Zwanger en hardlopen

MarjoleinB-24
2 maanden geleden
Volgen
Hoi meiden, ik ben een hardloper, doe dit 3x in de week en maak dan soms best afstanden. Dat is natuurlijk heel leuk etc maar nu ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben (jeej!!). Hoewel ik veel weet wel over rennen tijdens je zwangerschap leek het ne toch fijn om een topic te openen hierover zodat we elkaar een beetje kunnen helpen. Groetjes marjolein
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
12 reacties
Captain
2 maanden geleden
Leuk Marjolein! Ik doe graag mee in dit topic. Ben er net achter (weer) zwanger te zijn. Tikje onhandige timing met een marathon over 3 weken, maar ach, ik heb dan iig nog geen buik die in de weg zit ofzo ☺️ Hoop heel erg de hele zwangerschap lekker te kunnen blijven lopen.
  • Rapporteren
MarjoleinB-24
2 maanden geleden
Reactie op Captain
Leuk Marjolein! Ik doe graag mee in dit topic. Ben er net achter (weer) zwanger te zijn. Tikje onhandige timing met een marathon over 3 weken, maar ach, ik heb dan iig nog geen buik die in de weg zit ofzo ☺️ Hoop heel erg de hele zwangerschap lekker te kunnen blijven lopen.
O wat gaaf, succes alvast met je marathon! Alle trainingen zitten al in je benen, dus fat komt goed. Ik vind het wel wat lastig hoor.. had vandaag een duurloop van 14km maar durf niet zo te lopen als ik deed. Rustiger aan als ik me wat moe voel bv. Terwijl ik anders gewoon doorzette. We zijn nu voor de 2e keer zwanger, maar de eerste was een miskraam dus ben erg op mijn hoede en wil zo min mogelijk verkeerd doen. Maar hardlopen en zwanger zijn is volgens mij voornamelijk aanvoelen wat je aankan. Ik heb over anderhalve maand een halve marathon staan. En had in september de jungfraumarathon, haha maar die kan uiteraard niet doorgaan
  • Rapporteren
Captain
2 maanden geleden
Reactie op MarjoleinB-24
O wat gaaf, succes alvast met je marathon! Alle trainingen zitten al in je benen, dus fat komt goed. Ik vind het wel wat lastig hoor.. had vandaag een duurloop van 14km maar durf niet zo te lopen als ik deed. Rustiger aan als ik me wat moe voel bv. Terwijl ik anders gewoon doorzette. We zijn nu voor de 2e keer zwanger, maar de eerste was een miskraam dus ben erg op mijn hoede en wil zo min mogelijk verkeerd doen. Maar hardlopen en zwanger zijn is volgens mij voornamelijk aanvoelen wat je aankan. Ik heb over anderhalve maand een halve marathon staan. En had in september de jungfraumarathon, haha maar die kan uiteraard niet doorgaan
Dat is extra spannend dan ja! Je kan echt bijzonder weinig kwaad doen gelukkig, maar zo voelt het natuurlijk niet.. Ik begrijp helaas hoe je je voelt, want wij hebben in totaal 3 miskramen gehad (en 2 gezonde kinderen gelukkig). Maar ach, het is verder ook niet ‘erg’ om dan even wat minder te doen, toch? Leuk, de Junkfrau wil ik ook nog eens doen!
  • Rapporteren
GabyT28
2 maanden geleden
Wauw, wat goed van jullie! Ik deed aan hardlopen, maar ben er heel slecht in, heel laag tempo en hele hoge hartslag. Met name vanwege die hartslag (rond de 170) ben ik toch maar gestopt. Ik vind het veel te eng, en de verloskundige gaf aan de telefoon aan dat ik het beter niet kan doen als ik me er niet goed bij voel. Maar na de bevalling wil ik weer opnieuw beginnen met trainen voor de Disney Run.
  • Rapporteren
MarjoleinB-24
2 maanden geleden
Reactie op GabyT28
Wauw, wat goed van jullie! Ik deed aan hardlopen, maar ben er heel slecht in, heel laag tempo en hele hoge hartslag. Met name vanwege die hartslag (rond de 170) ben ik toch maar gestopt. Ik vind het veel te eng, en de verloskundige gaf aan de telefoon aan dat ik het beter niet kan doen als ik me er niet goed bij voel. Maar na de bevalling wil ik weer opnieuw beginnen met trainen voor de Disney Run.
Oooh de disneyrun lijkt me ook zo gaaf! Heb je wel eens gekeken wat jou normale hartslag is voor hardlopen? Als ik op 170 zit met mij hartslag dan is dat voor mij rustig. Ik weet dat ik daarin erg afwijk van anderen, maar samen met mijn coach zijn we er achter gekomen dat ik gemiddeld wat hoger zit tijdens het rennen. Met veel training kan ik inmiddels iets lager met duurlopen en zit ik met tempo niet meer boven de 190, maar ben over het algemeen wel wat hoger iig. Maar inderdaad niets doen waar je je niet goed bij voelt! Ik hoop dat ik zo lang mogelijk door kan blijven rennen..
  • Rapporteren
Lotte90
2 maanden geleden
Hi! Ik volg mee :) Gefeliciteerd allemaal. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik zwanger ben en wil ook graag blijven hardlopen. Heb vanavond weer hardlooptraining, vanochtend toch voor de zekerheid maar even de huisarts gebeld. Al weet ik wel dat je gewoon kunt blijven lopen. Maar het is toch spannend/ eng! Succes met lopen!
  • Rapporteren
MarjoleinB-24
2 maanden geleden
Brr vanavond meegeweest met de loopgroep maar ik was zo slap in mn benen. Hoort dit er bij in de eerste weken?
  • Rapporteren
Captain
één maand geleden
Iedereen nog een beetje lekker aan het lopen? Kan me voorstellen dat dat juist in die eerste weken wellicht wat moeizamer gaat als je bijv misselijk/moe/etc bent. Ik zelf ben heel de dag ‘weeïg’ en niet echt lekker en krijg mezelf daardoor vaak moeilijk in beweging, maar juist als ik aan het hardlopen ben heb ik even heerlijk nergens last van! 2 weken geleden hadden we een marathon gepland staan, die helaas vanwege storm Ciara was afgelast. Aangezien de organisatie had geregeld dat je alsnog de medaille kon ophalen als je de route op eigen houtje volbracht hebben we dat vandaag gedaan! De wind was nog steeds behoorlijk pittig en ik vond het echt geen makkie (zeker niet gezien de weinige trainingsloopjes van de afgelopen 3 weken), maar wel heel trots dat we het hebben gedaan!
  • Rapporteren
MarjoleinB-24
17 dagen geleden
Reactie op Captain
Iedereen nog een beetje lekker aan het lopen? Kan me voorstellen dat dat juist in die eerste weken wellicht wat moeizamer gaat als je bijv misselijk/moe/etc bent. Ik zelf ben heel de dag ‘weeïg’ en niet echt lekker en krijg mezelf daardoor vaak moeilijk in beweging, maar juist als ik aan het hardlopen ben heb ik even heerlijk nergens last van! 2 weken geleden hadden we een marathon gepland staan, die helaas vanwege storm Ciara was afgelast. Aangezien de organisatie had geregeld dat je alsnog de medaille kon ophalen als je de route op eigen houtje volbracht hebben we dat vandaag gedaan! De wind was nog steeds behoorlijk pittig en ik vond het echt geen makkie (zeker niet gezien de weinige trainingsloopjes van de afgelopen 3 weken), maar wel heel trots dat we het hebben gedaan!
Wauw wat super goed!! En wat een leuke foto. Dit is echt een mega prestatie en eentje die je samen met je baby hebt gelopen. Een hele bijzondere marathon. Dat pakt niemand je af. Ik was even een tijdje offline dus had het nog niet eerder gezien. Inmiddels zelf ook de halve marathon gelopen afgelopen weekend. Ging erg goed. Nu vandaag nieuwe schoenen halen want kreeg last van mijn voet en de schoenen zijn aan vervanging toe.
  • Rapporteren
Captain
17 dagen geleden
Reactie op MarjoleinB-24
Wauw wat super goed!! En wat een leuke foto. Dit is echt een mega prestatie en eentje die je samen met je baby hebt gelopen. Een hele bijzondere marathon. Dat pakt niemand je af. Ik was even een tijdje offline dus had het nog niet eerder gezien. Inmiddels zelf ook de halve marathon gelopen afgelopen weekend. Ging erg goed. Nu vandaag nieuwe schoenen halen want kreeg last van mijn voet en de schoenen zijn aan vervanging toe.
Wat leuk! En dank voor je reactie 😊. Grappig genoeg had niemand (op Strava) de foto goed genoeg bekeken om het te zien 😜. Hoever ben jij nu? Want ik moet zeggen dat ik sindsdien al wel echt moeite heb met de korte afstanden. Ademhaling en hartslag schieten meteen omhoog, duurt lang om een ritme te vinden en soms voel ik t ook wat trekken aan m’n buik. Was van plan om in Zandvoort (29 maart) de 10 EM te lopen, maar misschien hou ik t toch maar bij 12km...
  • Rapporteren
MarjoleinB-24
17 dagen geleden
Reactie op Captain
Wat leuk! En dank voor je reactie 😊. Grappig genoeg had niemand (op Strava) de foto goed genoeg bekeken om het te zien 😜. Hoever ben jij nu? Want ik moet zeggen dat ik sindsdien al wel echt moeite heb met de korte afstanden. Ademhaling en hartslag schieten meteen omhoog, duurt lang om een ritme te vinden en soms voel ik t ook wat trekken aan m’n buik. Was van plan om in Zandvoort (29 maart) de 10 EM te lopen, maar misschien hou ik t toch maar bij 12km...
Ja lastig is het. Voornamelijk aanvoelen wat je lijf en hartslag doet. Mijn hartslag is altijd al hoog geweest dus ik laat hem niet boven 175 komen nu en anders ga ik langzamer. Gelukkig heb ik voor.mijn zwangerschap al een poos op hartslag getraind en gaat dit nu wat beter dan eerst. Bij mij gaat het de ene dag wel en de andere niet. Ik loop iig al vanaf het begin 1,5 minuut langzamer per minuut dan eerst. Echt apart en wennen maar zolang ik niet sneller ga wil het opzich wel. Alleen meer dan 10 km ga ik niey meer van mezelf vragen denk ik
  • Rapporteren
Captain
17 dagen geleden
Mocht iemand trouwens een goede tip hebben voor een korte loopbroeken met dikke buik, dan hoor ik het graag! Begreep van iemand anders al dat er met name lange leggings wel te krijgen zijn, die je dan evt kunt afknippen, maar die zijn ook niet heel goedkoop, dus voelt als zonde (en hoe lang blijft dat ‘mooi’?). Met dit weer wil ik echt in een korte tight / short en mijn eigen zitten al niet lekker meer.
  • Rapporteren