21 Reacties
2 jaar geleden
Huh ik kreeg van mijn ehbo lerares juist advies om koorts nooit boven de 38.5 te laten komen dus juist zetpillen te geven. Wij hadden lichte koortstuip met onze ddochter gehad en zelf hele heftige gehad toen ik jong was. Dus verwacht dat t vaker gaat gebeuren.. sterkte❤️
2 jaar geleden
Reactie op ROF
Om een volgende te voorkomen wel inderdaad, maar bij herstel klopt het advi ...
Ah vandaar. Goed om te weten. Dus gewoon uitzieken zonder paracetamol?
2 jaar geleden
Reactie op Mariamaria93
Ah vandaar. Goed om te weten. Dus gewoon uitzieken zonder paracetamol?
Uitzieken zonder paracetamol, antibiotica etc. Door een zetpil te geven, zakt je koorts en kan het alsnog een koortsstuip uitlokken. Maargoed. Ze zit nu weer op 39.1, dus vraag me af of het haar zelf lukt! Normaal mag je wel paracetamol geven bij koorts, maar dan moet je het om de zoveel uur blijven geven i.p.v. eenmalig, dat is ons verteld.
2 jaar geleden
Reactie op ROF
Ow man, doodeng! Wat goed dat jullie het herkenden. Of hoorde je dat na afl ...
Had wel een voorgevoel! Maar klopte dus uiteindelijk ook wel .. We knuffelen extra, en als ze moe is, gaat ze lekker tukken! Ipv vast voedsel, een extra fles erin. Gelukkig is ze verder tussendoor tevreden.
2 jaar geleden
Reactie op Anouk1-24
Daarnaast gaf huisarts aan dat ze in principe niet verwacht dat het nu vake ...
Zelf ook geen koortstuip gehad vroeger? Ik wel drm kans groter dat t vaker gaat gebeuren. Ook merk ik dat ze de hitte slecht trekt en dit was eerste keer dat ze koorts had en meteen stuip
2 jaar geleden
Reactie op Anouk1-24
Zelf nooit gehad.
Geen idee of het dan vaker voorkomt, ben geen arts! Nooit ...
https://www.isala.nl/patientenfolders/5645-koortsstuipen-bij-kinderen/ staat ook bij dat kinderen bij wie t in familie zit het vaker voorkomt.
2 jaar geleden
Reactie op Anouk1-24
Uitzieken zonder paracetamol, antibiotica etc. Door een zetpil te geven, za ...
Een koortsstuip ontstaat aan het begin van ziek worden/koorts krijgen. Je dochter is dus ook 'gewoon' ziek. Verkouden zei je al, misschien griep? Uitzieken dus. Koorts is ook nuttig hè en 39.1 is eigenlijk helemaal niet zo gek hoog bij jonge kinderen. Huid op huid kan helpen de temperatuur te verlagen.
Als eenmaal een koortsstuip geweest is wil het niet zeggen dat dit zich sneller herhaalt, het kan wel. Ik dacht bij kinderen in onder de 5 of 6 🤔
2 jaar geleden
Reactie op Anouk1-24
Altijd gerelateerd aan de moeder?
Dat weet ik niet
Maar werd tegen mij gezegd aangezien ik t vroeger had en mijn dochter nu ook de kans groter is dat het zich nog wel keer zou kunnen herhalen. Drm koorts laag houden want is kans vanaf 38.5 tot 5 of 6 jaar geloof ik.
2 jaar geleden
Ohh wat eng! Nachtmerrie! 😞 Gelukkig kwam ze zelf weer bij. Drinkt/eet ze wel goed? Mijn zoontje heeft nu ook koorts, net vanmiddag gestegen naar 40 graden. Al 3 weken aan t hoesten, maar nu echt mega vol, dichte neusje en zo te merken ook oorpijn. Ik was gister naar de huisarts, en ze zei dat het inderdaad beter is om niet direct zetpil te geven bij koorts. Wel geven als hij pijn heeft uiteraard. Gisteravond hele internet doorgezocht 😂 mn vriend zei; kan ook RS virus zijn
2 jaar geleden
Reactie op ROF
Hoe is het gegaan?
Wat lief dat je het vraagt!
Ik merk dat ze er nu zo goed als doorheen is, we zijn nu een week verder. Maandagochtend kreeg ze de koortsstuip, en ze heeft tot woensdagavond hoge koorts gehad. Ze heeft dagen lang veel geslapen. Max 45 a 60 minuten wakker, en dan sliep ze weer een paar uur. Vond het lastig om steeds te moeten toe kijken, mocht haar niets geven voor de koorts. Veel geknuffeld, en veel naar haar geluisterd/gekeken en daarop gehandeld.