8 Reacties
2 jaar geleden
Ik volg graag mee. Ik heb helaas geen tips maar de huisarts gaf bij mij ook aan dat als ik zou willen stoppen ik echt af zou moeten bouwen (ivm tumor in m’n borst die niet te veel onder druk mag worden gezet).
Ik merk zelf dat ik best 1 a 2 uurtjes later kan kolven zonder te veel last maar dat is vast niet de bedoeling met een borstontsteking.. hopelijk weten anderen iets! Heel veel sterkte en succes!
O Ja.. even voor de goede orde; super knap dat je het al zo lang volhoudt!! Alleen maar super gedaan! Laat de traantjes even komen, ik denk dat het ook is omdat je een fase afsluit.. dikke knuffel 😘
2 jaar geleden
Een tip: een lege borst = melk maken voor je lichaam. Dus kolf vooral de spanning eraf zo zal je lichaam telkens minder melk maken. Ik zou het niet te snel doen! Per week een voeding of maximum 2 voedingen.
En ik begrijp je hoor! Ik vind het ook steeds minder evident… ik kon altijd voeden met een voedingsdoek. Maar nu blijft hij niet meer stil liggen waardoor ik met mensen rond me af en toe een flesje kv geef. Ik hou nog van de avonden waar ik live kan voeden, maar het kolven vind ik ook steeds lastiger om het er voor op te brengen.
Je bent verre van een slechte of egoïstische moeder. Bekijk het maar van de andere kant: je hebt je baby 8(!) maanden zelf kunnen voeden!! Das heel knap!!
2 jaar geleden
Ohhh ken de mindfuck! Het voelt zo rot om te stoppen met borstvoeding maar anderzijds is het ook heerlijk om niet meer te hoeven kolven.
Momenteel ook deels afgebouwd.
De 2 voedingen overdag. De andere voedingen blijf ik voorlopig geven. Ik heb per week 1 voeding vervangen door een fles kunstvoeding. Merk wel dat de eerste 3 dagen mijn borsten dan echt vol en gevoelig zijn. Daarna is het goed.
Een andere optie is om steeds alleen de druk eraf te kolven maar niet leeg. Dan merk je dat de je steeds minder melk aanmaakt. Je zou dan kunnen zeggen alles wat ik afkolf geef ik aangevuld met kunstvoeding. Dat je die mixt en zo de overgang naar de kunstvoeding maakt.
2 jaar geleden
Hee meid, wat lastig he: besluiten af te bouwen. Man man man, precies wat je zegt: echt een mind fuck door de hormonen. Ik ben vanaf 7 maanden af gaan bouwen (nu dus 1 maand, mijn kleine is morgen ook 8 maanden) en ik moet zeggen dat ik dingen nu helderder zie voor mijn gevoel en er meer nuchter naar kijk.
Ik was het kolven op het werk enorm zat. Heb eerst 1 kolfmoment er af gehaald en dus die voeding vervangen voor kunstvoeding. Na twee weken heb ik nog een voeding vervangen voor kunstvoeding. Geen last gehad van stuwing ofzo. Ze drinkt nu nog twee keer aan de borst, dat laten we nog even zo. Maar ik voel me echt heel anders, net of de wolken in mn brein (geen donderwolken) weg zijn ofzo.
Wij gaven altijd flesjes van 150ml moedermelk mee naar de opvang, ze krijgt nu ook 150ml kunstvoeding en dat gaat prima.
2 jaar geleden
Reactie op MeerieVonk
Hee meid, wat lastig he: besluiten af te bouwen. Man man man, precies wat j ...
Dit klinkt zo herkenbaar die wolken in je hoofd! Word er af en toe gek van!
Thanks voor je tips, heel fijn 🙏🏻
2 jaar geleden
Thanks voor de tips & tricks tot nu toe, heel fijn en ook om te lezen dat ik niet de enige ben met die irritante mindfuck 😅
2 jaar geleden
meeeh ik heb zaterdag de laatste bv gegeven geloof ik.. het is oké maar het is óók end of an era (bijna 8 maanden - ben daar, met elke week, elke maand elke dag super blij mee 🎂triomf voor ons jeee)
ik heb het heel geleidelijk gedaan, ge-combi-voed begon in maand 2 en hele tijd savonds, snachts en smorgens nog borst gegeven
omdat hij bv gewend was hem nooit grote flessen gegeven
ik begon met 4 maatjes, toen bleek dat niet genoeg dus deed ik er 5..was lange tijd goed, maar nu met eten erbij is het allemaal weer anders, kleine flesjes overdag, grote voor het slapen.. ik maak een fles met 5 maatjes en ik kijk gewoon of hij nog wat wil/wat hij laat staan
succes en het is super normaal dat je je beetje depri voelt hierover
(post weaning depression heet dat)