76 Reacties

één jaar geleden

Doorslapen.. wat is dat? Ik zet in op de pubertijd 😬

één jaar geleden

Ohhhh zo herkenbaar! Van 3- 7 maanden hele nachten met hem op geweest. Werken op 3 uurtjes slaap per nacht. Maar tot nu toe misschien een week doorgeslapen van 23:00-6:00. De nachten dat ik nu maar 2 flessen hoef te geven zijn een feestje. Maar gebeurt ook vaak genoeg nog dat ik naast die 2 flessen er ook nog 2x uit mag voor een korte knuffelsessie. Ooit slaapt hij door. Hoop dat die tijd snel komt. Maar ben er ondertussen zo gewend aan geraakt dat ik niet eens moe ben als ik 2 flessen ‘s nachts gegeven heb.

één jaar geleden

Mijn zoontje is 14 maanden en slaapt ook nog niet door, heeft nog een á twee nachtvoedingen en is meerdere keren per nacht wakker. Je bent dus zeker niet de enige (helaas 😜). Pittig is het wel. Ik denk aan je ♥️

één jaar geleden

Hier ook een dochter die nog nooit heeft doorgeslapen. Ze is nu 13 maanden. Ze drinkt ook nog 1 a 2 flessen s nachts. Zodra ze de fles heeft gehad valt ze meestal direct weer in slaap, dus we zijn niet lang uit bed voor haar gelukkig. Maar toch willen we heel graag de nachtvoeding afbouwen maar is tot nu toe nog niet gelukt. Wie daar de gouden tip voor heeft? Ik hoor om me heen ook veel over kindjes die al snel doorsliepen, maar tegelijkertijd hoor ik dezelfde mensen regelmatig zeggen dat ze een helse nacht hebben gehad vanwege ziekte, tandjes, sprongetje etc etc. Dus wat ervan waar is? We zijn deze zomer op vakantie geweest met vrienden met twee kinderen, van 3 en 1,5 jaar. Dat zijn zogenaamd doorslapers maar in de vakantie hebben ze niet 1 keer doorgeslapen... We hebben onderhand geaccepteerd dat wakker worden erbij hoort met een kleintje. Dat geeft ons rust. Zelfs zonder nachtvoeding kan het goed zijn dat ze niet doorslaapt. Och, het komt ooit wel.

één jaar geleden

Reactie op KJS

Hier ook een dochter die nog nooit heeft doorgeslapen. Ze is nu 13 maanden. ...
Precies wat je zegt, je hoort vaak mensen praten over dat hun kind doorslaapt. Maar wat betekent dat? Onze dochter krijgt vanaf vier maanden geen nachtvoeding meer maar er zijn erg weinig nachten geweest waarbij we haar helemaal niet gehoord hebben. Vrijwel altijd wel dat we haar een paar keer horen of even langs moeten voor een aai of de speen aangeven. Echt wakker is ze dan niet en ze slaapt meteen weer door (tenzij er iets is natuurlijk als ziek zijn, tandjes etc.). Is dat dan doorslapen? We moeten er toch vaak nog eventjes uit. Ik heb altijd het idee dat het maar net is wat voor beeld men er bij heeft. En doorslapen is volgens mij echt niet altijd zelf een hele nacht helemaal ongestoord kunnen slapen! Wij zijn al dik tevreden als een van ons in de nacht maar 1x naar haar bedje heeft hoeven lopen ☺️

één jaar geleden

Hier ook team no sleep! 🙋🏼‍♀️ ook iedereen in de omgeving met doorslapende baby’s…irritant 😂 We zijn sinds 1 week wel gestart met een soort slaaptraining. Werkt als een trein. Na 1 dag al resultaat. Nu 2 dagen doorgeslapen (2e dag al) en de andere nachten 2x kort de training moeten toepassen of hij ging vanzelf weer slapen na kort huiltje. (Verkouden dus wrs word ie daar wakker van)

één jaar geleden

Reactie op yellow82

Hier ook team no sleep! 🙋🏼‍♀️ ook iedereen in de omgeving met doorslapend ...
Hey ik ben heel benieuwd …Welke slaaptraining pas je toe?

één jaar geleden

Reactie op femmeke

Hey ik ben heel benieuwd …Welke slaaptraining pas je toe?
Deze. Met daarbij de standaardzin als we erheen moeten: ‘ga maar lekker slapen liefje, papa en mama zijn bij je en we passen op jou’. Aai over zijn bol en weglopen. Verschrikkelijk maar wel doeltreffend moet ik zeggen. Laat ik vooropstellen dat ik geen fan ben/was van mijn kindje laten huilen..maar dit is wel een goede middenweg. Training is gebaseerd op dat je hem leert in slaap vallen.

één jaar geleden

Reactie op yellow82

Deze. Met daarbij de standaardzin als we erheen moeten: ‘ga maar lekker sla ...
Deze heb ik ooit bij slapengaan gehanteerd en werkt inderdaad prima want gaat perfect zelfstandig slapen… alleen ontbreekt de fut me om dit ook midden in de nacht te proberen maar ik ga even doorbijten want ik geloof hier erg in. Merci !

één jaar geleden

Herkenbaar hoor! Hier een kindje van 13 maanden en 2 keer wakker per nacht vinden we eigenlijk echt niet erg. Het was veel vaker. Het helpt mij altijd om te denken, ons kindje heeft ons nodig en wil zeker weten dat hij veilig is 💛. Zo’n klein mannetje hoeft zich niet aan ons aan te passen, maar wij aan hem.

één jaar geleden

Reactie op JM91

Herkenbaar hoor! Hier een kindje van 13 maanden en 2 keer wakker per nacht ...
Is behulpzaam bedoelt hè! We zitten in hetzelfde schuitje 😂.

één jaar geleden

Hier 13,5 maand en ook nog nooit heel de nacht doorgeslapen. Heel normaal dus! Laat je niet gek maken.

één jaar geleden

Reactie op yellow82

Deze. Met daarbij de standaardzin als we erheen moeten: ‘ga maar lekker sla ...
Als je naar hem toe gaat om te troosten, wacht je dan totdat hij echt gestopt is met huilen? Ons zoontje wordt namelijk alleen maar verdrietiger als ik erheen ga. Hij wordt echt alleen stil als ik hem een flesje geef. 😅

één jaar geleden

Reactie op Annie2

Als je naar hem toe gaat om te troosten, wacht je dan totdat hij echt gesto ...
Nee, erheen, aai over zijn bol met dat zinnetje en weer weglopen. Ging ie 9vd10 keer harder van huilen maar na 2-3 x achter elkaar werd t minder. Onze kleine ging eerst ook alleen slapen met een fles totdat we dit gingen proberen. Eerste nacht ging ie eigenlijk binnen het half uur al slapen. We zijn er 3 nachten ‘druk’ mee geweest (niet eens achter elkaar) en het heeft nooit langer dan een uur geduurd. Voor wie interesse heeft kan ik dat schema wel mailen met wat achtergrond info erbij. Wie weet heb je er ook wat aan.

één jaar geleden

Reactie op JM91

Is behulpzaam bedoelt hè! We zitten in hetzelfde schuitje 😂.
Zeker, no offense. Ik ben daar ook nuchter in hoor en vind ook dat doorslapen er niet perse bij hoort. Maar wij begonnen wel een patroon te zien (iedere nacht zelfde tijdstip en die fles) Op den duur hebben wij er wel voor gekozen wat te proberen. Dit schema is ook puur bedoeld om een kindje te leren zelf in slaap te komen en NIET om m te laten ‘doorslapen’. Als je snapt wat ik bedoel 😃 En iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt.

één jaar geleden

Reactie op yellow82

Deze. Met daarbij de standaardzin als we erheen moeten: ‘ga maar lekker sla ...
Mag ik vragen waarom je wilt dat je kindje zelfstandig in slaap valt? Ik begrijp namelijk nooit zo goed waarom dat zo’n must is bij ouders.. ik zelf heb bijvoorbeeld geluiden om me heen nodig om in slaap te vallen, of een lekkere warme deken. Een kindje kan soms niet slapen zonder 1 van zn ouders.. Dit is niet bedoeld als aanval.. alleen een kindje in slaap laten huilen “leer” je m niet mee zelfstandig in slaap te laten vallen. Ja inderdaad op den duur stopt je kindje met huilen maar puur omdat hij nu weet dat je niet meer komt. Je legt al een basis hiermee. T klinkt misschien hard maar dat is t ook.. wanneer jij moet huilen omdat je iets nodig hebt wil je toch ook niet dat je partner je alleen een aai over je bol geeft en vervolgens wegloopt?..

één jaar geleden

Reactie op Lou-ann21

Mag ik vragen waarom je wilt dat je kindje zelfstandig in slaap valt? Ik be ...
Nou omdat ons kindje daar blijkbaar moeite mee had anders zouden we het hem niet aanbieden. Bedoeld: tis geen hobby van mij ofzo 😂 Hij werd iedere nacht op hetzelfde tijdstip wakker en wilde dan perse een fles anders kwam ie niet meer in slaap. En dus konden we spreken van een gewoonte. Dit werd op den duur ook erger. Kregen we ook t advies: ‘ah joh gewoon laten huilen dan stopt ie vanzelf’. Vonden we geen goed plan en zijn gaan kijken naar de oorzaak en wat hij nodig had. Bleek dit te zijn. Deze methode is overigens niet om je kind in slaap te laten huilen. Je geeft m juist de boodschap dat je juist steeds terug komt en hem dus niet alleen laat. Daarmee bied je dus veiligheid want hij weet dat je terug komt. Soms gaat dat wel gepaard met huilen ja maar baby’s (bij een bepaalde leeftijd) huilen nu eenmaal bij wat er niet naar hun zin is en niet alleen maar bij ongemak. Kijk, iedereen denkt altijd de waarheid te hebben maar ook wat jij zelf beschrijft weet je niet zeker. Want je kunt niet in t hoofd van je eigen kind kijken. En onderzoek is er niet gedaan. Dus je weet het niet zeker en doet ook maar wat jij denkt dat goed is. Net als wij en 10.000 andere ouders. Ik denk ook niet dat deze topic bedoeld is voor de wel/niet discussie en wat je van bepaalde methodes vind. Kun je erbij zetten ‘geen aanval’ maar dat vind ik lekker makkelijk want je oordeelt wel. De schrijfster vraagt om herkenbaarheid en tips en die worden hier gegeven. Wat iemand ermee doet is aan diegene. Wat voor jouw kind helpt en je je fijn bij voelt, helpt voor jouw kind. En wat voor de ander helpt, dat moet die ander doen. Hier werkt ‘onze’ manier fantastisch. De nachten zijn enorm verbeterd en ja: we gaan nog steeds naar m toe als ie moet huilen en we laten m niet huilen. Gevolg: Gelukkige uitgeruste baby, gelukkige uitgeruste ouders. Succes met de nachten ennehhh geen aanval he 😉

één jaar geleden

Reactie op yellow82

Nou omdat ons kindje daar blijkbaar moeite mee had anders zouden we het hem ...
Aanvulling: ik heb ooit als militair gediend. In het leger krijg je t principe ‘zelfhulp, kameraden hulp’ aangeleerd. Dit betekent dat wanneer er in je eenheid iets gebeurd waardoor er gewonden vallen, je eerst zorgt dat het met jou goed gaat. Want als het niet goed gaat met jou, kun je een ander ook niet helpen. Bedenk dus dat er ouders zijn die na zoveel maanden bijna aan t slaapgebrek onderdoor gaan. Is dat een gezonde situatie voor je baby? Lijkt me niet. Ook daarom: iedereen maakt keuzes voor zichzelf en wat er voor hen en hun baby goed is. Hebben wij niet zoveel van te vinden. Sommige ouders willen dus gewoon slapen zodat ze betere ouders kunnen zijn voor hun kindje. Of dat een huiltje meer of minder betekent is dan echt ondergeschikt.

één jaar geleden

Reactie op yellow82

Deze. Met daarbij de standaardzin als we erheen moeten: ‘ga maar lekker sla ...
Ons guppie sliep dus zowel heel moeilijk in als moeilijk door. En we deden steeds meer moeite om haar in slaap te helpen. Lopend wiegen, vloerbed, ernaast slapen met handje vast.. Maar het slapen ging eigenlijk toch juist slechter. Dus we hebben dit nu toch maar geprobeerd. Vanaf afgekopen maandagavond. Wel in overleg met CB en uitgesloten dat er iets medisch was. Laten huilen is echt niet leuk. Óók niet voor 1, 3 of 5 minuten. Maar we waren stomverbaasd want de eerste avond viel ze na 30 min huilen in slaap. S nachts nog een keer drie kwartier. Maar daarna alle dutjes en avonden na een paar minuten jengelen ging ze slapen.. En als ze s nachts wakker wordt dan jengelt ze ook een paar minuten voor ze weer verder slaapt. We hadden ons voorbereid op véél meer tranen en dit is echt een opluchting.

één jaar geleden

Ik wil graag iets delen voor de moeders die ook niet laten huilen, ik weet hoe vermoeiend het kan zijn. Mijn zoontje heeft hooguit 4x doorgeslapen in 13 maanden en periodes van 5/6x eruit is hier meer de standaard dan uitzondering, hij valt ook alleen drinkend in slaap. De laatste 6 weken was het erger dan ooit, 1 van ons sliep vanaf 22;00 standaard met hem boven omdat hij elk uur wakker werd en met geen mogelijkheid meer in zijn eigen bed in slaap kwam. We hebben vaak met onze handen in het haar gestaan van hoe gaat hij ooit weer in zijn eigen bed slapen en überhaupt langer dan 2 uur achter elkaar slapen. Geloof het of niet , sinds 4 nachten slaapt hij weer in zijn eigen bed, zo maar, we hebben er niks voor hoeven doen, de eerste 3 nachten 1 keer een slokje drinken, en vannacht sliep hij van 19:30 tot 7:00. Dit is voor mij zo de bevestiging dat ze geborgenheid en veiligheid bij jou zoeken, en dat als we ze die geven door ze bijvoorbeeld bij ons te laten slapen ze het niet verleren om in hun eigen bed te slapen, (dat is wat er zo vaak wordt gezegd, nu leren ze het nooit om in hun eigen bed te slapen) de afgelopen 4 nachten slaapt ons zoontje beter dan ooit. Niet zeggen dat dit voor altijd zo zal zijn, er komen nieuwe fases met slaapregressie en verlatingsangst, maar ik kies er bewust voor om hem dan die geborgenheid en veiligheid te bieden die hij op dat moment zoekt, hoe zwaar dat ook is voor mezelf. Voor een ieder die een andere methode hanteert ook helemaal goed, ieder is daar vrij in, ik probeer alleen de moeders die niet laten huilen, een hart onder de riem te steken en aan te geven dat je ze niet verpest door te reageren of ze bij je te laten slapen. ❤️