28 Reacties

4 jaar geleden
Kindjes moeten die echt nog leren, je kunt ze soms helpen door een donkere kamer te hebben, even bij ze te zitten als ze bijna wakker worden (hand op de buik bijvoorbeeld dan voelen ze jouw aanwezigheid). Ons kindje is net zo oud en de ene keer lukt het hem wel en de andere niet. Hij is vrolijk en kan snachts ook goed slaapjes aan elkaar plakken. Heb geaccepteerd dat het soms wel en soms niet lukt. We proberen hem altijd nog enkele keren te helpen weer in slaap te vallen. Lukt dit niet, dan halen we hen uit bed en proberen we het volgende slaapje weer hetzelfde. Heel fijn als het ze al lukt om langer dan 1 cyclus te slapen, maar de slaap ontwikkelt nu nog volop (zie oei ik groei dat ze ook rond deze tijd de duur van 1 slaapcyclus aan het verlengen zijn). Komt vanzelf vast wel goed als is iets langer slapen natuurlijk super fijn, maar als jullie dochter er vrolijk bij is, dan is het ook gewoon goed toch? ☺️

4 jaar geleden
Ohhh ik ben zo blij dat er nog iemand is met hetzelfde! Onze jongen (17 weken) doet alleen maar hazenslaapjes (20/30 min) niet eens een cyclus en dan moeten we hem ook helpen in slaap vallen. Op mij slaapt hij makkelijk 2 uur aan elkaar. Vandaag is zijn eerste dag opvang en toen ik net belde had hij 1x 20 en 1x 10
Min geslapen. 😢 ik lees graag mee of dit een fase is waar ze uit groeien en wanneer de meerdere cyclussen achter elkaar kunnen breien.

4 jaar geleden
Hier hetzelfde! En de dutjes overdag werden precies enkel korter en moeilijker, en niet lang daarna werd dochtertje steeds vaker wakker ‘s nachts. Ik ben me toen dus gaan informeren en dit zou komen omdat slaap cyclus vanaf 4 maanden definitief wijzigt en matuur wordt. Als baby’tjes dan nog niet hebben geleerd hoe ze zelfstandig in slaap kunnen vallen (lees: zonder slaap associaties zoals aan de borst, in draagdoek, met tutje,...) dan krijgen ze het steeds moeilijker om effectief de cycli aan elkaar te rijgen. Bij ons was het zo dat ik vaak haar handje vasthield voor het slapengaan. En plots begon ik te merken dat ik het langer en langer moest vasthouden... en voor ik het weet spendeerde ik alle dutjes naast de wieg. Daarnaast leek ze ook constant moe, ondanks de vele (heel korte) slaapjes. Dus toen ben ik gaan lezen en toch bij slaaptraining aangekomen (en pas op: ik was hier op zich geen voorstander van - ik wilde / hoopte dat DL haar eigen ritme kon ontwikkelen als ik maar goed genoeg ondersteunde, liet haar nooit langer dan een seconde Wenen, lette altijd goed op slaap signalen en gaf borstvoeding op vraag). Maar blijkt dat vanaf 4 maanden baby’tjes toch een duwtje in de rug kunnen gebruiken qua structuur... en dus werk ik nu met wakker tijden, is het tutje weg, krijgt ze op vaste tijdstippen eten. En ook: ipv haar meteen te halen of te troosten wanneer ze na een cyclus begon te jengelen, heb ik beetje laten huilen, met wel bepaalde welbepaalde intervallen volgens de slaaptraining methode. En het wonder geschiedde: al na een huilerig dutje, waarbij ze Max 3 min aan een stuk gehuild heeft, heeft ze het slapen onder de knie, doet ze 3 goede dutjes per dag, is ze vrolijk en uitgerust.... en slaapt ze weer goede blokjes door (ik geef 2 nachtvoedingen snachts, 1 rond 23u en 1 rond 3u). Elke baby is anders natuurlijk en je moet vooral doen waar je je goed bij voelt, maar ik vond dit alvast de moeite waard!

4 jaar geleden
Hier exact hetzelfde probleem! Twintig weken is ze nu. Snachts slaapt ze super goed. Ze gaat rond 18 naar bed tot laatste fles en dan weer tot volgende ochtend 8 (als ze niet naar oppas hoeft..) maar overdag is het max 45 min. Dat was echt telkens stipt 45 min, laatste dagen 35 min soms. Ik probeer dit te compenseren door haar vaker in bed te leggen. Verhaal van Sara hierboven is niet herkenbaar trouwens want ons meisje slaapt echt prima zelf in over het algemeen. Kan haar weg leggen met knuffel en speen en over het algemeen slaapt ze binnen paar minuten. En ze wordt na 45 minuten gewoon weer compleet wakker en vrolijk wakker.
Dusss.. ik heb echt geen idee, maar wel herkenbaar. Ik hou het er maar op dat ze het nog moet leren.

4 jaar geleden
Hier ook een paar weken zo gegaan.. nu sinds een paar dagen gaat het weer wat beter, maar zeker nog niet alle dutjes. Ondanks idd dat hij zelf prima in slaap kan vallen. Denk dat de kindjes die er last van hebben het allemaal aan het leren zijn en dat als de rest van de omstandigheden goed zijn ze dit vanzelf onder de knie krijgen. Ik zou wel altijd een paar min proberen of ze niet toch weer in slaap kan vallen wanneer ze wakker wordt voordat je dr uit bed haalt. En anders misschien slaapcoaching toepassen (heb ik ook gedaan, helpt opzich wel, maar nu nog net in een sprong + dus slaapregressie en wil dan niet te streng zijn. Ik pak dit over een week of 2 weer op mocht het dan nog nodig zijn).

4 jaar geleden
Reactie op sara smlln
Hier hetzelfde! En de dutjes overdag werden precies enkel korter en moeilij ...
Mag ik vragen hoe je de slaaptraining dan doet ? Leg je haar altijd (overdag) in het bedje of ook weleens in de box ofzo ?

4 jaar geleden
Reactie op sheilabaas
Ohhh ik ben zo blij dat er nog iemand is met hetzelfde! Onze jongen (17 wek ...
Kindjes moeten heel erg wennen op de opvang (nieuwe omgeving leidsters kinderen geluiden geuren allemaal nieuw voor je zoontje het is normaal dat ze nauwelijk of kort slapen dit komt vanzelf bespreek het met de leidster van je zoontje die kunnen er alles aan doen om jou en je zoontje het vertrouwen te geven en hem.heerlijk te laten slapen al heeft het misschien even de tijd nodig en je kan altijd een knuffel(doekje) of een gedragen tshirt meegeven zodat hij jou geur bij zich kan hebben ook bij het slapen.

4 jaar geleden
Onze dochter is morgen 4 maanden en we zijn dit precies nu aan het aanpakken. Na een slaapcyclus laten we haar in bed. Soms gaat ze heel hard huilen en soms is alleen een speentje en muziekje voldoende. Als ze hard gaat huilen probeer ik haar te kalmeren terwijl ze in bed ligt zodat ze verder slaapt. Het is nu al een paar keer gebeurd dat ze gewoon weer na even troosten een hele cyclus van 45 min verder slaapt. Ik ben dus benieuwd wanneer ze het zelf gaat verlengen want zo gaat het best goed.

4 jaar geleden
Mag ik vragen hoe je de slaaptraining dan doet ? Leg je haar altijd (overda ...
Ja dus eerst en vooral: ik ben geen experte en is m’n 1ste kindje; maar u k volg de slaapgids v Snuggles&Dreams (kwestie van ff krediet te geven waar het hoort! 😇)
Het idee is dat je de dag structureert rond 3 dutjes:
- ochtend: rond 9u, max 1u
- middag: in bed rond 12u15, dutje van 1u30 a 2u
- namiddag: ergens tussen 16u en 17u nog een half uurtje
En dan tegen 18u30 naar bed.
De eerste 2 dutjes best in een donkere kamer in eigen bedje. Namiddag dutje kan op verplaatsing, bv tijdens wandeling in buggy of draagzak.
Idee is om je kindje te leren zelfstandig in slaap te laten vallen. Als ze een bepaalde slaapassociatie hebben waar ze jou hulp nodig voor hebben lukt dit niet goed, en dus moeten ze leren dat zonder te doen (dus geen tutje - want dat spelen ze kwijt en kunnen ze pas rond 8maanden zelf weer vinden), geen borst, geen handje,... en dus de eerste keer vloeien er garanti traantjes. Want je kindje weet gewoon niet hoe het in slaap kan vallen zonder en wil heel graag slapen... maar dus, om aan te leren zijn er verschillende methodes - degene die wij gebruikt hebben is het ‘gecontroleerd huilen’, hierbij ga je na 3minuten onafgebroken huilen even binnen om te troosten, max 1 minuutje, dan terug buiten, dan laat je iets langer tussen, enz.
Het hele proces is wel iets gecompliceerder dan enkel het zelfstandig inslapen; je moet er ook voor zorgen dat je kindje lang genoeg wakker is tussen de dutjes, niet te lang slaapt ook niet zodat ze genoeg ‘slaapschuld’ hebben tegen dat de nacht begint, enz.
Mijn ervaring hiermee:
- bij onze 1ste poging vh middagdutje was het hysterie alom - en ik was helemaal de kluts kwijt. Mijn dochtertje begon zo mogelijk nog harder te wenen wanneer ik de kamer in kwam, dus ik bleef daar veel langer, en dacht van ‘dit kan toch de bedoeling niet zijn??’ En na een half uur als een kiek zonder kop binnen en buiten de kamer lopen heb ik haar gewoon bij mij gepakt in het grote bed 😬
- ‘s avonds zelfde scenario, toen heb ik mijn man gestuurd want ik was gewoon al gestresseerd als ik alleen maar dacht aan het gehuil... maar mirakel : enkele korte weentjes, mijn man is 1 keer binnengegaan om te troosten en bim, ze sliep. En zo ging het voor de volgende cyclus of 2, en toen was ze vertrokken, de rest van de nacht ononderbroken geslapen behalve voor de voeding (maar ze drinkt op 10 minuutjes, ik leg haar terug, en ze slaapt meteen in)
- ze slaapt nu helemaal zonder tutje of handje, en is een pak meer uitgerust dan voorheen. Ik zweer het, mijn dochtertje is er een die amper 30minuutjes sliep per dutje (enkel in de draagzak sliep ze langer) en op 2 dagen tijd sliep ze ‘s middags 2 uur aan een stuk in haar eigen bedje. Er is heel weinig gehuil aan te pas gekomen.
Het is natuurlijk wel een strak schema dat niet altijd past in de dagindeling. Maar bon, ik had voorzien om een week lang geen plannen te maken en mij hierop toe te leggen. En ik hoop dat, zodra ik echt vind dat ze het ritme onder de knie heeft, we weer wat flexibeler kunnen zijn. Want een beetje go with the flow moet ook kunnen eh! ☺️

4 jaar geleden
Reactie op sara smlln
Ja dus eerst en vooral: ik ben geen experte en is m’n 1ste kindje; maar u k ...
Hoe oud is jouw kindje als ik vragen mag?
Ik volg Baby in een droomritme en daar wordt nogal gehamerd op een maximale wakkertijd van 90 minuten tot ze ca 6 maanden oud zijn..
En mijn dochter (18 weken) is dan ook echt wel moe steeds.. met als gevolg dat ik nooit uit zou komen met de tijden die jij noemt..
Zij spookt nu ook enorm, maar tot vorige week zaten we in een redelijk ritme van
Rond 08:30 slapen (2 cyclussen)
Rond 11:30/12:00 slapen (3 cyclussen)
Rond 16:00 slapen (1 cyclus)
Die cyclussen plakte ze zelden aan elkaar vast waardoor ze tussendoor bijvoorbeeld 15 minuten wakker ligt.. zo kwamen we dag prima door, maar sinds een week is het DRAMA 🙈

4 jaar geleden
Reactie op mommyofray
Onze dochter is morgen 4 maanden en we zijn dit precies nu aan het aanpakke ...
Inderdaad! Wat mij het meest verbaasd heeft bij het hele proces is hoe snel ze toch zelf terug de slaap vinden. Aangezien mijn basisprincipe was dat ik mijn dochtertje niet liet huilen, ging ik dus meteen na een cyclus de kamer in, waarbij ik zonder het te beseffen haar slaapproces verstoorde, en ik dus dacht dat ze niet meer kon slapen en haar uit bed haalde. Nu dat ik het gedurfd heb van haar 3 minuten te laten huilen, heb ik gezien dat ze na die 3minuten vaak gewoon in slaap ligt, dat ze eigenlijk vooral weent omdat ze de slaap zoekt (en niet altijd meteen vindt)...

4 jaar geleden
Reactie op sara smlln
Bedankt voor je uitgebreid bericht ! Ons kleintje (4 maanden) slaapt sinds deze week zo moeilijk overdag, en wil graag de speen afpakken zodat ze daar idd geen slaap associatie mee krijgt. Dus daarom fijn dat ik je even om advies kan vragen 😊. Maar als ik kijk naar de slaapjes overdag in jou schema, is de wakkertijd dan niet te lang? Want ik geef bv de fles om 7u, als ze dan maar van 9 tot 10 slaapt, is ze vanaf 7u al 2 uren wakker geweest, en daarna voordat ze haar volgende fles krijgt om 11u is ze weer een uurtje wakker ..

4 jaar geleden
Reactie op Ndn
Snuggles & dreams raadt 2 uur wakkertijd aan bij 4 maanden oplopend naa ...
Nb. Als je die dutjes optelt kom je tot 3-3,5 uur overdag. En om 1830/1900 naar bed tot de volgende ochten 0700 is 12-12,5 uur. In totaal slaapt je kindje dan 15-16 uur per dag zoals ook bij die leeftijd hoort. Dus m.i. zou je met een kortere wakkertijd daar overheen gaan en wellicht kortere dutjes/vaker wakker worden in de nacht in de hand werken. Overigens heb ik ook op engelse sites gelezen dat daar wordt uitgegaan van 2-2,5 uur wakkertijd. Alleen in NL wordt 90 min aangeraden. Lastig te bepalen dus wat te volgen.. zou goed naar je kindje kijken maar je kan altijd eens een langere wakkertijd dan 90 min proberen en kijken hoe het dan gaat.

4 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreid bericht ! Ons kleintje (4 maanden) slaapt sinds ...
NDN reageerde ook al, en zoals ze zei, qua totaal aantal uren slaap komt het wel overeen met wat voor leeftijd v 4 maanden aangeraden is.
Ik ben het wel met je eens dat 2 a 2,5 uur op dit moment nog lang is - ik merk het aan mijn dochtertje, is ook nog maar net 4 maanden en na 1u45 wordt ze moe. Ze heeft ook de neiging om vaker kleinere porties te drinken, met 2 a 3u tussen ipv 4uur. Dus ja ik probeer een evenwicht te vinden tussen schema en gevoel - zo probeer ik mijn dochtertje echt een uur te laten slapen v 9u tot 10u (ook al begint ze wat te jengelen na 40min en zou dit voor ochtenddutje volgens snuggels & Dreams voldoende zijn), en eerder 2uur dan 1,5uur tijdens middagdutje. Ik leg haar nu ook al tegen 18u (!) in bed. Volgens de theorie zou ze hierdoor niet per se vroeger wakker worden (k zal morgenochtend weten of dat klopt, hehe). En qua voedingen doe ik het allemaal ietsje meer op elkaar, om dan op een extra voeding uit te komen overdag. Ik let er gewoon op dat het niet vlak voor of vlak na een dutje is, zodat het niet per ongeluk weer een slaapassociatie wordt ofzo.
Misschien dat ik het allemaal een beetje teveel overdenk, ik ben echt van ‘alles op vraag & gevoel’ naar ‘strikt slaap en eetschema’ gegaan, maar met start van het werk in aantocht ben ik heel gebrand op goede nachten... en ook: mijn kindje zal 5/5 naar crèche moeten, waar ze ook zelfstandig zal moeten kunnen slapen... dus dan heb ik liever dat ze leert om alleen te slapen nu ik er nog bij ben, zodat ik haar kan troosten, dan helemaal alleen in een nieuwe omgeving...
Veel geluk alleszins, je kan maar uitproberen, en dan zie je wel wat werkt! En als het vandaag niet werkt is er morgen weer een nieuwe dag ☺️

4 jaar geleden
Reactie op sara smlln
Ik snap dit niet helemaal. Wij hebben sochtends een dutje van 1.5 uur a 2 uur en smiddags een dutje van 2 uur en in de namiddag nog een van een klein uurtje. Wij moeten m altijd wakker maken want anders slaapt ie vrolijk verder. Maar hoe kun je met die dutjes die jij noemt dan ook de maximale wakkertijden aanhouden die zij geven in het boek? Heb je een voorbeeld schema van jouw dag?

4 jaar geleden
Reactie op Eve1985
Hoe oud is jouw kindje als ik vragen mag?
Ik volg Baby in een droomritme e ...
Dag Eve - zie mijn reactie op bericht v Pinaa - wakkertijden uit schema dat wij hier volgen zijn idd lang, en ik vind ze ook lang voor mijn dochtertje, ze laat al veel vroeger slaapsignalen zien, zo na 1u45 wakkertijd ongeveer. Maar ik leid haar een beetje af, dan geraak ik wel tot 2uur, en zoals ik eerder ook schreef, ik maak de dutjes nu zo lang mogelijk, in de hoop een goede balans te vinden tussen niet te moe maar moe genoeg voor een goede nacht 🤞🏻... ik weet niet wat resultaat zal zijn op lange termijn, maar ik kan enkel zeggen dat ik op 2 dagen tijd heel veel verbetering in de dutjes heb gezien.
Nu, ik heb ook wel goede echo’s gehoord ivm boek ‘baby in droomritme’, maar zelf dus niet gelezen...
snuggels&dreams raadt af om voor 9u terug aan dutje te beginnen (want dat zou vroeg wakker worden in de hand werken), en ook omdat er sprake is van een ‘sleep window’ tussen 9u en 10u, waarbij cortisolwaarden in bloed lager liggen en kindje dus gemakkelijker in slaap zou vallen (is ook het geval tussen 12u en 14u). Ik vertel het maar na hoor 😅🤷🏻♀️ ik denk dat trial & error hier de boodschap is! (Of wie weet zijn al die schema’s quatsch en zitten wij hier maar te proberen terwijl onze baby’s denken ‘haha die moeders, laat ze maar denken dat hun schema werkt, k zal het volgende maand eens goed overhoop gooien se!’ 😂)

4 jaar geleden
Reactie op sara smlln
NDN reageerde ook al, en zoals ze zei, qua totaal aantal uren slaap komt he ...
Ja het is idd een kwestie van uitproberen. Ik ben sinds vorige week van de laatste voeding (23u) afgestapt, dus het is een beetje puzzelen met de voedingstijden, slaapjes etc 😅, maar wil het ook graag voor elkaar hebben voordat ze naar de opvang moet.
Bedankt iig, en jij ook veel geluk 😊