18 Reacties

4 jaar geleden

Hey! Ik ben vandaag 12+6. Ik heb in november een lisexcisie gehad vanwege afwijkende uitstrijkjes. Het laatste uitstrijkje was pap 3B CIN 2. Vandaar toen de lisexcisie maar was toen niet zwanger. Ik krijg nu met 16 weken op 14 april ook een colposcopie! Vind het ook best spannend omdat ze inderdaad zeiden dat een lisexcisie mogelijk was als je zwanger bent. Ik sta er precies hetzelfde in als jij en wil eigenlijk zo min mogelijk gerommel aan mijn baarmoedermond in mijn zwangerschap.. Zelf heb ik 5 jaar pap 3a gehad en hebben ze telkens afgewacht met een cin 1 en cin 2. Als je laatst pap 3a had cin 1 zou je denk ik wel kunnen wachten tot na je bevalling met een lisexcisie bijvoorbeeld .. Ze zeggen zelf dat het heel lang (10 jaar) duurt voor er echt baarmoederhalskanker ontwikkeld

4 jaar geleden

Oh potverdorie! Heel veel sterkte in deze tijd die echt wel wat stress met zich meebrengt 🤗! Dit is mijn grootste angst... bij mij werd HPV gevonden halfjaar geleden (moet in april eigenlijk voor nieuw uitstrijkje). Laatste uitstrijkje gelukkig geen onrustige cellen, maar ben er zo bang voor dat het HPV niet weg is en er onrustige cellen gaan woekeren 😑.

4 jaar geleden

Reactie op Sienna96

Hey! Ik ben vandaag 12+6. Ik heb in november een lisexcisie gehad vanwege ...
Dat geldt vanaf een pap 1 tot pap 5 dat het tot 10 jaar kan duren. Ligt er natuurlijk aan welke type(s) HPV je hebt. Vervelend dat jullie dit hebben. @Flower166, hebben ze vorig jaar geen ingreep gedaan met de 3a1? Als je pap 3a1 hebt met HPV (of voorafgaande strijkjes met afwijkende cellen) wordt je doorverwezen naar een gynaecoloog om een ingreep(je) te laten doen. Als je niet wilt antwoorden hoeft dat natuurlijk niet! Sterkte dames!

4 jaar geleden

Dat geldt vanaf een pap 1 tot pap 5 dat het tot 10 jaar kan duren. Ligt er ...
Mijn gynaecoloog zei altijd dat ze pas vana pap 3b een lisexcisie willen uitvoeren. Dus het verbaasde mij dat ze hierover begonnen, omdat ik nog steeds op pap 3a 1 zit. Maar goed ik zal even moeten afwachten tot morgen, kijken wat ze zeggen.

4 jaar geleden

Ik heb in oktober ook pap 3 gehad. Ze hebben bij mij alles kunnen verwijderen en 3 maanden later was ik zwanger ❤️

4 jaar geleden

Reactie op flower166

Mijn gynaecoloog zei altijd dat ze pas vana pap 3b een lisexcisie willen ui ...
Klopt, bij 3b willen ze direct een lis doen. Als je herhaaldelijk 2, 3a1 en 3a2 hebt doen ze ook een lis. Eerst biopten. Als dat daarna niet goed is, dan lis idd. Veel succes morgen

4 jaar geleden

Ik ben in april 2019 geholpen, lisexcisie gehad. In juli 2019 zwanger. In oktober 2020 controle gehad, weer pap2 en moest met een jaar terug. Gevraagd of ik zwanger mocht worden en hij zei dat dat mocht. Nu bijna 14 weken zwanger en maak me toch wel een beetje zorgen dat ik pas na de bevalling controle zal hebben. Ik ben heel bang dat er wat uitkomt.

4 jaar geleden

Hoi hoi! Ik had bij week 21 een colposcopie en ze zagen dat het er toen ongeveer hetzelfde uit zag. Pap3acin2 en hebben aangegeven 8 weken na de bevalling verder te kijken!

4 jaar geleden

Ik heb pap3b 2 jaar geleden gehad en een lisexcisie gehad. Stelt echt niet veel voor je krijgt een kleine plaatselijke verdoving, en binnen een paar seconden was het plekje weg. Verder ook helemaal geen last van gehad, en het is voor de baby niet schadelijk want die zit in de baarmoeder en dit gebeurt er allemaal buiten. Ik zou me niet teveel zorgen maken! 🤗

4 jaar geleden

Heel verveld dit, ik heb ooit 3a gehad, uiteindelijk stukje weefsel afgenomen, bleken de cellen gelukkig niet kwaadaardig te zijn en na een jaar heeft mijn lichaam het weer zelf rechtgezet en werd het 1a. Ik vraag mij alleen wel af hoe dat zit met een uitstrijkje tijdens zwangerschap? Ik las dat het niet helemaal betrouwbaar is omdat er zoveel verandert en wordt geadviseerd om het paar maanden na de bevalling te doen. Voor als nog veel succes!

4 jaar geleden

Ik heb in 2020 Pap3B Cin 3 gehad en middels een Lisexcisie is alles toen verwijderd. In de 8 maanden daarna 2 uitstrijkjes laten doen (oa op eigen initiatief) en daarna zwanger geraakt. Ik vind het een beetje vreemd dat ze uitstrijkjes afnemen terwijl je zwanger bent, deze wijken vaak af door de hormonen etc? Ik zou het idd ook erg spannend vinden om zwanger en wel een Lis te krijgen... veel succes en sterkte xxx

4 jaar geleden

Ik heb al sinds 2016 pap2 met hpv positief. In 2018 een lis gehad omdat het niet beter werd. Toen 2 keer een uitstrijkje pap 1 gehad gehad en nu toch weer pap2, maar dan hpv negatief. Ik ben nu met 8 weken zwangerschap voor een colposcopie geweest (ze adviseerde mijn zo vroeg mogelijk in de zwangerschap) en mocht nu gelukkig weer na de zwangerschap terug

4 jaar geleden

Reactie op Blackwater2020

Ik heb in 2020 Pap3B Cin 3 gehad en middels een Lisexcisie is alles toen ve ...
Ja dit vind ik dus ook heel gek! Bij mijn eerste zwangerschap hebben ze dit ook helemaal niet gedaan vanwege deze reden.

4 jaar geleden

Ik ben zwanger geweest helaas maar toen geen onderzoek gehad maar ik heb al wel meerdere uitstrijkjes gehad Die niet goed zijn pap 2 Ik vind dat wel lastig kan me voorstellen Ik zou wel na vragen als je zwanger ben of dat geen kwaad kan Anders erna laten doen na zwanger schap als je niet vertrouwd Zou je goed laten voorlichten ook van de consequenties

4 jaar geleden

Reactie op Blackwater2020

Ik heb in 2020 Pap3B Cin 3 gehad en middels een Lisexcisie is alles toen ve ...
Nee, zwangerschap heeft in principe geen invloed op je cellen. Je cellen zullen er atrofisch uitzien (celbeeld wat je normaal bij oudere dames ziet waarbij de uitrijping verminderd is) maar het heeft geen invloed op hoe de cellen eruit zien. Afwijkend is afwijkend. Ongeacht de uitrijping, zwangerschap etc. Is het bij jou nu helemaal weg of weet je dat pas na de zwangerschap?

4 jaar geleden

Oh dit topic verbaasd mij. Ik mocht geen uitstrijkje doen dit jaar omdat ik zwanger was en de uitslag dan afwijkend zou kunnen zijn. Had dan in januari gemoeten maar omdat ik december positief testte mocht het niet.

4 jaar geleden

Sorry moest even afronden vanwege een storing hier thuis. Maar hoe is het nu? Ik ga het toch nog maar een keertje vragen hoe het zit

4 jaar geleden

Reactie op JxS

Sorry moest even afronden vanwege een storing hier thuis. Maar hoe is het ...
De gynaecoloog heeft gekeken middels een colposcopie en zag dus inderdaad de afwijking zitten, maar die was blijkbaar maar klein (gelukkig). Dus er wordt op dit moment niks aan gedaan. Na de zwangerschap moet ik terug komen.