Voltijds werken met baby?

Jolienne
2 maanden geleden
Volgen
Hoi allemaal Ik ben onverwacht snel zwanger van mijn eerste kindje en dolgelukkig! Nu verwacht mijn vriend dat ik, wanneer het kindje er is, verder voltijds zou gaan werken, en ik heb dat zelf ook altijd gedacht. Maar nu beginnen de twijfels toch boven te komen: ga ik dat kindje niet vreselijk missen? Ga ik belangrijke stappen missen, het gevoel hebben dat ik hem/haar tekort doe? Het geld zou goed van pas komen ... Omdat nog niemand in mijn omgeving het weet leg ik het hier voor. Zijn hier mama's die voltijds terug aan het werk zijn gegaan? Wat zijn jouw ervaringen? Zou je het aanraden?
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
5 reacties
Sofie28
2 maanden geleden
Hoi Joliene, Ik denk dat er altijd geld welkom blijft. Let ook op als je voltijds gaat werken dan moet je ook weer meer kosten maken voor een kinderopvang. Of heb je een andere oppas? Mischien een tip om uittereken hoeveel je kwijt zou zijn aan kinderopvang bij voltijds werken en hoeveel als je minder gaat werken. Rekenen dan ook je salaris uit als je minder gaat werken. En kijk dan wat voor jullie situatie het beste zal zijn. En als minder werken finacieel lukt en je voelt je er het beste bij zou ik dat doen. Als je kindje op de basischool zit kan je mss weer meer gaan werken
  • Rapporteren
Nora-28
2 maanden geleden
Wij hebben een kindje van 14 maanden en zijn beide van 36 uur naar 32 uur gegaan. Ik vind het echt ideaal. Qua werk heb je 4dagen werk/3 dagen vrij dus een fijne verdeling. Financieel is het goed te doen. Zoon heeft 3dagen opvang/4 dagen thuis. We hebben 2 dagen samen vrij en allebei ook een dag met hem alleen. We kunnen de taken ook echt 50/50 verdelen en krijgen beide net zo veel mee van het opgroeien. Wellicht gaat het bij ons straks iets schuiven, maar ik hoop dat we een vergelijkbare verdeling kunnen houden. Als ik jou was zou ik vooral eens met je vriend gaan kijken hoeveel opvang jullie oke vinden. Dan kun je daarna de verdeling bekijken en hoe je dit in de praktijk gaat brengen.
  • Rapporteren
miekmus
2 maanden geleden
Hoi Joliene, Klopt het dat je in Vlaanderen woont? (Vraag het me af door woordgebruik 😉). Opvang is daar zoveel goedkoper dan in Nederland dat het een hele andere discussie is denk ik. Zelf ben ik na de eerste zwangerschap 16 uur gaan werken en later 20. De kleine gaat met plezier naar de opvang maar kan soms ook merken dat ze daar veel mee van naar huis neemt. Persoonlijk zou ik dus niet snel mijn kind 5 dagen naar de opvang brengen; zeker in de eerste jaren. Ze zijn dan zo vormbaar en ik vind het fijn dat ik ze mee kan geven wat ik/wij belangrijk vinden. Natuurlijk is dit voor iedereen een eigen keuze en moet je zeker doen waar je je goed bij voelt. Groetjes
  • Rapporteren
momo1988
2 maanden geleden
Helemaal voltijds niet, ik werkte 36 uur en nu 32. Mijn moeder was - net als ik trouwens - de kostwinner thuis, ze werkte 40-50 uur in de week. Daarnaast lag mijn vader vaak weken aaneen in ziekenhuizen (niets dodelijks, wel vervelend). Als kers op de taarts kreeg mijn moeder in 3 jaar 3 kinderen. Dus, zij heeft zeker dingen gemist, eerder door de combinatie zoals hierboven genoemd dan zuiver door het werken. Ik heb niet het gevoel dat ik dingen mis. We kunnen nu voor het grootste deel ons kind thuis opvoeden (2 dagen opvang, en 2 dagen bij iedere ouder, 1 dag allemaal thuis). Wat voor mij werkt, kan voor een ander anders zijn. Maak daar nu geen beslissingen over zou ik zeggen maar kijk hoe het gaat en ga voor je verlof het gesprek met je werkgever aan welke ruimte er is. Wat ik wel fijn vond, na mn verlof heb ik werk opgebouwd, van 2 naar 4 dagen. Ook krijg je wettelijk uren vrij voor kolven/borstvoeding iedere dag dus je maakt wat kortere dagen. Niet iedere werkgever is hier goed van op de hoogte dus ken je rechten en praat erover! Ik heb overigens ook een vriendin die dolblij was dat ze weer aan het werk mocht, dat kan ook he ;)
  • Rapporteren
L_2019
2 maanden geleden
Ik werk op dit moment 36 uur, met twee vrije middagen per week en de zaterdag en zondag welke ook echt weekend zijn. De kleine zal op maandag en donderdag een volledige dag naar mijn ouders gaan. Op de dinsdag en de woensdag een halve dag. Op de dinsdag middag naar de opvang en de vrijdag ochtend naar de opvang. De woensdag middag, vrijdag middag, zaterdag en zondag ben ik de hele dag thuis.. Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Mijn leidinggevende heeft mij in ieder geval de optie gegeven om naar 32 uur te gaan indien gewenst..
  • Rapporteren