19 Reacties
4 jaar geleden
Ik krijg dit de volgende controle bij de gynaecoloog, ben dan 35 weken.. dit leek iets standaard bij ons ik het ziekenhuis! Als ik positief zou testen, moet ik een baxter antibiotica bij de bevalling en moet ik direct naar het ziekenhuis als mijn water breekt (i.p.v. thuis nog even af te wachten) 😊
4 jaar geleden
Reactie op Bonniexx
Ik krijg dit de volgende controle bij de gynaecoloog, ben dan 35 weken.. di ...
Ik heb me hierin verdiept en vindt het eigenlijk schandalig dat er preventieve antibiotica wordt gegeven bij een positieve test van GBS. 30 procent van de vrouwen test hierop positief en de kans dat je kindje er ziek van wordt is 0,01% van die 30% die positief test🙈. Om hiervoor al deze vrouwen preventief antibiotica te geven 😳. Je kindje kan perfect behandeld worden mocht ze hierdoor ziek worden. Dan maar klagen over al de antibioticumresistentie😱 in ons land. Ik laat me dus wel testen zodat ik weet of ik GBS positief ben of niet maar zal de antibioticumkuur niet volgen. Ik weet wel dat ik dan op symptomen moet gaan letten maar om mijn kindje al op voorhand in aanraking te laten komen met antibiotica doe ik niet. Ook zeer slecht voor de opstartende datmflora enzo
4 jaar geleden
Reactie op Bonniexx
Oh ik vind dit wel interessante info! Welke symptomen moet je dan in de gat ...
Zeer snel ziek na de bevalling dus meestal is je kraamzorg er dan en je merkt het voornamelijk aan de ademhaling en de huidskleur (bleekjes en grauw) belangrijk is voornamelijk ook dat je de kraamzorgende op de hoogte stelt dat je positief hebt getest op gbs en hier dus alert op moet zijn en bij twijfel meteen de dokter inschakelen. Dan krijgt de baby antibiotica. Ik vind dit beter dan preventief eerlijk gezegd (zowel niet goed voor het herstel van de moeder als voor de natuurlijke bacteriebalans bij de baby )en zeker omdat de kans zooooo klein is. Van die 0,1 % kans die de baby heeft om geïnfecteerd te geraken met de bacterie worden ook helemaal niet alle baby’s erg ziek.
4 jaar geleden
Reactie op xxxxxxxxxxxxx
Misschien een domme vraag maar waar gaat dit over?🙈
Ben ook benieuwd🙈
4 jaar geleden
Reactie op xxxxxxxxxxxxx
Misschien een domme vraag maar waar gaat dit over?🙈
Wat is een streptokokken B infectie?
Groep B streptokokken (GBS) zijn de onschuldige bewoners van het darmkanaal. Van hieruit treedt gemakkelijk verspreiding op naar de vagina en de blaas. Zowel buiten als tijdens de zwangerschap brengt deze bacterie geen problemen met zich mee.
Incidentie - dragerschap
Zo’n 10 à 30 % van de zwangere vrouwen hebben groep B streptokokken in de vagina. Deze kiemen verblijven daar meestal tijdelijk. Indien een zwangere vrouw drager is van deze kiemen heeft de baby 50 % kans op besmetting tijdens een vaginale bevalling. Hiervan krijgt 1 à 5 % symptomen van de infectie. Van alle pasgeborenen worden 1 tot 5 op 1000 ziek door een infectie met GBS. Het kind kan dan zeer ernstig ziek zijn. Deze ziekte kan meestal goed behandeld worden met een antibiotica.
Er wordt tussen de 35e en 37e zwangerschapsweek een vaginale wisser (soort wattenstokje) afgenomen zodat hierin de GBS kan opgespoord worden. De meeste infecties kunnen voorkomen worden door antibiotica via een infuus toe te dienen tijdens de bevalling. Deze antibiotica is penicilline. Indien u allergisch bent hiervoor gelieve dit door te geven aan de gynaecoloog, dan wordt een ander antibioticum opgestart.
Dit is waarom het in België gebeurd, ik las dat het in Nederland dus ook soms gebeurd maar niet standaard zoals hier 😊
4 jaar geleden
Ik krijg volgende week een uitstrijkje hiervoor! Ben dan 34+4.. woon in NL maar aanleiding is bij mij dat ik er een paar jaar geleden toevallig positief op getest was.. vind het toch wel prettig dat ze t nog ff checken .. vind voorzorg in NL wel slecht 🙈.. weet dat het in Italië bijv. ook standaard gedaan wordt..