54 Reacties
4 jaar geleden
Bij ons is de laatste fles rond 20.30/2100 uur. Luier verwisselen. Slaapzak aan. In co sleeper leggen en flesje geven. Tijdens het drinken valt ze al in slaap. Toch nog even optillen voor boertje. Daarna terug in bed en ze slaapt. Vandaag heeft t 1.5 uur geduurd btw. Normaal gesproken valt ze meteen in slaap. Dit is mijn eerste kindje weet ook niet of ik alles goed doe. Maar ze is tevreden dus ik ook. Om de dag gaat ze naar bad dan is t na bad, flesje en slapen.
4 jaar geleden
19:30 schone luier, slaapzak aan, fles geven, dan in haar bedje kusje op d'r hoofdje en wat kriebelen op d'r hoofdje tot ze rustig is als ze niet gelijk slaapt.
23:00 luier verschonen, fles, en naar bedje.
Wij hebben haar vanaf de geboorte in haar eigen bedje in de kamertje laten slapen.
4 jaar geleden
Hier gaan we rond 18:00 naar boven.
Elke avond in een badje, dit doen we al sinds dat ze 1,5 week oud is en ze geniet hier enorm van. Dan aankleden in der puckababy, flesje, boertje en naar bed. Ik heb haar denk ik 2 minuten in de armen om haar een beetje slaperig te wiegen. Ik leg haar eigenlijk altijd zo goed als wakker weg. Speentje erin en white noise aan. Ze slaapt zelf eigenlijk altijd binnen een paar minuutjes in. Een hele enkele keer moet ik na een minuut of 20 terug om het speentje erin te doen maar meestal gaat dit goed. Ze spuugt hem vanzelf een keertje uit en wordt er ook niet wakker van. We geven haar rond 22:30 nog een keer de fles. Ook dan slaapt ze gelijk weer in.
Ze is nu 8,5 week oud en eigenlijk gaat dit al een week of 3/4 super goed. Ik moet zeggen dat we hier echt enorm blij mee zijn, je hebt de hele avond nog en huil uurtjes kennen we eigenlijk niet want dan ligt ze lekker in der bed te slapen.
Ze wordt dan meestal nog 1x snachts wakker rond 4/5 uur voor een voeding en slaapt dan weer verder tot 7/8 uur.
4 jaar geleden
Ons kindje is nu 10 weken. We houden onderstaande al aan vanaf week 4/5
17.45/18.00
- Om de dag in bad/onder de douche en de andere dagen masseren we hem lekker met neutral babyolie.
- pyama aan, verhaaltje lezen en borstvoeding.
- puckababy aan en dan een verwarmd bedje in.
- Liedje zingen, elk slaapje zelfde liedje, lampjes uit en slapen.
22.30/23.00:
- wakker
- luier verschonen
- laatste voeding
- vanuit eigen ledikantje naar cosleeper voor de nacht.
- Dan doorslapen tot 07.00 of soms nog een nachtvoeding wanneer nodig
4 jaar geleden
Wij geven de laatste fles altijd op zijn slaapkamer ipv in de woonkamer en doen dit tussen 20:30/21:00. Daarna nog heel even kroelen/knuffelen en dan leggen we hem in zijn slaapzak in zijn bedje. We hebben ook een aap die een melodietje afspeelt, deze zetten we altijd aan en 5 minuten later ligt hij in een diepe slaap!
De kleine man is nu 10 weken en wij doen dit al een poosje! Voor ons werkt het en hij slaapt heerlijk de nacht door 🙂
4 jaar geleden
Hier meest rond 18/18:30 in badje - puckababy aan. Flesje- even kroelen en dan naar boven in haar bedje.
Rond 22/23u nog een voeding, dan slaapt ze daarna vaak verder tot 3/4u voor een nachtvoeding.
Daarna wisselt het slapen vaak een beetje. Meest tot 6u/7u. Maar soms is ze ook onrustig na de nachtfles.
4 jaar geleden
Waarom gaat het bij iedereen zo goed en zit ik met een babytje dat heel de avond ofwel huilt, ofwel klaarwakker ons aanstaart, ofwel kei hard tegen haar slaap vecht 🥴 7 weken oud hier! Ik hoop op een magische verandering vanaf 8 weken? 🍀
4 jaar geleden
Reactie op mamaSillie
Waarom gaat het bij iedereen zo goed en zit ik met een babytje dat heel de ...
Nou wees gerust hier nog een dame die t vertikt om naar bed te gaan voor dat wij ook gaan 😅 toch ben ik vanaf maandag begonnen haar naar de eerste avond fles naar bed te brengen.
Luier verschonen, slaapzakje aan, flesje op bed geven (ze slaapt in de cosleeper) knuffelen en een verhaaltje. Vaak moet ik er dan nog even bij blijven zitten (vaak langer dan n kwartier) en dan valt ze in slaap. Maar helaas vaak voor n half uur a 3 kwartier. Dan is t huilen en pak ik haar even bij me en knuffel haar en dan let ik haar weer terug als ze rustig is. Dit herhaal ik tot ze slaapt
4 jaar geleden
Reactie op mamaSillie
Onze meid was ook echt geen slaper. Ik heb hier in de eerste paar weken ook aardig mee afgezien. Tot ik er eigenlijk achter kwam dat ze gewoon het beste slaapt in haar bedje. Daar is het rustig, lekker donker en voorspelbaar. In bed gaan we slapen, niet spelen niet knuffelen maar lekker slapen. Voor elk slaapje, in huis weliswaar, gaan we naar bed.
En denk nou niet dat dit vanaf het begin vlekkeloos ging 🤣. Ik ben heeeel wat keren weer terug gemoeten om haar te sussen en opnieuw het speentje aan te bieden. En soms ging het niet dan haalde ik haar eruit en nam ik haar mee naar beneden op de arm dan sliep ze tenminste nog wat.
Wat ook hielp is om echt de wakker tijden aan te houden. Onze meid is met een uur en 15 meestal toch echt alweer klaar voor een dutje.
Qua dutjes overdag zijn we nog een beetje zoekende. Zo heeft ze de laatste dagen haar ochtend dutje aardig lang gemaakt. Lees; van 9:00/9:30 tot 12:00/12:30. In de middag doet ze dan natuurlijk geen lange slaap mee maar gaat ze bijvoorbeeld 2x een half uur / uurtje nog naar bed. Bijvoorbeeld van 14:00 tot 15:00 en van 16:30 tot 17:00.
Ik vind het altijd zowat om ze wakker te maken s’ochtends vandaar dat we nog een beetje zoekende zijn wat voor ons overdag het beste past.
VRIEND
4 jaar geleden
Reactie op mamaSillie
Wij hadden dit ook.. toen hebben we geprobeerd om ze toch gewoon na 1.5 uur ( de wakkertijd) weg te leggen, op de buik want dat vind ze het fijnste, met witte ruis aan. En toen sliep ze na 10 minuten.. beetje zeuren af en toe. En dit doen we nu steeds en het gaat steeds beter.
4 jaar geleden
Reactie op Frederique123
Onze meid was ook echt geen slaper. Ik heb hier in de eerste paar weken ook ...
hier ook een lange dut in de ochtend, ik laat hij dan daarna wat op en hij gaat dan na de middag fles, rond 14/14.30u weer naar bed en slaapt dan weer lang, dat is denk ik een beetje zijn ritme.
4 jaar geleden
Afhankelijk van hem gaan we ergens tussen 19 en 20 naar de slaapkamer.
Samen met mij onder de deken huid op huid voeden en knuffelen. De lamp zetten er al zachter
Daarna slaapzak aan, nog even knuffelen op bed tot hij loom en zwaar wordt. (Tegen de schouder aan, niet wiegen, niet praten, rustig wachten evt met White Noise) Dan de co sleeper in en ik blijf er bij zitten tot hij slaapt. Duurt een uur of 1,5. Verschilt een beetje
Gisteravond was het ellende, maar smiddags ook al. En gezien hij 8 weken is zal hij wel in een sprong zitten. Uiteindelijk sliep hij half 9 en werd daarna al snel weer wakker. Toen weer oppakken en wachten tot hij loom wordt en terug in bed. Toen sliep hij tot 23u, deze voeding had hij de laatste dagen opgeschoven, maar was nu kennelijk nodig
4 jaar geleden
Reactie op Zij1989
hier dus ook in een sprong vermoed ik
Tja als het een sprong is dan moet je er even doorheen. gewoon zoveel mogelijk de routine vasthouden die je had, dat geeft tijdens een sprong de meeste houdvast voor je kindje. Ik kan me voorstellen dat ineens iets veranderen weer extra stress meebrengt.
4 jaar geleden
Bij ons ging het ook zeker niet in 1 keer goed hoor! Merk dat vooral ritme en structuur hem (en ons 😜) helpt. Dus elke dag dezelfde tijden voor dutjes, en de lange dut tussen de middag niet te laat eindigen. Wakkertijd is ongeveer 1-1.5 uur, ligt beetje aan of we actief aan het oefenen zijn/babygym of meer aan het chillen. Ritme is nu:
- 07.00 wakker en voeden
- 9.00/9.45 dutje
- 10.30 voeden
- 12.00/14.15 dutje
- 14.45 voeden
- 16.00/16.30 dutje
- 18.15 voeden (17.45 start avondritueel)
- 19.00/22.30 slapen
- 22.30/23.00 voeden
Slaapt alles in zijn eigen bed behalve vanaf 23.00/07.00 dan in de cosleeper. Was even oefenen en zoeken wat voor hem werkt maar geloof heilig in ritme en structuur :) dit schema werkt overigens voor het grootste gedeelte maar wijkt uiteraard ook vaak af met kwartiertjes/halve uurtjes of bij sprongetjes of meer honger. Tis nou eenmaal een baby 🥰
4 jaar geleden
Ons ritme is nu ongeveer als volgt:
07:00 fles
9:00-10:00 dutje
10:30 fles
11:30-13:45 dutje
14:00 fles
15:45 - 16:45 dutje
17:30 fles
19:00 naar bed (lukt nog niet altijd)
21:00 fles
We proberen nu zo veel mogelijk dutjes in haar eigen bedje te doen, soms lukt dit soms niet. Savonds krijgt ze een pyjama aan en gaat ze in de puckababy.
Badje doe ik meestal in de ochtend.