3 Reacties
2 jaar geleden
Hoi! Wat naar en lastig voor jullie! Jammer dat je vaak geconfronteerd wordt met haar tranen en het idee hebt dat er weinig of geen verbetering in zit. Ik heb geen ervaring zoals die van jullie. Maar wil je graag een hart onder de riem steken! Wel was mijn dochter ook erg aanhankelijk aan mij aan het begin, en bracht ik haar ook later dan gepland naar het kdv. Ik kon het toen niet over m'n hart verkrijgen, en wilde toegeven aan wat ze nodig had. Ze juist het vertrouwen en de ruimte geven de wereld op haar eigen tempo te ontdekken. Vanuit het vertrouwen kun je misschien later uitbreiden, zonder het te forceren. Maar het moet allemaal maar kunnen, praktisch en financieel gezien. Probeer je hart te volgen. En misschien eens advies vragen bij een opvoedpoli? Wij hebben overigens een heel fijne ervaring met een gastouder.
Succes en sterkte!
2 jaar geleden
Mijn zoontje heeft/had hetzelfde. Het was eerst eenkennigheid en dat ging over in verlatingsangst. Ik kon hem niet achter laten bij mn moeder of het was non stop huilen. Gastouder was mislukt. Zij kan geen huilend kind continu hebben. Na een half uur moest ik hem dan weer ophalen. Na een paar weken gestopt want het verbeterde niet.
Nu eerst gewerkt aan een goede relatie met mijn moeder. Eerst met hem bij haar 3x per week. Toen ging ik op de zolder werken en had hij het even moeilijk en toen kon ik hem na 8 (!) maanden eindelijk alleen achter laten. Gaat nu pas met 1,5 jaar naar de opvang.
2 jaar geleden
Geen tips, wel herken ik hier exact onze dochter in. Ik denk dat onze meid heel gevoelig is en sfeer feilloos oppikt. Mijn moeder kan ze bijvoorbeeld veel beter hebben dan mijn schoonmoeder. Beide dol op haar maar schoonmoeder is behoorlijk aanwezig. Op de opvang heeft ze zich voornamelijk vastgeklampt aan 1 pm’er. Ik denk dat je moet luisteren naar haar behoefte en haar waar mogelijk gewoon veiligheid moet bieden, dan komt het ontdekken van de wereld vol vertrouwen vast vanzelf. Maar ik snap je gevoel helemaal. Het is niet altijd makkelijk. Soms vind ik het overigens jammer dat wij zó een leuk meisje zien en mensen om ons heen vaak een verdrietiger meisje zien.