Hi allen,
Ik heb even wat geruststelling/tips/herkenning nodig. Al maanden duurt het avondritueel van onze dochter (2 jaar en 4 maanden) erg lang. Ze ligt er om 19:30 in, maar slaapt pas na een uur of langer als we pech hebben. Ze staat savonds altijd nog zo ‘aan’. Ligt nog te zingen, kletsen, roepen en gillen in bed. Soms gaat ze uiteindelijk zelf slapen zonder dat we er nog heen moeten, maar meestal moeten we toch nog een aantal keer heen voordat ze echt slaapt. Ik weet dat dit deels bij de leeftijd hoort, maar ik vraag me toch af hoe dit bij anderen gaat, of iemand nog tips heeft en vooral; of dit ook weer over gaat? Ik vind dit echt wat frustrerend worden en ben ook bang dat we steeds verder van huis komen en het steeds langer zal worden zo lang we zo door blijven gaan (misschien onterecht). Ik merk dat ik vaak pas echt kan ontspannen als de kids op 1 oor liggen, dus de avonden worden wel erg kort op deze manier.
Voldoende aandacht overdag en tijdens het avondritueel krijgt ze wel, daar kan het niet aan liggen. We maken haar 7:30 wakker (liefst slaapt ze nog langer) het middagdutje laten we sinds kort ook al niet langer dan 1,5u (12:30-14:00) duren. Ik heb niet het idee dat het veel verschil maakt. Middagdutje heeft ze nog wel echt nodig lijkt het, want die weigert ze nooit.
Hoor heel graag of iemand dit herkent en hoe jullie hiermee omgaan.