14 Reacties

één jaar geleden

Wij hebben dit gehad met onze dochter toen ze net 2 jaar was. We hebben haar steeds een bord voorgeschoteld met alles wat wij ook aten en gezegd dat ze mag eten wat ze wil, maar er komt niks anders. Meestal at ze dan een paar hapjes vlees en wat aardappel/rijst/pasta. Op gegeven moment hebben we gesteld dat ze minimaal bv 3 sperzieboontjes moest eten. Dat werd dan even mekken maar dan deed ze het wel. Toen is ze steeds meer groente gaan eten. Het enige wat ze echt niet wil eten is gemixte sauzen. Bv bolognese saus. Waar de groente/vlees/saus gemixt is. Naja, dat komt wel weer denk ik dan. Wat wij niet gedaan hebben is afleiden door middel van filmpje/boekje/muziekje. 1 omdat wij vinden dat eten een sociaal gebeuren is waarbij we met elkaar praten en 2 omdat als je afgeleid bent, je niet proeft wat je eet, dus ook niet bewust de smaken proeft en daardoor uiteindelijk niet leert eten. Als derde hebben wij dus ook nooit iets alternatiefs aangeboden. Nu hadden wij wel een goede ontbijt/luncheter. Dus wat ze ‘s avonds miste werd overdag wel ingehaald.

één jaar geleden

Jammer dat er zo weinig reacties/tips komen..😔

één jaar geleden

Begrijpelijk dat je wil dat ze genoeg binnenkrijgt. Het is denk ik wel normaal op deze leeftijd om wisselend te zijn wat betreft eten. Bijvoorbeeld de ene keer iets heerlijk vinden en de keer erna van datzelfde niet eens een hapje proeven. Wat denk ik belangrijk is om er in ieder geval niet te veel druk op te leggen. Ik heb ook eens als tip gelezen om per maaltijd altijd iets erbij te leggen dat (bijna) altijd goed gegeten wordt, zodat dat in ieder geval binnen is. Ik volg zelf een paar insta accounts met tips om goed eten te stimuleren en het leuk/spelenderwijs te houden, zal deze zo even opzoeken. Betreft je vraag over de lepels: deze zijn er inderdaad. Wij hebben diverse 'oefenlepels', zo worden ze meestal genoemd. Van Mepal, en een setje van vork en lepel van de Hema. Die zijn inderdaad korter en ergonomisch makkelijker vast te houden.

één jaar geleden

Hier wordt inderdaad ook veel slechter (vooral warm) eten gegeten rondom doorkomende tandjes. Fijne insta-accounts om te volgen voor tips over allerlei issues rondom het eten: - kokenvoorkleintjes (zowel tips als recepten) - kidsvoeding (tips) - biglittlefeelings (tips, niet enkel betreft eten)

één jaar geleden

Wij gooien gewoon ons eten even heel kort in de blender en dan eet hij alles mee. Als er te grote groente stukjes inzitten dan spuugt hij het ook uit.

één jaar geleden

Oeh lastig is het soms he. Hier is het vooral de groenten met avondeten wat problemen geeft. Lekker cliche haha. We eten zelf gezond, dus het is zo frusterend (van binnen want van buiten blijven we altjd vrolijk) om te zien dat ze het weinig eet. Alleen rode biet en broccoli. En gemixt bij een pasta. Maar ook niet elke dag. We gaan nu proberen om smoothies te geven. Wie weet werkt dat, omdat het vloeibaar is, en ze geen idee heeft (hopelijk) dat ze groenten binnen krijgt. Is dat misschien ook een idee voor jou? Je hebt namelijk alles al uitgeprobeerd ook zo te zien. Dus heel veel tips kan ik niet geven verder. Als ze hiervoor wel goed at, is het heel goed mogelijk dat het een fase is! Tandjes enzo. Als het gedrag is zoals je zegt, misschien eens eten proberen in een andere omgeving? Restaurant, bij opa en oma oid. Dat ze even een andere associatie ermee krijgt?

één jaar geleden

Ik raad je aan solid starts op instagram te volgen. Veel tips en uitleg over gedrag met eten en wat je kan doen. Hier even een screenshot van een voorbeeld met redenen en tips met niet willen eten.

één jaar geleden

Tips zijn lastig als je al zoveel heb geprobeerd. Het is natuurlijk wel een leeftijd waarbij ze minder eten als voorheen omdat ze gewoon minder nodig hebben. Ik heb nooit echt wat anders gedaan langzaam steeds meer in stukken laten eten en nu eet ze gewoon mee. Wat hier werkt als ze moeilijk doet met eten is het gewoon negeren. Wij eten altijd samen dus dan praat ik gewoon met mijn man en wij eten zelf door uiteindelijk gaat er dan toch langzaam wat in. Ook al is dit niet mega veel. Ook eet ze altijd ze altijd zelf het is soms echt een bende maar ik ben allang blij dat ze gewoon eet. Als ik aan het koken ben bijv. Met tomaten,komkommer brocoli of worteltjes dan geef ik haar tijdens het koken al wat. Als ze daar wat van heeft gehad ga ik zelf al geruster eten. Misschien werkt dit beter?

één jaar geleden

Ik zit met hetzelfde mijn zoontje is ook altijd een goede eter geweest. Maar is elke dag weer afwachten of hij wil eten. In de opvang gaat dit zonder problemen bordje leeg. Ook daar eet hij mooi boterham op met vleesje of beleg bij ons een droge boterham of met boter iets anders wil hij gewoon niet.

één jaar geleden

Reactie op Roos Anne

Tips zijn lastig als je al zoveel heb geprobeerd. Het is natuurlijk wel een ...
Hier nog een eigenwijsje die opeens niets meer wil eten terwijl hij tot 2 weken terug heel makkelijk at. Sinds hij nee heeft leren schudden is hij gestopt met eten 🥴 Net als @Roos Anne probeer ik tijdens het koken al wat in zijn mond te stoppen. Vanavond heeft hij een boterham met banaan op, wel alleen als hij zelf zijn vork in zijn mond mag stoppen. Ik ben gestopt met geforceerd eten/groente in zijn mond te stoppen, daar werd aan tafel niemand beter van. En negeren werkt hier ook het beste. Wij praten met elkaar, kindje brabbelt mee en stopt ondertussen zelf stukjes in zijn mond. Alles is een fase toch? 😏

één jaar geleden

Reactie op LoesE88

Hier nog een eigenwijsje die opeens niets meer wil eten terwijl hij tot 2 w ...
Haha ja precies. Ik moet wel zeggen ik geef nooit wat anders dan wat ik kook dus geen broodje ofso. Dus als ik aan het koken ben krijgt ze daar de groente van. En ze krijgt altijd yoghurt na. Heeft ze minder goed gegeten krijgt ze natuurlijk geen lekkere vla of iets zoet. Dan is het gewoon yoghurt.. en voor het slapen 150ml met 3 schepjes pap. Maar dat is standaard. Dan heeft ze gewoon maar minder gegeten.

één jaar geleden

Reactie op Roos Anne

Haha ja precies. Ik moet wel zeggen ik geef nooit wat anders dan wat ik koo ...
Maar qua groente eet ze ook bijna alles wel dus dat is niet geforceerd alleen aan tafel kan ze moeilijk doen. Dus ik zie het als aandacht vandaar dat ik het negeer. Of ze heeft gewoon geen trek.

één jaar geleden

Dank jullie wel voor de tips! Heel fijn! Het gaat inmiddels al weer beter.. alleen ze gooit heel vaak eten op de grond.. en dat blijf ik lastig vinden..negeren of elke keer haar erop wijzen dat het niet mag.. wil natuurlijk geen strijd maar het is bloed irritant als alles op de grond terecht komt.

één jaar geleden

Reactie op Debster86

Dank jullie wel voor de tips! Heel fijn! Het gaat inmiddels al weer beter.. ...
Ja dat begrijp ik. Als dat gebeurt schuif ik het bord van haar af. En dan vraag ik of ze klaar is . Geen zin in spelen met eten. Dan wacht ik even en schuif ik later het bord weer terug blijft ze spelen dan ga ik er vanuit dat ze er klaar mee is.