11 Reacties
5 jaar geleden
Hallo Jayloai, ik ben zelf Wmo consulent en kan je hier wel iets over zeggen. Een partner die lichamelijk en geestelijk gezond is, valt inderdaad onder de zogeheten gebruikelijke zorg. Van een partner mag de Wmo verwachten dat deze het huishouden overneemt als de ander daartoe niet in staat is. Eigenlijk ziet de Wmo het als volgt: een alleenstaande moeder/vader die alleen woont en kinderen heeft, moet naast de eigen baan ook het eigen huishouden doen. In jullie situatie is dat niet anders. Anders zouden alle alleenstaande ouders in Nederland huishoudelijke ondersteuning moeten krijgen als zij naast kinderen ook werken. Alleen bij (dreigende) overbelasting van de partner wordt eventueel huishoudelijke hulp ingezet. Dit is bijvoorbeeld het geval als je partner spanningsklachten krijgt omdat hij bijvoorbeeld naast de zorg voor de kinderen ook nog mantelzorg taken moet verlenen aan jou. Vaak wordt in zo'n geval, in ieder geval in onze gemeente, een medisch advies opgevraagd. Een onafhankelijke arts beoordeeld dan in hoeverre we mogen verwachten dat een partner de taken overneemt en of er inderdaad sprake is van overbelasting. Ook een echtgenoot die een baan heeft waardoor hij bijvoorbeeld alleen weekenden thuis is kan een uitzondering zijn. Maar mocht dit allemaal niet het geval en je partner zowel mentaal als lichamelijk gezond zijn zal je gemeente de aanvraag inderdaad afwijzen.
5 jaar geleden
PGB? Weet er niet heel veel over! Maar maar misschien wel een tip
PGB heeft hier helaas niets mee te maken. Qls je een toekenning hebt van de gemeente, kun je kiezen of je Zorg In Natura wilt (dit is een zorgaanbieder waar de gemeente een contract mee heeft) of dat je zelf een zorgverlener kiest waar de gemeente geen contract mee heeft (bijvoorbeeld een buurman, een tante oid).
5 jaar geleden
Reactie op Turan
Dames hoe hebben jullie de cerclage ervaren . Ik krijg a.s vrijdag een cerc ...
Vorige week vrijdag heb ik voor de derde keer een cerclage gekregen. 1e keer was een noodcerclage bij 20 weken. Ik had toen 4 centimeter ontsluiting. Toen moest ik plat tot aan de bevalling. De 2e keer een preventieve cerclage bij 13 weken. De rest van de zwangerschap rustig aan en vooral niet tillen. Beide zwangerschappen voldragen. Nu met 14.3 de cerclage gekregen. Ik mag nu niet te zwaar tillen, verder hebben ze niets gezegd. De ingrepen zelf waren de laatste 2 keer zo gebeurd. Ik heb voor een ruggenprik gekozen. Vrijdag om 7 uur moest ik er zijn en om 13.30 uur mocht ik naar huis. Paar dagen rustig aan 1 dag paracetamol. Ik wil je veel succes wensen voor vrijdag, best wel spannend allemaal.
5 jaar geleden
Reactie op mpk21
Klopt het dat je bij een cerclage altijd een keizersnede krijgt?
Dit heeft te maken met het type cerclage. Als ze hem heel hoog moeten zetten (volgens mij via buik) dan iig wel n keizersnede. De mc donald en chidocar cerclage wordt verwijderd, n paar weken voor de uitgerekende datum.