Wel of geen vruchtwaterpunctie?

Robink-24
19 dagen geleden
Volgen
Hoi allemaal, Hier de lucky bastard die 2 mislukte nipt testen had.. geen uitslag voor mij dus. Nu ben ik net bij prenatale diagnostiek geweest en ik heb dus de keuze om een vruchtwaterpunctie te doen. De risicos zijn echt te verwaarlozen ookal zegt internet heel wat anders.. We kregen een hele positieve echo en lichamelijk is alles in orde. Maar het risico is wèl aanwezig dat er iets is. Mijn partner wil graag de punctie doen, meten is weten vind hij en zo kunnen we ons beter op de toekomst voorbereiden. Ik ben wat makkelijker van gedachte en voor mij hoeft het niet want ik geloof het nu wel. Maar ergens ben ik bang dat als de kans is verkeken ik ga twijfelen en spijt krijg. Even wat (belangrijke) achtergrond info. Ik ben 26 jaar, mijn partner 29 en beide kerngezond, geen ziekte of afwijkingen in onze familie. De reden van de mislukte testen kan zijn omdat ik iets boven de 80 kg weeg en vrij lang ben. Maar het kan ook heel goed iets anders zijn uiteraard.. Ik vraag me dus heel erg af wat jullie zouden doen, alle adviezen of gedachten zijn hierin welkom. Ik bekijk het graag vanuit alle hoeken! Dankjewel en liefs! 💕
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
7 reacties
SaraB
19 dagen geleden
Dit is uiteraard iets dat jullie zelf moeten beslissen, maar bedenk dat er voor de nipt bestond ook niet standaard een punctie gedaan werd. Die werd alleen gedaan als de nekplooimeting op de echo op een mogelijk afwijking wees. Op jouw leeftijd val je ook nog lang niet in de risicogroep. Wijst de mislukte nipt volgens de artsen op een probleem of is het gewoon pech? Een wat raadt je verloskundige aan?
  • Rapporteren
Robink-24
19 dagen geleden
Reactie op SaraB
Dit is uiteraard iets dat jullie zelf moeten beslissen, maar bedenk dat er voor de nipt bestond ook niet standaard een punctie gedaan werd. Die werd alleen gedaan als de nekplooimeting op de echo op een mogelijk afwijking wees. Op jouw leeftijd val je ook nog lang niet in de risicogroep. Wijst de mislukte nipt volgens de artsen op een probleem of is het gewoon pech? Een wat raadt je verloskundige aan?
Eigenlijk zijn ze allemaal heel eerlijk door te zeggen dat ze het niet weten.. ze dekken zichzelf natuurlijk ook in. De kans is dus klein, maar bestaat wel.. ook bij jonge gezonde mensen.. het lijkt mij gewoon fijn, de big 3 zijn overigens net zoals bij de meeste die de nipt test deden gewoon uitgesloten(voor hoever dat kan) Niks wijst op patau, down of Edwards. De nipt test deden we met nevenbevindingen ondat we graag ons willen vootbereiden op wat er komen gaat voor hoever dat kan. Ik kan mezelf mentaal ook super in de weg zitten, dus ik ben bang dat als ik deze kans af sla ik later in mijn zwangerschap ga twijfelen en ga stressen en ik denk dat ik al meer dan genoeg stress heb ervaren de laatste tijd..
  • Rapporteren
Hiske
17 dagen geleden
Hi Robin, Ik heb hetzelfde! Ook twee mislukte nipt testen. Wij kiezen voor een uitgebreide 20 weken echo in het ziekenhuis! Dat werd ons aangeboden. Hierop kunnen ze de twee afwijkingen zien maar syndroom van down kunnen ze niet garanderen dat ze dat herkennen op de echo..
  • Rapporteren
Robink-24
17 dagen geleden
Reactie op Hiske
Hi Robin, Ik heb hetzelfde! Ook twee mislukte nipt testen. Wij kiezen voor een uitgebreide 20 weken echo in het ziekenhuis! Dat werd ons aangeboden. Hierop kunnen ze de twee afwijkingen zien maar syndroom van down kunnen ze niet garanderen dat ze dat herkennen op de echo..
Hoi meis! Wat een vervelende situatie. Wij hebben besloten om de vruchtwaterpunctie wel te doen. Mocht er iets aan de hand zijn willen we ons zo goed mogelijk kunnen inlezen. Ook een bijbehorend array onderzoek gaan we doen. Hoe gaat het met je? Ik kan me voorstellen dat je er flink van ondersteboven bent namelijk.. wanneer is je 20 weken echo?
  • Rapporteren
Phormicolaq
16 dagen geleden
Ik zou het persoonlijk zeker weten niet doen. Er is niets dat op een probleem wijst en een punctie is toch invasief, en je kan wel degelijk een miskraam krijgen. De kans is klein, maar je zal er maar net tussen zitten. Dan sla je jezelf straks voor je kop, helemaal als de uitslag zegt dat het kindje kerngezond was.
  • Rapporteren
fran-25
16 dagen geleden
Ik zou het zeker niet doen. Hier in BE wordt de NIPTest nog maar een jaar of drie standaard gedaan. Daarvoor was er inderdaad de nekplooi meting voor Down en de structurele echo op 20 weken. Mijn zussen en vriendinnen zijn bevallen zonder die test. Weet je, je hebt nooit alles onder controle en uiteindelijk zijn er nog veel afwijkingen niet te detecteren via de test. Ikzelf heb de nevenbevindingen sowieso niet getest. Stel dat er iets mis is, wil ik mijn kind niet vanaf dag 1 beschouwen als een kind met een beperking. Iedereen is uniek en niemand is ‘normaal’. Gelukkig maar. Er is geen risico, je bent jong, heb vertrouwen en de rest zie je wel... Succes met je beslissing, die sowieso een goede beslissing is. Want de intuïtie van een mama is sowieso de beste raadgever...
  • Rapporteren
Robink-24
12 dagen geleden
Voor mij zit het onderzoek erop en het viel me alles mee! Het is vooral de emotionele lading die het zwaar maakte voor me. De ingreep zelf stelde niks voor.. ik ben blij dat ik mijn angst heb overwonnen en straks veel meer ontspannen van mijn zwangerschap kan genieten! ❤
  • Rapporteren