52 Reacties

10 maanden geleden

Wakker tussen 6 en 7u Middagdut tussen 12 en 14u ‘S avonds rond 20u naar bed ‘S middags maken we hem wel wakker na 2u slaapje. Anders slaapt hij gemakkelijk 3u 3u30 maar dan wordt hij ‘s morgens wel om 5u wakker

10 maanden geleden

Beide jongens gaan hier rond 19:00 op bed met uitschieter naar 19:30. De jongste slaapt 12/13 uur en de oudste is dan tussen 6 en 7 wakker. Middag slaapje ligt echt aan de dag. Als hij om 6 uur wakker is en ik moet werken slaapt hij van 10 tot 13:00 ongeveer. Wanneer ik vrij ben van 11:00/11:30 tot 14:00/14:30.

10 maanden geleden

19.00 naar bed tot ongeveer 06.30/07.00 uur. Middagdut op kdv van 13.00 tot 15.00 en thuis/oma vaak van 12.00 tot 14.00

10 maanden geleden

Maar 21.30 is toch echt heel laat of ligt dat aan mij?

10 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Maar 21.30 is toch echt heel laat of ligt dat aan mij?
Haha volgensmij ook ja, maar als het werkt voor iemand zal het wel goed zijn. :p

10 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Maar 21.30 is toch echt heel laat of ligt dat aan mij?
Ligt maar net aan de cultuur waar je in opgroeit

10 maanden geleden

Reactie op ROF

Ligt maar net aan de cultuur waar je in opgroeit
Oke dacht meer aan totaal van slaap uren of uren tussen de wakkertijd qua leeftijd. Maar dat zal wel overal anders zijn. Tja wat werkt werkt.

10 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Maar 21.30 is toch echt heel laat of ligt dat aan mij?
Ik vond dat vroeger ook altijd. Ik hoorde weleens verhalen waar kindjes pas tegen 21uur sliepen en dacht wauw echt laat. Maar nu ik een peuter heb die nog graag 2.5 uur slaapt overdag en soms pas half 4 of 4uur wakker wordt uit haar dutje ben ik dingen in andere perceptie gaan zien. Ik ben dan weer niet van het wakker maken uit dutjes. Dat is niet mijn ding. En als zij pas half 4/4uur wakker wordt slaapt ze ook pas tegen 20.30/21.00uur. Zij was vroeger altijd een vroege vogel (rond 05.30 wakker) toen ik haar om 19.00uur in bed deed (toen had ze dat wel echt nodig en gaf dit ook zelf aan) En nu ze later slaapt wordt ze ook pas tegen 07.00uur wakker. Zij heeft bijna nog nooit nachten gemaakt van 12uur. Dus dit werkt voor haar en hierdoor dus ook voor ons. Ze heeft haar eigen ritme aangemaakt en hier ga ik in mee. Als ze ooit weer wel om 19uur wilt slapen of kan slapen ook prima. Volg echt haar hierin. En inderdaad in heel veel culturen is een latere bedtijd heel normaal. Ik heb juist gelezen dat een vroege bedtijd echt alleen voorkomt in de westerse samenleving. Opzich niet zo gek wij hebben hier ook gewoon veel strakkere werktijden bijvoorbeeld etc.

10 maanden geleden

Reactie op AAV

Ik vond dat vroeger ook altijd. Ik hoorde weleens verhalen waar kindjes pas ...
Nee oke wat werkt werkt. Het is mij meer van wat heeft mijn kind er aan om savonds tot 21.00 beneden naast mij op de bank te zitten. Het is niet zo dat ik dan zelf heel actief van alles ga doen. Dus dat betekent voor haar de tv aan. Ja dat vind ik zelf niet heel leerzaam of praktische. Ik vind het wel prettig om ook even tijd te hebben voor elkaar. Dan maak ik haar liever wakker ook overdag om dan iets te doen dan om 4 uur wakker tot 21.00.. zijn net de momenten dat ik zelf ook niet fanatiek van alles ga doen. Nee dat moet ook niet. Maar ik wil haar dat wel mee geven.

10 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Nee oke wat werkt werkt. Het is mij meer van wat heeft mijn kind er aan om ...
Ja precies. Ik dacht ook nooit dat ik dat zou doen, maar nu het zo loopt vind ik het prima. Daarom is gelukkig iedereen anders. Bij ons komt het nu sowieso mooi uit want 3 dagen per week zijn wij pas rond 5uur/half 6 thuis. Eten dan samen met ze alle. Gaan altijd na het eten nog even lekker spelen. Ons avondritueel duurt ook al gauw 1uur. Zou het op die dagen niet eens redden om haar dan om 19uur in bed te krijgen haha! Dus ben blij dat ze nu dit ritme heeft. Vind het ook fijn dat ik nog even met haar kan knuffelen en doen als we samen thuis zijn savonds en zij ook lekker nog even ontprikkelen. Maar inderdaad daarom voor iedereen werkt wat anders. Voor sommige kindjes en ouders zal daarom 21.30 wel een perfecte tijd zijn.

10 maanden geleden

Reactie op AAV

Ja precies. Ik dacht ook nooit dat ik dat zou doen, maar nu het zo loopt vi ...
Oke ja dat snap ik. Nee wij hebben ook wel een relatief lang avond ritueel.maar zijn inderdaad niet zo laat thuis dat scheelt een hoop. Ik moet zeggen nu ik zwanger ben heb ik ook niet meer de energie om savonds nog van allerlei speelgoed erbij te pakken en een soort van te entertainen ze kan zich goed vermaken maar toch. Dan vind ik een halfuurtje voor bed tijd even tv en dan 19.00 naar bed gewoon prettig. Dan heeft ze de meeste uren overdag. Ik moet er zelf echt niet aan denken om vanaf 7 uur sochtends tot bijv 21.30 nog met een kind op de bank te zitten😂 maar goed ik ga zelf ook rond 22.00 naar bed dan heb ik niks aan mijn "eigen" avond. Wel heel fijn als het wel werkt. En zo heb je inderdaad wel lekker wat meer tijd samen dus ik snap het in die zin wel

10 maanden geleden

Ons dochtertje slaapt gemiddeld van 20 tot 8 uur. Op sommige dagen moeten we haar iets eerder wakker maken om naar de opvang te gaan. Tussen de middag slaapt ze gemiddeld van 13-15 uur. Eigenlijk altijd wel 2 uur, soms 3.