17 Reacties
2 jaar geleden
Aah ik snap dat je na zoveel proberen het na 4 maanden ook niet meer weet. Hoe zijn de slaapjes overdag (hoe lang en wakkertijd) herken het verhaal namelijk wel bij mijn eigen dochtertje rond die periode
2 jaar geleden
Hoi Lotte, nou, hier heel veel herkenning! Ook vanalles geprobeerd en soms hielp iets een week en dan was het weer na half uur tot een uur wakker worden en toch maar uit bed, want niet moe. Eigenlijk precies wat jij ook aangeeft.
Ik heb het idee dat tijdens sprongetjes het 's avonds wakker worden nog erger was dan tussen de sprongen. Op dagen dat ze naar de opvang gaat is de avond ook lastiger.
Wat sinds een paar dagen lijkt te helpen, is wat langer uitstellen dat ze naar bed gaat. We hielden eerst 4 uur aan na het laatste slaapje, maar dat lijkt te kort te zijn. Ze slaapt overdag 2*2 uur en we halen haar uiterlijk om 17 uur op bed. Vervolgens minimaal 4,5 uur wakker (vrije avond hebben we niet) en dan op bed. Ze slaapt dan gelukkig door en we maken haar 's ochtends rond 8 uur wakker.
Wij hebben ons hier nu bij neergelegd en kijken ernaar uit dat ze 1 slaapje doet. Dan hopelijk weer rond 19 uur naar bed, zoals voor 7 maanden moeiteloos ging.
Geen idee of je hier wat aan hebt...weet in ieder geval dat je niet de enige bent!
2 jaar geleden
Hoi hoi,
Bedankt voor jullie reacties! Gemiddeld slaapt ze in de ochtend van 10.00-11.00 en van 13.30-15.00/16.00. Varieert wel vaak, soms zijn het hazenslaapjes, soms slaapt ze wel 2 x 1,5 uur.
Heb het 2-3-4 ritme ook geprobeerd. Echter is het zo dat mijn dochter de wakkertijden eigenlijk niet eens haalt.
In de middag kan ik er Max 2,5 uur tussen laten, en na haar laatste slaapje eigenlijk maar 3.. ze wordt dan echt mopperig en zeurt dan veel.
Ik zou het zelf niet erg vinden als ze wat later naar bed zou gaan als ze dan doorslaapt. Maar vaak op dinsdag eten we bij mijn schoonouders, en ligt ze ook wel eens pas om 20.00 in bed. Helaas heeft dit dan ook niet echt effect. Wanneer ik haar vaak te laat erin leg krijg ik weer problemen met inslapen en ben ik alsnog met haar bezig om haar in slaap te krijgen :(
2 jaar geleden
Reactie op Catharinax
Aah ik snap dat je na zoveel proberen het na 4 maanden ook niet meer weet. ...
Wij hebben dit ook 3 maanden gehad, alleen was onze dochter dan steeds om 00.00 klaar wakker. Uiteindelijk advies bij een slaapcoach gevraagd. Bleek dat ze teveel overdag sliep en dus niet voldoende vermoeid was om een nacht door te halen. Op advies moesten we een wakkertijd van 3 uur aanhouden met 2 slaapjes overdag. Deze slaapjes bij elkaar mochten niet meer dan 3 uur overdag duren omdat baby's dan niet moe genoeg zijn om te nacht in te gaan. De wakkertijd voor het 'nacht-slaapje' is vaak 4 uur zodat ze goed moe is om de nacht door te komen. Ook hebben wij de lunch en avond eten gewisseld omdat onze dochter hier last van had in de nacht. Zo'n grote maaltijd kan zwaar op de maag liggen bij een baby wat eventueel wat onrust kan geven. Ik weet niet of hier nieuwe dingen in staan, maar anders hoop ik dat iemand anders de tip voor je heeft zodat het slapen weer wat beter gaat. Heel veel succes!!!
2 jaar geleden
Oh en nog een ander advies wat wij kregen: je baby niet na 4 uur s middags nog laten slapen want dan zijn ze niet moe genoeg om de nacht in te gaan
2 jaar geleden
Wij volgen het schema van slaaptips voor babys omdat we geen makkelijke slapers hebben. Altijd iets te weinig. Nu gaat het gelukkig een tijd goed maar in de sprongen is het altijd gedoe haha.
Dat wakker worden na 1 cyclus hebben wij ook onlangs een lange tijd gehad..
Eerst dacht ik verlatingsangst en ging ik natuurlijk troosten want waren ze hysterisch. Na een tijdje werd het meer wakker worden en jammeren.. ben er steeds minder op gaan reageren eigenlijk. Want het lijkt wel hoe meer ik reageer, het juist erger wordt.
Er waren dagen tussen dat ze idd gewoon tot 9 uur wakker waren, lagen ze gewoon te spelen in hun bedje. En stipt om 9 uur vielen ze dan in slaap.
Ik haal ze eigenlijk nooit uit bed.
Zo in ene was het over en worden ze niet meer wakker na een uur.
Ze worden nogsteeds wel af en toe wakker savonds en snachts, jammeren kort, pakken de speen en slapen door.
Maar hou me hart al weer vast voor een volgende sprong 🤣
2 jaar geleden
Hoi! Bij ons helpt het om wakker te maken sochtends na 30/45 minuten. Dan 3 uur wakker houden en dan de middagslaap te laten slapen. En dan idd niet langer dan na 15 uur. Zodat ze voldoende slaap ‘over’ hebben snachts.
Is er ook meegekeken naar voeding wat jullie geven? Is het te weinig, te veel? Bepaalde voedingsstoffen die worden gemist of juist teveel waar je kindje niet tegen kan? ☺️
2 jaar geleden
Je verhaal is heel herkenbaar! Ons zoontje heeft dit ook al sinds begin mei.. 🙁 overdag slaapt hij prima en ‘s avonds wordt hij na zo’n 2 uurtjes wakker. Wij nemen hem vaak bij ons in bed als hij daarna niet meer wilt slapen in zijn eigen bed en dan slaapt hij vrij snel weer verder. Maar gewoon lekker in zijn eigen bedje slapen zou voor ons ook fijn zijn!
De gouden tip hebben wij nog niet gevonden..
2 jaar geleden
Laat het los dat je kindje om een bepaalde tijd naar bed moet. Ze geeft zelf aan dat ze nog niet wil. Ga er dan ook niet tegen in omdat het 'hoort' dat ze op een bepaalde tijd naar bed moet. Heel veel kinderen zijn ingesteld op het ritme van hun ouders.
2 jaar geleden
Helpt het misschien als je haar uit de slaapkamer haalt stel ze huilt heftig. Dat je haar uit bed haalt en een rondje loopt en later probeert weer terug te leggen. Mijn dochter had dit namelijk ook vaak dan probeerde ik het altijd eerst met een speen. Maar vaak bleef ze hysterisch huilen. Gewoon uit bed gehaald zelf even naar een spiegel gelopen en toen werd ze langzaam wat rustiger. Soms nog wel even een flesje melk of slokje water. Maar daarna kon ze wel weer rustig slapen. Dit is een tijdje geweest maar nu gelukkig niet meer.
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanKris
Laat het los dat je kindje om een bepaalde tijd naar bed moet. Ze geeft zel ...
Dit snap ik niet helemaal deze reactie.
Ze is wel moe dus geeft aan dat ze wil slapen toch? En het maakt niet uit of ze vroeger of later naar bed gaat wordt geschreven.
Dat een kindje in meer of mindere mate ingesteld is op een bepaald ritme is zowel een keuze als een natuurlijk ritme van dag/nacht in mijn optiek.
2 jaar geleden
@marie, ze eet overdag ook niet heel goed. Dus dat is wellicht nog een optie om te onderzoeken! Zat ook te denken aan een allergie test.
@roos Anne, ja we halen haar er ook wel uit, dan is ze vaak ook wel vrolijk, maar als we haar weer terug leggen is het huilen.
@mamavankris, ik laat de bedtijden ook los en ik kijk naar de slaapsignalen van mijn kind zoals ik al schreef, het maakt niet uit of ik haar later of vroeger naar bed breng.
2 jaar geleden
Reactie op lottedas01
@marie, ze eet overdag ook niet heel goed. Dus dat is wellicht nog een opti ...
Ik denk dat dat helemaal niet zo’n gek idee is in dit geval! Ik zou altijd wel met je mee willen denken als je het leuk vindt ☺️ misschien wel fijn om gewoon dingen uit te sluiten voor jezelf
2 jaar geleden
helemaal 'afmatten' voor t slapen super intensief bezig met haar zijn en spelen
hier is t ook goed eten = goed slapen