23 Reacties

2 maanden geleden

Ik loop met de jongste bij een diëtiste in het ziekenhuis. Gevraagd of ik haar een extra vraag mocht stellen. Onze oudste eet ook erg slecht op het moment. Zei gaf aan: maak feest als ze wel iets proeft, bied haar aan wat de pot schaft, maar geen streid voeren. Wij bepalen wat ze eet en zij bepaald hoeveel. Als zelfs de diëtiste dus geen tips heeft, dan is dit denk ik wat het is voor nu. Frustratie maakt het alleen maar erger, ze gaan eten dan associëren met boos enz en dan gaan ze nog slechter eten

2 maanden geleden

Hier is door de oudste 2 jaar lang alleen kale pasta, Aardappelen of rijst gegeten. We bieden altijd alles aan en laten zelf besluiten wat ze er van wil. We eten wel alleen een toetje als er van alles wat geproefd is. Vlees hoeft dan niet maar van de groentes wel. Ook bieden we geen alternatief. Ze krijgt hetzelfde als wat wij eten en daar doet ze het mee. Inmiddels is ze bijna 5 en zijn we vanaf dat ze 4 is wel wat strenger dat er groente gegeten moet worden. Nog steeds niet heel strikt en als ze niet eet, eet ze niet en gaat ze gelijk naar bed. Maar ze komt nu in een fase dat ze steeds meer gaat proeven en er steeds meer "lievelingsgroente" bijkomen. We zorgen er ook voor dat we minimaal 2x per week 1 van haar lievelingsgroente eten zodat ze iig wat binnen krijgt. Want een pastasaus dat is echt een no go dus dan eet ze de pasta kaal of met kaas. Echt tips heb ik niet maar er komen uiteindelijk betere tijden aan. Hou daar aan vast.

2 maanden geleden

Wat je kan doen om hem groentjes te laten eten is de groenten verstoppen in wat hij wel wil eten. Als ik pannenkoekrn maak doe ik daar zoete aardappel mee in of banaanpannekoekjes met spinazie. In plaats van aardappelbolletjes nu bolletjes van bloemkool of broccoli... probeer mss ook eens een zelfgemaakte groentensnitsel te maken met een paneerlaagje zodat hij ook niet direct de groentjes ziet zitten... en zovoort. Benoem het nog steeds als pannenkoeken ofzo maar je voelt je zelf ook beter, wetende dat daar een groentje of fruit mee in verwerkt zit.

2 maanden geleden

Reactie op Kathleen en casper

Wat je kan doen om hem groentjes te laten eten is de groenten verstoppen in ...
Ik heb laatst wortel en courgette verstopt in een pannenkoek en hij had het door dat er iets niet klopte. Na 1 pannenkoek was het klaar, hetzelfde met bananenpannenkoekjes. Niet te doen🥲 De groenteshnitzel en groentebolletjes kan ik zeker nog proberen, thanks!

2 maanden geleden

Misschien een keertje meenemen naar een pluktuin? Wij hebben zelf een moestuintje en die boontjes en snijbonen gaan er in als koek. We gaan ook elke dag kijken of er weer grote zijn. Kindjes zijn 2 en 4.

2 maanden geleden

Reactie op BBTV

Misschien een keertje meenemen naar een pluktuin? Wij hebben zelf een moest ...
Wat een leuk idee!🥰

2 maanden geleden

Wat bij onze boef goed werkt is "niet je worteltjes eten hè! ☝🏼" Dan roept hij gelijk "jaweeeeeell" 😇😈

2 maanden geleden

Reactie op EllaBabyNr1

Wat bij onze boef goed werkt is "niet je worteltjes eten hè! ☝🏼" Dan roept ...
Wij hebben inderdaad ook; dat past niet in jouw mond! Dan doen ze het gelijk. Inmiddels zijn we op het punt dat ze bij alles zeggen; mama, past deze in mijn mond denk je? Bij alles. Vanavond aten we erwtjes en bij elk erwtjes was dit zo. Maar goed, uiteindelijk hebben ze wel hun bord leeg gegeten.

2 maanden geleden

Reactie op mommy_2019

Wij hebben inderdaad ook; dat past niet in jouw mond! Dan doen ze het gelij ...
Wat fijn!! Ook al geprobeerd met als reactie van onze wijsneus; 'ik doe dat niet in mijn mond' of 'mijn mond is te klein'. Uitgepraat 😂

2 maanden geleden

Reactie op Meliss93

Wat fijn!! Ook al geprobeerd met als reactie van onze wijsneus; 'ik doe dat ...
Hahahaha eigenwijsje!

2 maanden geleden

Hoi! Ken je de website van mama Roos kookt al? Is de moeite waard.

2 maanden geleden

https://mamarooskookt.nl/

2 maanden geleden

Reactie op Irene279

Hoi! Ken je de website van mama Roos kookt al? Is de moeite waard.
Ik ga een kijkje nemen, bedankt!

2 maanden geleden

Reactie op Meliss93

Wat fijn!! Ook al geprobeerd met als reactie van onze wijsneus; 'ik doe dat ...
Hahaha! Oke en deze dan? Mijn zoontje ging op schoot staan en wilde de lamp boven de tafel aantikken maar dat mocht niet. Toen kreeg ik een idee. Ik zei je kan er niet bij, maar als je je korstjes opeet word je een grote jongen, dan kan je er wel bij! Hij zn korstjes eten, weer op schoot, ik hield m niet meer naar achter en toen kon hij er wel bij! Dit herhalen we af en toe en inmiddels zijn die korstjes een automatisme geworden om op te eten.

2 maanden geleden

Ik zorg er altijd voor dat ik iets op het bord heb liggen wat ze wel lekker vinden qua fruit of groente. Als ik dat doe merk ik altijd dat de rest van het eten ook geprobeerd wordt.

2 maanden geleden

Reactie op EllaBabyNr1

Hahaha! Oke en deze dan? Mijn zoontje ging op schoot staan en wilde de lam ...
Haha leuk! Korstjes worden op het moment gelukkig wel goed gegeten. Ga dit eens proberen met het avondeten 💪

2 maanden geleden

Hi lieve Meliss, Eten is iets waar we eigenlijk niet zo ons best voor zouden moeten doen, hoe meer wij als ouder pushen / ons best doen... hoe minder kinderen willen eten. En als je een kind gaat remmen, dan willen ze juist des te meer eten. Omgekeerde psychologie is dat. Mijn tip is loslaten en niet teveel sturen. De natuur zorgt er gelukkig voor dat jouw kids trek / honger krijgt. Je moet je afvragen of de dingen die je aanbiedt, je wel aan je kind wil geven? Ik zou aanbieden wat je wel wilt dat je kind eet en geen andere dingen. En zelf ook alleen dat eten (geen alternatieven of toetjes). En vooral niet zielig vinden en volhouden. Ik zie ouders heel veel tussendoortjes en snacks geven. Crackers en rijstwafels. En dan hebben ze tijdens de eetmomenten geen trek meer, gek he? Als die van ons een keer niet wil eten, is dat prima. Dan heb ik het vertrouwen dat hij op een ander moment wel iets (gezonds) eet wat we aanbieden. Het klinkt heel simpel en ik weet dat het heel moeilijk is..maar dat komt omdat je nu eerst een patroon moet doorbreken: je kind weet nu dat er later toch wel iets lekkers komt... nou dan snap ik wel waarom het niet gaat voor de gezonde optie. Heeel veel succes en ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik bedoel het niet zo hard als het misschien overkomt. Ik bedoel het goed. Vrolijke lieve groet Susan

2 maanden geleden

Reactie op Deallerbestedroom35

Hi lieve Meliss, Eten is iets waar we eigenlijk niet zo ons best voor zoud ...
Ojaa en wij doen niet aan toetjes. Laatst zei opa dat er een toetje kwam en onze kleine liet gelijk zijn avondeten staan (zo werkt dat dus) Toetjes zijn bij ons voor bijzondere momenten (als we iets te vieren hebben bijvoorbeeld). En die komen fan ineens als verrassing op tafel

één maand geleden

Ooh heel herkenbaar! Ik kon eerst ook niks verstoppen in een pannenkoek maar dit is wat ik nu doe. Ik maak altijd banaan havermout pannenkoekjes. Dan bak ik er een paar gewone. En dan in hetzelfde beslag mix ik nog gestoomde bloemkool (ziet ze niet). Eerst klein beetje bloemkool want als ik te veel doe dan smaakt het te anders haha. En heb gemerkt dat zoete aardappel ook goed gaat (zoet) En ze is gek op kaas dus met pasta doe ik klein beetje saus en daar kaas door en noem ik het kaas saus en mag ze zelf opscheppen. Meestal eet ze het niet maar gisteren wel. En wat heel erg heeft geholpen is alles aanbieden in kleine bakjes op tafel en dan mag ze het zelf op haar bord doen. En dan zeg ik ook cool zie je al die kleuren! Favorieten hier zijn Witte bonen in tomatensaus (is zoetig) en mais (denk ook zoet) met noodles 😂 En nu had ik ook honing door de doperwten gedaan en zei kijk ik heb iets nieuws. Niet verder vertellen maar er zit honing op. Ons geheimpje kom we gaan snel proeven voordat papa komt 🤣 We maken er een spelletje van. En hebben echt goed en slechte dagen dat ze ook zonder eten naar bed gaat.

één maand geleden

Gelukkig gaat het hier ook al iets beter. Er wordt tegenwoordig gekookte aardappelen, witte rijst en droge pasta gegeten dus gelukkig al iets. Groente verstop ik ook al in de pannenkoeken en dat gaat top!😂 De honingerwtjes ga ik ook eens proberen haha! Bedankt voor de reacties 🥰