336 Reacties

4 jaar geleden

Wie heeft er met 13 weken al enorme bandenpijn van die 2 kleintjes die zo enorm groeien? Ik voel het bijna de hele dag licht ‘zeuren’ en heb af en toe wat lichte steekjes. Mijn buik groeit ook wel enorm nu! ☺️ Herkenbaar?

4 jaar geleden

Reactie op Linn_J

Wie heeft er met 13 weken al enorme bandenpijn van die 2 kleintjes die zo e ...
Zeker herkenbaar. Vooral links en rechts naast het heupbot kan het flink druk geven. En die buik... Mijn collega's hadden me twee dagen niet gezien en schrokken zich kapot 🤣

4 jaar geleden

Reactie op Linn_J

Wie heeft er met 13 weken al enorme bandenpijn van die 2 kleintjes die zo e ...
Heel herkenbaar inderdaad! Merk het ook heel erg als ik me omdraai in bed s nachts; dan schieten de pijnscheuten er doorheen. En die buik.... Pff voel me al wel 7 maanden zwanger ofzo 😂

4 jaar geleden

Reactie op Linn_J

Wie heeft er met 13 weken al enorme bandenpijn van die 2 kleintjes die zo e ...
Ik ben nu 10,5 week en heb soms ook van die steken! Eerste zwangerschap, dus wist niet zo goed wat het was. Gister pretecho gehad en de kleintjes groeien als kool! Gelukkig draag ik vaak wijde blousjes, dus die buik valt (nog) niet zo op, maar dat gaat niet lang meer duren. Die knoop zit sowieso al met een elastiekje vast haha. Over 2 weken ga ik het op m'n werk vertellen en de rest van de familie/vrienden. Hebben jullie verder nog ergens last van? Misselijkheid heb ik nooit gehad en vermoeidheid werd minder na week 5! Sporten jullie ook erbij? Zit erover na te denken om te gaan zwemmen als het iets lekkerder weer is. Iemand ervaring mee?

4 jaar geleden

Hoi iedereen, Natuurlijk kan ik niet wachten tot we de kleintjes voelen. Weten jullie of je een tweeling eerder voelt en vanaf welke week sit ongeveer kan?

4 jaar geleden

Volgens mij kun je het vanaf zo'n 15 weken voelen. Ik weet niet zeker of je het eerder voelt bij een tweeling, maar dit hoor ik wel om mij heen. Op dit moment voelt ik soms wel wat, maar dan kan ook mijn herstellende buikgriep zijn, dus het is nog een beetje onduidelijk. De vorige keer bij mijn zoon voelde ik leven bij 16 weken, maar toen zat de placenta achteraan. Nu ligt deze vooraan.

4 jaar geleden

Ik zit nu op 14w+4. Afgelopen donderdag weer een echo gehad. Groei en vruchtwater was prima. Één van de navelstrengen leek een afwijkende doorbloeding te hebben, maar daar kon de echoscopiste niet veel van zeggen. Na 1,5 uur wachten, want ze waren me vergeten 🙄, bij de arts en die gaf aan dat het nog niet veel wil zeggen bij deze termijn. Nu hopen dat het de volgende keer beter is en geen vroeg teken van afwijkende ontwikkeling. Trouwens, we krijgen twee jongetjes. Erg vroeg om te zeggen, maar toch vrij duidelijk op de echo's. We hebben al een zoon, dus dat wordt een jongenshuis!

4 jaar geleden

Reactie op Nora-28

Ik zit nu op 14w+4. Afgelopen donderdag weer een echo gehad. Groei en vruch ...
Dat is spannend Nora! Maar het klinkt ook alsof het allemaal niet heel duidelijk is nog. Krijg je welke extra controles of dat nog niet? Vorige keer bij de gynaecoloog gevraagd of je een tweeling eerder voelt. Zij zei toen van niet. Baby’s moeten ook genoeg kracht hebben om voelbare schopjes uit te delen 😅. Voor mij wel tweede zwangerschap dus wie weet wel eerder dan de vorige keer. (Toen 19 weken) Tot die tijd vind ik het toch nog heel onwerkelijk om te geloven dat er twee baby’s in m’n buik groeien 😂. Maandag weer controle ben benieuwd! En maar even afdwingen dat m’n Hb nogmaals geprikt wordt. Ben wel zo moe elke keer... Hoe staat het bij jullie verder met de voorbereidingen? Nog goede tips gehoord/gevonden? Groetjes

4 jaar geleden

Reactie op miekmus

Dat is spannend Nora! Maar het klinkt ook alsof het allemaal niet heel duid ...
Ik begin het langzamerhand wel aan iedereen te vertellen en verrast dat ze zijn! Ivm thuiswerken toch ook maar aan mijn leidinggevende; ze reageerde heel blij en enthousiast. Misschhien juist omdat zijzelf een eeneiige tweeling is. Verder nog niet echt tips meegekregen. Aanstaande dinsdag naar het ziekenhuis voor de termijnecho. Ben heel benieuwd wat ik daar allemaal te horen en te zien krijg! Hebben jullie gebruik gemaakt vd nub test toen? Klopte de uitslag? Ben heel benieuwd!

4 jaar geleden

Reactie op miekmus

Dat is spannend Nora! Maar het klinkt ook alsof het allemaal niet heel duid ...
Klopt. Volgens de arts was de doormeting van de navelstreng op dit moment nog onvoldoende te meten om er iets over te zeggen. Mocht de doorbloeding echt afwijken, dan zou er ook een afwijkende groei te zien moeten zijn en die is er niet. Dus dat klinkt nog niet echt verontrustend. Ik krijg geen extra controles. Over twee weken weer een reguliere echo en over 5 weken de guo, dus dat zal veel info gaan geven. Ah, de uitleg van je gynaecoloog klinkt logisch inderdaad. Misschien valt het soms eerder op omdat je meer beweging kan voelen? Maar in begin weet je toch echt nog niet wat wat is, het duurt even voordat je het herkent. Ja, klopt. Het is zo raar en onwerkelijk, twee baby's. Nog steeds bizar. Al heb ik volgens de arts een buik vergelijkbaar met 20 weken bij een eenling en dat herken ik ook van de oude buikfoto's. Daar aan merk ik het absoluut. En die baarmoeder rekt enorm snel uit dus daar heb ik wel veel last van. Qua voorbereidingen hebben we nu de kinderwagen gekocht via mp. Toch overstag voor de prijzige Bugaboo donkey, maar wat een top ding! Ik gebruik hem nu meteen voor mijn zoon zodat ik de enkele kan verkopen. Verder merk ik dat ik veel dingen op mijn verlanglijstje zet die ik ik de vorige keer niet perse noodzakelijk vond, ik kocht toen echt minimaal. Nu kan het veel verschil maken denk ik. Zoals babyfoon met camera, cocobelt riemen, veel meer mt 50 kleding, minimonkey minichair, baby shower glove. Ben benieuwd naar de HB, dan. Bij mij is het prima, ben ook nog steeds doodmoe. Heb je ook ijzertabletten voorgeschreven gekregen uit voorzorg?

4 jaar geleden

Reactie op Alessandra88

Ik begin het langzamerhand wel aan iedereen te vertellen en verrast dat ze ...
Leuk hè, die reacties. Ik vind ook vooral de reacties van andere tweeling mama's zo leuk, Hahaha. Wij hebben niet op de nub gelet, dus ik heb geen idee of dat klopt, maar ik meende bij de vorige echo wel in een flits al iets te zien. En dat klopte. Maar goed, ik ben meestal al blij als ik het hoofd en de kont kan onderscheiden, dus daar durfde ik ook niet echt op te vertrouwen 😉

4 jaar geleden

Reactie op Nora-28

Klopt. Volgens de arts was de doormeting van de navelstreng op dit moment n ...
Van die groeiachterstand klinkt inderdaad logisch. Hopen dat het loos alarm blijkt te zijn verder! Maar met een-eiig is het natuurlijk altijd spannend! Die buik vind ik ook al best groot ondertussen 🙈. Vorige keer ook niet zo enthousiast geweest met buikfotos maar tis wel duidelijk anders. Toen onze dochter 6 weken was zijn we nog verhuisd dus toen ook niet veel gekocht aan uitzet. Merk wel dat ik nu wel heel graag wil dat de babykamer er mooi uitziet enz. En het liefst vandaag alles al af 😂. We hebben onze bugaboo via mp voorzien van nieuwe kappen. Toevallig tegengekomen in de koopjeshoek bij de babypark (incl wiegdekje). Dus nu rood maar wel verlengde kappen dus daar ben ik erg blij mee. Ziet er dan echt als nieuw uit. Nu ook in gebruik als enkele maar die kleine wil toch liever fietsen 😂. Verder nog weinig gekocht. Wel elke keer enorm schattige kleertjes te bekijken maar hou me maar ff in. Na de aanschaf van de nieuwe auto moet er eerst maar weer salaris binnen komen 😂. Kreeg via een andere tweeling moeder een tip voor het boek: ‘het tweelingenboek’. Deze gekregen van m’n schoonouders en staat erg veel in! Ook over de zwangerschap maar ook over de ontwikkeling daarna (plus verschillen met eenling). Ik heb preventief geen ijzertabletten gekregen. Vorige controle was hb nog 7,6 (moet 7,5 zijn) maar weet van mezelf dat ik erg gevoelig ben als deze zakt. Ben ook erg benieuwd. Nu in ieder geval genieten van middagdutjes 😂. Groetjes

4 jaar geleden

Reactie op Nora-28

Leuk hè, die reacties. Ik vind ook vooral de reacties van andere tweeling m ...
Zelf ben ik niet zo bezig met geslacht. Let er ook totaal niet op. Weet ook niet of ik het echt wil weten. Tenslotte is alles welkom. Dus ik kan je niets vertellen over de nub 😉

4 jaar geleden

Reactie op miekmus

Van die groeiachterstand klinkt inderdaad logisch. Hopen dat het loos alarm ...
Ik probeer me in te houden met kleertjes enzo maar het wordt steeds moeilijker. Haha. Goede tip van het boek. ik heb er eentje gevonden op MP, morgen binnen als het goed is. Oh wat gek. Ik ben sinds de tweede echo op dubbele zwangerschapsvitamines en ijzertabletten. Blijkbaar is er toch nog best wat verschil tussen de ziekenhuizen dan.

4 jaar geleden

Reactie op Nora-28

Ik probeer me in te houden met kleertjes enzo maar het wordt steeds moeilij ...
Had wel dubbele foliumzuur enz voorgeschreven gekregen maar geen ijzer. Ze wilden nu geen Hb prikken, te kort op elkaar maar wel preventief ijzerpillen gekregen. Hopelijk helpt dat wel een beetje. Moet zeggen dat halve dagen werken ook wel een opluchting is. Merk dat ik op moment toch een beetje minder op een babywolk zit. Veel geregel met werk en opvang. Ben zo benieuwd hoe de wereld er over een paar maanden uit ziet! Hebben jullie dat helemaal niet? Groetjes

4 jaar geleden

Reactie op miekmus

Had wel dubbele foliumzuur enz voorgeschreven gekregen maar geen ijzer. Ze ...
Ik hoop dat de ijzertabletten gaan helpen. Ik heb na morgen twee weken vakantie. Daarna nog drie weken hele dagen en dan ga ik ook naar halve dagen. Ik moet zeggen dat ik er echt naar uit kijk. Ik begin het nu wel echt te merken. Ik heb sinds een paar dagen enorm zeuren de pijn aan mijn buik. Rondom, dus ik denk de banden. Soms ook een enorm gespannen buik. Die baarmoeder groeit ook zo enorm hard. Hebben hier meer dames last van? Ja, het is even een geregeld op het moment. Wij hebben toevallig geluk met opvang. Hoewel beide een vitaal beroep, heeft de kleine een snotneus, dus geen opvang. Nu hebben we net allemaal een buikgriep gehad en volgende week vakantie, dus ik heb alleen voor morgen iets hoeven regelen met familie. Die babywolk is inderdaad naar de achtergrond. Eerst deze periode eens goed doorkomen en dan komt dat wel weer.

4 jaar geleden

Hi meiden! Ik heb afgelopen dinsdag de termijnecho gehad, en ik was toch iets langer zwanger dan gedacht! 12w5d ipv 12w! Heb daarnaast ook bloedverdunners gekregen zodat de toevoer naar de placenta goed blijft. Na het zien van de hartjes en de bevestiging dat alles er goed uitziet, gebruik ik het thuiswerken ook heel erg voor het online shoppen! Ben op MP ook allemaal dingetjes aan het kopen. Sommige dingen hoeven echt niet nieuw! Scheelt me echt handenvol geld! Hoe doen jullie dit? Zijn jullie van mening dat je bepaalde dingen wel echt nieuw moet hebben? Ik heb dat wel bij een kinderwagen en ledikantjes bijv. Vind het zo bizar hoe snel de tijd gaat! Laten we er allemaal maar van genieten ( in quarantaine! )! Nog steeds vind ik het leuk om ervaringen met jullie te delen. Het zijn voor mij de eerste twee, dus alle tips zijn van harte welkom! :)

4 jaar geleden

Reactie op Alessandra88

Hi meiden! Ik heb afgelopen dinsdag de termijnecho gehad, en ik was toch i ...
Oh, toch weer 5 dagen er bij! Wordt dat op de groei van de kindjes gebaseerd? Ik heb iui gehad dus onze termijn is altijd heel exact, op de minuut 😉, dus geen ervaring mee. Ja, ben nu ook voorzichtig aan het kopen. Vandaag eerste kleding gekocht, hoewel ik nog wat heb van mijn zoon. Nee, ik koop alleen de autostoel nieuw en de rest wisselt. Het meeste tweedehands als ik het kan vinden. Sommige dingen gebruik je zo kort en slijt nauwelijks, dat is echt zonde van het geld. Echt tips is moeilijk, de meningen zijn zo enorm verdeeld over veel zaken. Dit is een handige lijst, omdat het niet op één mening is gebaseerd: https://www.famme.nl/heb-je-deze-12-baby-items-nodig-of-zijn-ze-overbodig/ En ik kijk ook vaak naar YouTube filmpjes van minimalistische moeders.

4 jaar geleden

Reactie op Nora-28

Oh, toch weer 5 dagen er bij! Wordt dat op de groei van de kindjes gebaseer ...
Hi Nora, Ik ben ook zwanger geworden via IUI, maar ze hebben het inderdaad berekend op de groei van de kindjes, toch raar dan? Ja ik heb inderdaad ook zoiets van sommige dingen gebruik je zo kort ( bijv Maxi-Cosi en die adapters voor de kinderwagen ), die koop ik gewoon tweedehands. Kleertjes koop ik pas als ik het geslacht weet van de kindjes, vind het nu niet echt zinvol om naar neutrale kleertjes te kopen om het kopen. Gelukkig heb ik wel geduld :) Hebben jullie ook bloedverdunners gekregen zodat de toevoer naar de placenta goed loopt? Had dit eigenlijk niet verwacht, maargoed de arts zegt het dus ga je er maar vanuit dat zij het wel weten

4 jaar geleden

Reactie op Alessandra88

Hi meiden! Ik heb afgelopen dinsdag de termijnecho gehad, en ik was toch i ...
Fijn dat de termijnecho goed was! Toch weer een geruststelling natuurlijk. Wel vreemd inderdaad dat je er dan vijf dagen bij hebt gekregen. Bij mij werd de datum gewoon niet aangepast omdat de eisprong doormiddel van medicatie is opgewekt dus behoorlijk exact zou zijn. Bloedverdunners heb ik niet, is ook totaal niet over gesproken. Dus hoe dat precies zit weet ik ook niet. Moet je dat slikken tot aan de geboorte? Lijkt me toch ook gevolgen te hebben voor de bevalling? Qua spullen nieuw of tweede hands; ik denk dat het ook veel uit maakt of het eerste zwangerschap is of niet. Was altijd erg voor autostoel nieuw maar nu vinden we het toch handiger dat ze het zelfde zijn en dus op dezelfde basis passen. Anders moet je daar ook nog over nadenken 🤪. Meubels hadden we vorige keer ook tweedehands; betere kwaliteit voor minder geld 😉. Budgetlijn meubels vonden we kwalitatief niet zo goed aanvoelen. Ook hebben we bij onze dochter veel spullen gekregen van broers/zussen die uit de baby’s waren. Erg fijn! Maar denk dat je hierbij ook niet veel meer kan dan je eigen gevoel volgen! Tijd gaat zeker snel opeens. Maar ook zoveel gaande in de wereld... en werken in de zorg is momenteel ook geen pretje 😔. Hopelijk is alles over een paar maanden weer rustiger!