15 Reacties

één jaar geleden

Wat je kan doen is het 50/50 geven. Deel zelf ontdekken van het avondeten en de rest voeren. Ik weet niet of je nog gepureerd voedsel geeft of al in stukjes? Maar hier hielp het enorm om m'n dochter zelf te laten ontdekken en tussendoor zelf nog te voeren. Ze eet alles en gewoon met de pot mee en ze eet zelf met haar handjes en geef haar eten in stukjes Wat we hier eten: -1x per week patatjes, groente en vlees - 1x per week aardappelen, spinazi en gehaktbal - 1x per week noodles - 1x per week bami - 1x per week rijst zij witte bonen in tomatensaus met gehakt (wij bonenschotel) - 1x per week chicken tonight Soms wisselen we is wat maar meestal is dit het 🤣

één jaar geleden

Hier een 3 jarige die een jaar lang geleefd heeft op droge pasta, rijst en aardappel en af en toe een stukje vlees. Wij hebben altijd gezegd; we doen alles op je bord en je eet wat je lekker vindt, maar we scheppen alles op en er komt niks anders. Een jaar lang, van exact 2 tot exact 3 heeft ze werkelijk alles geweigerd. Toen ze 3 werd wilde ze broccoli wel proeven, dus dat gedaan en zo eet ze langzaamaan steeds meer groente. Soms vrijwillig, soms doen we er wat tegenover. Dat ze een toetje/ijsje mag als ze bijvoorbeeld minstens 5 sperziebonen gegeten heeft. Inmiddels eet ze redelijk goed mee weer. Scheelt misschien ook dat haar kleine broertje een echte vreetzak is en werkelijkwaar alles eet. Dat ziet ze als voorbeeld. Hoewel hij dus met oefenhapjes en gepureerd eten drama was en pas goed is gaan eten toen hij met de pot mee ging eten. Wel mag zij 2x per week een groente kiezen die ze echt lekker vindt, zodat ze ook gemotiveerd blijft en eet ze geen sauzen als in pasta of rijst sauzen. Maar dat komt vast wel weer.

één jaar geleden

Wat je kan doen is het 50/50 geven. Deel zelf ontdekken van het avondeten e ...
Ohja en 1x per week macaroni 😅

één jaar geleden

Ik heb exact hetzelfde! Ik dacht nog, wat een geluk , ik heb een makkelijke eter. Want met oefen hapjes ging het zo erin. Maar sinds ie een jaar is: drama. Soms probeert ie het niet eens. Houd z’n mond dan stijf dicht en draait z’n hoofd weg. Hoe ik het ook probeer; of ik hem nu voer , of als ik gewoon voor hem neerleg Dus nee, geen tips . Maar ik voel met je mee 😉

één jaar geleden

Haha wat een herkenning! Ik maak me er niet zo druk om. De rest van de dag eet ze prima. Ze eet in de avond bijna alleen maar koolhydraten. Vooral groente weigert ze plots. Wij bieden niks extra’s aan en soms krijgt ze van ons wat om te proeven. Gaat vaak ook niet van harte. Om te vullen bieden we yoghurt aan als toetje. Dat gaat 50/50. Denk als je alternatief gaat geven dan krijgen ze dat later door oid. Dus we blijven aanbieden en proberen. Komt ooit vanzelf wel weer. Ze krijgt genoeg vitamine van haar fruit.

één jaar geleden

Qua recept bij ons wil het nog wel eens kunnen om bieten of spinazie pannenkoeken te maken.

één jaar geleden

Heeft hij er mogelijks savonds gewoon geen zin meer in? Te moe of..? Je kan in het weekend als je eens thuis bent smiddags proberen het warm avondeten te geven. Kijken of het dan iets makkelijker gaat? En dan het "easy" eten voor savonds houden? Zoals fruit en boterham? Hier is ons meisje na een dagje kinderopvang soms wat te overprikkeld en dan houden we het savonds lekker simpel. Veel succes 🍀

één jaar geleden

Bedankt allemaal!!! En (eigenlijk niet, maar toch wel🤣) fijn om te lezen dat we niet alleen zijn! Stelt weer wat gerust... Ik bied allang niet meer gepureerd aan, maar ik ga dat toch weer proberen te geven icm ongepureerd eten zelf laten eten. Kijken of hij zo weer wat meer smaken/structuren wil gaan ontdekken. 🤞🏻 Goede tip!

één jaar geleden

Reactie op Meck

Ik heb exact hetzelfde! Ik dacht nog, wat een geluk , ik heb een makkelijke ...
Ja dit is heel herkenbaar 😞 maar in periodes… ene week eet hij slecht andere week fietst hij alles erin… gepureerd of in stukjes maakt lijkt wel niet uit… Nu mag van mij geen tussendoortje meer tussen 16:00 en 18:00. Dat helpt wel iets gelukkig. Maar door het slechte eten is hij afgevallen dus ben nu groeimelk extra aan het geven in de hoop dat hij weer op gewicht komt… zit met 16 maanden nog onder de 10 kg en zn ribben zijn zo zichtbaar 😟

één jaar geleden

Reactie op LesleyJaikey

Ja dit is heel herkenbaar 😞 maar in periodes… ene week eet hij slecht ande ...
Hier ook. Zoon zat tot +/- 1 jaar op de +2 lijn qua gewicht. Nu met 10,5kg op de 0-lijn, maar hoop dat het niet verder zakt 😔

één jaar geleden

Hier ook de avondmaaltijd het lastigste! Ik probeer vooral onverschillig te zijn. Ze krijgt een bordje eten, eet ze het is het prima en eet ze het niet dan ook. Ik ga niet gek lopen doen met speciale maaltijden bereiden of dan maar een boterham smeren, hoewel ik wel rekening houd met haar wensen. We eten vaker een AVG-tje omdat ze geneigd is losse stukken wel te eten maar dingen in saus niet. Dus stukken aardappel, groenten, wil ze vaak wel. Maar ook niet altijd. Over het algemeen krijgt ze wel wat groente binnen (tomaat, paprika, wortel, komkommer, bonen) en koolhydraten (pasta, brood, aardappel). Proteïne is hier lastig, ze wil vis en vlees niet echt proberen dus ik geef haar een paar keer per week roerei als lunch en kwark als toetje. Ik vind het soms echt lastig loslaten maar ik geloof in 'the process'. Als ik tot op zekere hoogte onverschillig doe, en ziet dat wij wel ons bord leeg eten, gaat ze vast vanzelf meedoen. Misschien niet nu. Misschien niet dit jaar. Maar uiteindelijk komt dat vast goed. Het scheelt denk ik wel dat ze overdag prima d'r brood en fruit eet en dat ze goed groeit en ontwikkelt. Dus daar hebben we geen zorgen over.

één jaar geleden

Savonds is bij vaak te moe, dus hij krijgt smiddags ook warm eten. Alleen op de kinderopvang, 1 dag, niet. Dan eet hij smiddags iig goed. Savonds is het dan om 17u alvast wat eten, daarna met ons wat mee eten. En de ene keer meer als de andere. Om en om verschillende smaken aanbieden helpt hier. Maar het verschilt heel erg. Vandaag stukje vlees op en 2 happen boerenkool 🤷 te moe en te afgeleid. Ach, smiddags bordje warm eten gehad. Dus morgen weer een dag

één jaar geleden

Ja eens proberen om vanaf de middag 15.00 niks meer geven. En misschien met lunch wat extra groente bijv. Tomaatjes? Ik denk ook dat je vanaf 1 jaar misschien de verwachting wat bij moet stellen met de hoeveelheid dat ze eten . Ze groeien minder hard als in het eerste jaar dus overal wat van proeven is al heel wat. Volgens mij is het ook gewoon een manier om een eigen wil te laten zien. Ik bied nooit wat anders aan en altijd wel yoghurt na het eten.

één jaar geleden

Reactie op Roos Anne

Ja eens proberen om vanaf de middag 15.00 niks meer geven. En misschien me ...
En als het lukt maakt het volgens mij ook wel veel uit als je samen gaat eten.