40 Reacties

4 jaar geleden

Hoge notaris kosten heb je alleen als je volledige gemeenschap van goederen of partnerschap voorwaarden. Een partnerschap kan in veel gemeente gratis op bepaalde dagen of voor een paar tientjes. Als je gewoon geregistreerd partnerschap afsluit zonder tussenkomst heb je een gedeeltelijke gemeenschap van goederen. Alles voor het partnerschap en schenkingen en erfenissen blijven apart, alles wat je na partnerschap opbouwt is gedeeld. Er is opzich geen toegevoegde waarde hoor. Maar als er een kindje wordt geboren in een partnerschap of huwelijk is het kind volgens de wet automatisch van de vader. Indien je niets regelt moet hij het kind erkennen, kan ook al voor de geboorte. Je zal voor je zelf moeten kijken of je dit wil doen samen. Alles heeft z'n voor en na delen. Laat je wel informeren in geval dat een van jullie een eigen bedrijf heeft bijvoorbeeld.

4 jaar geleden

Ik bedoelde ** Hoge kosten heb je alleen wanneer jee volledige gemeenschap van goederen of partnerschap voorwaarden wil laten opstellen bij een notaris** en zonder tussenkomst van notaris.

4 jaar geleden

Wij hebben dit niet gedaan bij baby 1. Wij zijn naar het gemeentehuis gegaan papa heeft opgeboren kind erkent en na geboorte ouderlijk gezag aangevraagd. Nu bij baby 2 zullen wij bij de geboorte getrouwd zijn. Wij hebben in november een huis gekocht en wilde het nu gewoon in 1 keer goed geregeld hebben. Wij trouwen dan ook gratis en zonder poespas

4 jaar geleden

Mijn vriend en ik hebben een geregistreerd partnerschap, dit voor als er kinderen mogen komen en ook voor elkaar later. We hebben het wel onder bepaalde voorwaarden gedaan, maar dat wilde we zelf. Dan zijn de kosten wat hoger, maar gratis registreren of trouwen kan ook! Wanneer je niet getrouwd of niet geregistreerd partner bent, dan moet de vader het kind erkennen, maar ook nog het ouderlijk gezag aanvragen

4 jaar geleden

Wij hebben het ook gedaan voor de kleine voordelen. Gratis in het gemeentehuis. Alleen ondertrouw paar tientjes. Verder niet.

4 jaar geleden

Ik ben getrouwd;)

4 jaar geleden

Wij doen dit niet. Gaan gewoon naar notaris en dan testament

4 jaar geleden

Op de dag dat wij een samenlevingsovereenkomst gingen tekenen ivm aankoop huis, was Zwangerschapstest van onze oudste positief (2018). Dus dan moet je erkenning regelen en ouderlijk gezag aanvragen. Dat ouderlijk gezag kan tegenwoordig digitaal als je beide met digi-d inlogt. Super handig. Ondertussen zijn we getrouwd, dus is het allemaal niet meer aan de orde 😇

VRIEND

4 jaar geleden

Wij zijn wel voor een geregistreerd partnerschap gegaan in maart. Voor als het zover mocht zijn dat we kinderen krijgen dan willen we het goed geregeld hebben. Samenlevingscontract was voor ons duurder en er moest meer geregeld worden. Trouwen willen we bij een kasteel doen, dus dat is iets voor later. GP kunnen we dan gewoon om laten zetten, is er geen ambtenaar meer nodig en de getuigen zijn ookal aan bod gekomen. Het ging ons om de rechten en plichten, mijn man is nu verplicht om voor mij en mijn kinderen te zorgen en Visa Versa

4 jaar geleden

Een geregistreerd partnerschap is eigenlijk vrijwel gelijk aan het huwelijk (er zijn wat uitzonderingen, zo kun je bij een GP wanneer er geen kinderen zijn zonder tussenkomst vd rechter ontbinden en wordt niet in ieder land het GP erkend, maar in Nederland heb je dezelfde rechten). Je regelt een GP bij de gemeente. Je hoeft hiervoor dus niet naar de notaris, maar let wel op: Sinds 2018 trouw en registreer je in beperkte gemeenschap van goederen. Dit betekent dat alles wat van jou was voor het partnerschap van jou blijft. En wat tijdens het partnerschap wordt opgebouwd van jullie samen is. Wil je dit anders regelen of had je al een samenlevingscontract waarvan je de voorwaarden wil meenemen? Dan moet je wel naar de notaris. Een samenlevingscontract vervalt namelijk bij huwelijk of GP. Ben je al geregistreerd partner of getrouwd voordat de kleine er is? Dan wordt jouw partner automatisch erkend als de vader en heeft hij ook gezag. Bij alleen een samenlevingscontract moet je dit nog los regelen. Je partner erkent dan tijdens de zwangerschap de ongeboren vrucht bij de gemeente. Je moet dan bij de rechter volgens mij nog wel gezag regelen. Veel info staat op rijksoverheid.nl. Je kunt daar een handige checklist invullen 'Ik krijg een kind'. Dan zie je precies wat je moet regelen.

4 jaar geleden

Maar kortom: je moet wel iets regelen. Bij alleen een samenlevingscontract is jouw vriend niet de wettelijke vader en heeft hij ook geen gezag. Dit heeft vervelende gevolgen. Wanneer jij overlijdt (hopen van niet natuurlijk) krijgen jouw ouders gezag en niet jouw vriend. Hij kan dan ook niks voor het kind regelen omdat jij alleen gezag hebt. Maar goed daarvoor hoef je geen partnerschap aan te gaan. Je kunt ook prima hem het kind laten erkennen en gezamenlijk gezag aanvragen bij de rechter. Als de overige voorwaarden uit het samenlevingscontract gewoon nog hetzelfde blijven kan dat prima.

4 jaar geleden

Wij zijn vorig jaar een geregistreerd partnerschap aangegaan, vlak voordat ik zwanger werd. Zowel om de kinderwens als dat we samen een nieuwbouwwoning hebben gekocht. We wilden het graag goed geregeld hebben. Wij hoeven beide niet een trouwdag, maar vonden het wel mooi om ons samen zijn te laten vastleggen.

4 jaar geleden

lekker trouwen, kan gratis haha ♥️

4 jaar geleden

Wij hebben een samenlevingscontract met testament. Halverwege de zwangerschap bij de gemeente erkent, en daarna ouderlijk gezag aangevraagd en dat zullen we bij deze zwangerschap weer zo doen.

4 jaar geleden

Wij gaan 25 februari voor een geregistreerd partnerschap. We wouden dit jaar trouwen in de zomer.. Maar aangezien ik dan echt niet meer in m'n jurk zou passen en omdat we niet weten wat de corona gaat doen hebben we besloten dit even uit te stellen :) Als je geen geregistreerd partnerschap hebt of niet getrouwd bent moet je je partner erkennen. Veel vergeten het ouderlijk gezag te verlenen omdat dit niet automatisch gebeurt bij de erkenning.

4 jaar geleden

Bij ons staat die 26 april in de agenda. Maar dit komt ook puur door het stuk dat het huis nu op de naam vriend staat en we die op beide namen willen hebben

4 jaar geleden

Reactie op kayleemaikel

Bij ons staat die 26 april in de agenda. Maar dit komt ook puur door het st ...
Door een huwelijk of geregistreerd partnerschap komt het huis niet ineens op jouw naam. Enkel indien je in de partnerschapsvoorwaaren of huwelijkse voorwaarden (verplicht langs de notaris!) vastlegt dat de woning in de gemeenschap valt heb je recht op de helft van de waarde bij bijvoorbeeld scheiden. Anders blijft de woning privé van degene die het al had (Nederlands recht). Laat je dus goed informeren!

4 jaar geleden

Wij hadden al een bruiloft gepland afgelopen zomer maar nu met corona al 2 jaar verder qua planning. Had het graag anders gezien en dat het eerste kindje geboren zou worden als we getrouwd zouden zijn maar ik wil nu niet omdat het moet maar ff makkelijk trouwen. Dus wij doen het hele erkennen en gezag verhaal

4 jaar geleden

Wij hebben een geregistreerd partnerschap. Dit kan je goedkoop bij de gemeente doen en soms gratis op een doordeweekse dag. Wij hadden dit al afgesloten bij de aankoop van ons nieuw huis maar ook bij de komst van ons kindje is dit zeer belangrijk om te hebben. Denk aan het erkennen van de baby etc. Maar ook financieel. Mijn partner kan bijvoorbeeld aanspraak maken op mijn bevallingsverlof wanneer ik kom te overlijden.

4 jaar geleden

Wij hebben geen geregistreerd partnerschap. Echter hebben we wel een gezamenlijk koophuis en wij willen de erfenis goed geregeld hebben. In de erfenis dus alles vastgelegd mbt levensverzekering, huizen (we hebben nog een verhuurappartement), maar ook de voogden van onze kinderen staan hierin vast. Op deze manier weten we wel zeker dat alles goed geregeld is zoals wij zouden willen mocht er iets met ons gebeuren. Enige wat je nog extra moet doen dan is het kindje erkennen als vader voor de geboorte bij de gemeente en na de geboorte online gezag voor de vader aanvragen (dat is echt een kwestie van aanvragen en klaar)