31 Reacties

5 jaar geleden

Het hangt er denk ik vanaf wat je zelf wilt! Wij hadden tot voor ongeveer 3 weken geleden nog een kort dutje van 16.15u tot 16.45 uur. Half uurtje dus. Dit slaapje is er nu (6 maanden oud) tussenuit. Ze slaapt overdag van 9 tot 9.45u en van 12.30 tot 14.30u. De nacht maakt ze tegenwoordig van 19 tot 7 uur. Juist door minder slaap overdag te geven, slaapt ze 's nachts meer :)

5 jaar geleden

Raar lijkt mij als je kind moe is dan is ze moe mijn dochter krijgt om 21.00 nog een laaste fles. Ik denk dat je gevoel het beste is als jou kindje moe is gewoon lekker laten slapen

5 jaar geleden

Als slaapcoach adviseer ik vanaf 6 maanden idd niet na 17.00. Maarrrr.... Ik neem dit niet te zwart wit. Als je kindje bijvoorbeeld om 16.30 in slaap valt, dan is het fijn om de slaapcyclus wel af te laten ronden tot 17.15. Niet te spastisch om doen, kijken wat past bij je kindje. De 17.00 'regel' zorgt ervoor dat er voor de avond wel voldoende slaapdruk wordt opgebouwd, maar dat je niet op idioot late bedtijden uitkomt.

5 jaar geleden

Ik twijfel hier ook over! Ons laatste dutje is zelfs van 17.15 tot 18.15.. althans dat was het want de laatste weken wordt het steeds later en is t vaak nog maar een slaapje van 20 min. Ik denk er daarom over m er tussenuit te halen, smiddags wat langer te laten liggen en ietsje eerder naar bed te brengen savonds. Alleen ik lees dan weer dat slaapcoaches zeggen dat je pas overgaat op 2 slaapjes tegen de 7 a 8 maanden.. ????

5 jaar geleden

Ik hoop altijd dat hij even rond half 6 en 6 in slaap valt tot half 7. Hij gaat rond 8 naar bed heeft dan ook z'n laatste voeding.

5 jaar geleden

Reactie op Puur Miranda

Als slaapcoach adviseer ik vanaf 6 maanden idd niet na 17.00. Maarrrr.... I ...
Heb je ook tips om je kleine weer door te laten slapen? Dit deed ons zoontje altijd en sinds een maand niet meer, minstens 5x eruit 's nachts.

5 jaar geleden

Hier wil hij nog een slaapje rond 17.15 tot 18.00. Gaat dan rond 20.00-20.30 naar bed. Gaat prima zo en hij heeft het echt nodig. Moet ik wel zeggen middag slaapje is vaak van 14.00 tot 15.00 dus niet erg lang.

5 jaar geleden

Bij ons werkt beste 1,5u tot bedtijd wakker.. dus of hij slaapt tot half 6 en 7u op bed of tot 5 en dan half 7 op bed. Laatste tijd is laatste slaapje alleen drama. Vandaag ook met geen mogelijkheid in slaap te krijgen.. dus dat wordt weer een drama nacht. Is hij elk uur wakker. Zo moedeloos wordt je er van, gister ging het prima en vandaag vertikt hij het gewoon🙈

5 jaar geleden

Hier gaat het ongeveer zo: 07.00 uur wakker 09.00 - 10.00 slapen 12.00 - 14.00/14.30 slapen 16.00 - 16.30 slapen 18.30 slapen

5 jaar geleden

Mijn dochter van 5,5 maand vraagt zich af wat slapen precies inhoud? Hier is er qua flessen en eten een standaard ritme maar qua slapen niet.. zit precies tussen 2 en 3 slaapjes in, maar altijd drama geweest.. proberen van alles eerder op bed, later naar bed het maakt niet uit.. gaat wel altijd standaard om 18.30 naar bed.. Je eigen gevoel volgen waarvan jij denkt dat je kindje nodig heeft.. zolang je kleine ‘s avonds/ ‘s nachts gewoon slaapt en het overdag ook prima volhoud dan zou ik niet weten waarom je het zou aanpassen? Alleen als je zelf graag veranderd wil of je kindje wat anders gaat aangeven.. succes 💪

5 jaar geleden

Hoii, hier was het ook altijd een verrassing wanneer en hoe lang onze dochter sliep. (Eten en drinken wel een ritme) Nu een week een nieuw ritme aan het proberen. Om half12 gaat ze dan in haar bedje en slaapt ze 2,5 tot 3uur. En 's avonds ligt ze er rond 19uur in en komt dan tussen half6 en en 6. Het voelde heel gek om maar een slaapje te proberen maar dit gaat nu 6dagen erg goed. Ze is er tussen in ook goed te pas. Tot 6dagen terug waren het 3 slaapjes van 30minuten tot 45minuten verdeeld over de dag. Even aankijken hoe dit blijft gaan

5 jaar geleden

Reactie op Michele90

Hoii, hier was het ook altijd een verrassing wanneer en hoe lang onze docht ...
In de nacht moeten we wel geregeld speentje in doen, even troosten knuffel of een kus. Maar daarna slaapt ze wel weer. Dus met een aantal onderbrekingen. Ze wordt s ochtends als blij ei wakker en staat meteen aan.

5 jaar geleden

Thanks voor alle reacties! De nachten gaan nu iets minder, om de 2/3 uur wakker, maar dat komt denk ik door sprong 5. Was gewoon benieuwd hoe jullie t doen, aangezien je zoveel verschillende verhalen erover hoort

5 jaar geleden

Reactie op C hantal

Heb je ook tips om je kleine weer door te laten slapen? Dit deed ons zoontj ...
Genoeg.... maar ligt erg aan de leeftijd en situatie... daar weet ik nu te weinig van. Maar tussen 4 en 6 maanden is slapen meestal bal.... lang leve de slaapregressie. Even pappen en nathouden. Zo ergens rond de 6 maanden is er ineens een moment dat alles weer makkelijker gaat. Rust, ritme en regelmaat zijn key. Om je goed te adviseren heb ik helaas meer info nodig.

5 jaar geleden

Ik vraag mij af hoe je u kindje 2uur kan laten slapen tijdens de middag. Die van mij doet 3x 45min 😅 (laatste dutje tussen 17u&18u en gaat om 20u30 naar bed) Heb op een facebookgroep al de vraag gesteld, maar blijkbaar was dit perfect want ik kreeg nogal verwijten naar mijn hoofd.. 😓 Als ik haar echt volg zou ze slapen om de 2uur, maar dan is het laatste dutje om 15u tot 16u en wil ze daarna niet meer slapen... Dus oververmoeide dochter in de avond 😂 Moet wel zeggen dat ze klokje rond slaapt 🤞🤞

5 jaar geleden

Reactie op Cinn92

Ik vraag mij af hoe je u kindje 2uur kan laten slapen tijdens de middag. Di ...
Wat voor verwijten?

5 jaar geleden

Bij ons ziet het er als volgt uit: 07.00 uur: opstaan 09.00-10.00 uur: slapen 12.30-15.00 uur: slapen (soms ook eerder wakker, maar slaapt eigenlijk altijd min 2 uur) 16.30-17.00/17.15 uur: slapen 18.30 uur: slapen Het laatste slaapje lukt meestal wel, maar niet altijd. Meestal lukt het niet als we wat “uitlopen” op het schema. Dus een namiddagslaap om 17.00 uur starten lukt hier bijvoorbeeld niet. Gelukkig merken we nooit echt verschil in zijn nachtslaap daarin (sprong 5 daarentegen hebben we wel gemerkt in de nacht). Ik denk dat wanneer het ochtend- en middagslaapje (nog) verder gaan opschuiven, ook al is het maar in totaliteit een half uur, dat onze kleine man het 3e dutje niet meer zal (kunnen) doen.

5 jaar geleden

Hier 6 maandjes.. Rond 08.15/08.30 wakker. Fles/spelen/kroelen Rond 10.00/10.30 naar bed. (Slaapt meestal maar 30 min, heel soms ineens 1.5 😅) 11.30 fruithapje. (Soms slaapje voor de volgende fles maar meestal wakker) 13.00 flesje. 14.30/15.00 naar bed. Slaapt soms 30 min soms 60 Gaan vaak wandelen slaapt dan wel als een roosje. 16.00/16.30 flesje. Rond 17.30 weer 30 min tukkie. 18.00/18.30 groentenhapje Dan wakker tot flesje die ze rond 19.30 a 20.00 krijgt. Slaapt vaak 11 a 12 uur achter elkaar.. Dus standaard 3 slaapjes met af en toe een klein 4e slaapje. Het werkt hier voor ons en vooral voor haar, ze is vrolijk en tevreden.. Denk dat dat het belangrijkste is 😊

5 jaar geleden

Reactie op Hetty11

Bij ons ziet het er als volgt uit: 07.00 uur: opstaan 09.00-10.00 uur: slap ...
Wat merkten jullie van sprong 5 en hoelang duurde die?

5 jaar geleden

Hier gaat het zo: 07:00 wakker en fles van 210 10:00 hazenslaapje bij mij 10:30 fruithap 11:00 fles 150 11:30 naar bed 14:30 wakker 15:00 fles van 150 17:00 warme groentehap 18:30 klaarmaken voor bed 19:00 fles 210 met pap 19:30 naar bed Op een ideale dag gaat het volgens dit schema 😜