel toe. Dat is al decennia zo en dat zal nooit veranderen. Dat betekent niet dat sommige acties van je (schoon)ouders alstijd goed zijn en ze zich NOOIT hoeven aan te passen. Ik zeg niet dat je overal iets op moet zeggen maar als dit voor haar belangrijk is, vind ik dat een grootouder zich op zn minst er aan mag houden.

4 jaar geleden

Hoi allemaal, Ik heb een onvriendelijke reactie verwijderd en de reacties die daarop volgende. Graag nu weer vriendelijk en on topic verder. Groetjes, Lindsey

4 jaar geleden

Ben eigenlijk blij te lezen dat ik niet de enigste ben die hiermee zit. Hier paste ze ook een dag op en hielt zich ook niet aan de afspraken. Wanneer ik haar erop aansprak keek ze me arrogant aan pakte mn kind en liep ermee weg. Wanneer ik moe na dag werken thuis kwam en kreeg te horen ‘wat ben je vroeg’ voelde me steeds minder welkom in mn eigen huis. Die oppas dag is dus (met ruzie) ingeruild voor een dag extra opvang waar ze heel blij van thuis komt, waar ik door de dag heen krijg te horen dmv fotootje of tekst hoe het met haar gaat. Wat een rust!! Alleen nog steeds ruzie in de fam. Want niks ligt aan haar. Alles aan mij. Als ik appelsap en diksap niet goed vind wil zij het gewoon geven. Keer op keer over mijn grenzen heen walsen, walgelijk. Alleen nu is ze gelukkig niet meer elke week hier:) Dus al zou je moeilijk overdreven en overbezorgd zijn, nou en! Jou leven jou kind jou keuzes!