79 Reacties

茅茅n jaar geleden

Reactie op Anouk1-24

Oh echt, dat CB moeten ze eens afschaffen! Ze zorgen alleen voor mega veel ...
Ze zouden veel positiever moeten zijn. Geef ouders een compliment dat ze het goed doen en zien dat t een blije baby is ipv altijd maar zeggen hoe of iets wel/niet mag of moet. Overigens bij ons doen ze ook normaal!

茅茅n jaar geleden

Ben die heeft af en toe een mogelijk verstaanbare uitbarsting maar naar ons idee zit dat tussen onze oren 馃檲. Hij zei met 11 maanden eens ballebah van ballebak, maar dat was eenmalig. Structureel zegt hij mama, papa, da, baba, mapa, ja, B茅n en 谩谩p.

茅茅n jaar geleden

Reactie op Cooltjuh

Ben die heeft af en toe een mogelijk verstaanbare uitbarsting maar naar ons ...
Ohja en "hi" van high five

茅茅n jaar geleden

Maar wat zoveel moeder hier al gezegt hebben, maak je niet dik, dun is de mode. Ieder kindje ontwikkeld in zijn eigen tempo. Er zijn genoeg kindjes die tot de 20/24 maanden niks zeggen en opeens hele zinnetjes kletsen 馃槄馃檲. Ons CB zei geen zorgen maken zolang hij maar geluid maakt en af en toe nieuwe geluidjes probeerd of in ieder geval reageert als je tegen hem praat. Wij hadden zorgen betreft doofheid omdat wij beide kort na de geboorte tijdelijk doof geweest zijn. In beide gevallen 2.5 jaar. Maar ze moeten het met 14 maanden vragen om zodoende een beeld te krijgen van de algemene ontwikkeling van je kind. Alleen die opmerking dat ie al meer had moeten zeggen was beetje dom van haar/hem.

茅茅n jaar geleden

Hij kent heel veel woorden, maar zegt nog niks. Of in ieder geval niet cons ...
Heerlijk om te horen dat die kleine eigenwijs van ons geen uitzondering is 馃槉

茅茅n jaar geleden

Onze dochter van 13 maanden zegt mama, papa, bal, poep, toet, "naan" als ze een banaan wil en "die" als ze wil drinken, haha! Verder brabbelt ze de hele dag, zo gezellig 馃グ

茅茅n jaar geleden

Reactie op Bougainville

ik heb geconstateert dat mn kindje heel veel al weet, maar nog niet zoveel ...
inmiddels is het vocabulaire uitgebreid met 'komkommer, tractor, sokken, eten, drinken en duplo' uiteraard nog niet perfect gearticuleerd maar hij weet het allemaal al wel te noemen. Ook doet hij nu altijd een hond na als hij er een ziet, getekend of echt... maakt niet uit haha en hij zingt graag hi hi hi ha ha ha mee in 'ik zag twee beren broodjes smeren' gaat echt snel hij kent al best veel woorden maar die kan hij nog niet uitspreken als ik bijvoorbeeld vraag 'waar is de croissant?' pakt hij zn croissantknuffel etc

茅茅n jaar geleden

Hier enkele woorden bij bijna 14 maanden, maar vooral klanken. Woorden: kijk, die, da, toetje, klaar, op. Klanken: pappe (stappen), boe (koe), beeh (schaap), wraah (leeuw), ah ah (aap), fsshh (vis), oehoeh (uil) kiek (kiekeboe). Papa en mama kan ze wel, maar doet ze zelden (mama vooral in een jengeltoontje 馃ぃ). Al zeggen ze niet alles, die koppies slaan alles op. Ze kijkt of wijst naar de juiste dingen als je ze benoemt, dus dat komt echt wel binnen bij ze. Onze strategie: niet veel bijzonders. We wijzen alles aan en benoemen alles wat we doen (lamp aan, lamp uit etc.). We lezen veel boekjes en kijken naar plaatjes met haar. Geluidenboekjes vindt ze ook te gek. Ze is vooral ge茂nteresseerd in dieren, dus daar ligt hier de nadruk op. Ik merk dat het ineens heel snel gaat en het aantal woordjes sterk begint toe te nemen. Een aantal weken geleden zij ze nog geen (verstaanbaar) woord, dus dat kan ineens veranderen van de ene op de andere dag. Alles op zijn tijd, dus maak je niet druk. Ik wees overigens laatst wel een duif aan voor mijn collega's, dus dat is wel het gevolg van dit gedrag 馃槀.

茅茅n jaar geleden

Hier een dochter van 14 maanden en ze zegt nog geen woord! Nou ja af en toen zegt ze papa maar dat is volgens mij per ongeluk want ze zegt het niet tegen papa. Verder brabbelt ze lekker hoor! Geen idee wat het CB hiervan gaat vinden maar ach.

茅茅n jaar geleden

Reactie op Raeven

Mijn zoontje is 14,5 mnd en zegt papa en mama, maar niet gericht. En voor d ...
Vorige week naar het cb geweest. Arts zei dat hij nog helemaal geen woordjes hoeft te zeggen op deze leeftijd hahaha.

茅茅n jaar geleden

Het wisselt heel erg per kindje denk ik. Mijn dochter zegt ook wel aardig wat woordjes, maar alleen als ze er zin in heeft. Ze kan zeggen: papa, mama, die, daar, dies (diesel), ja, nee, bus, bal, bah, bed, bad, auto en open. Wat ik zelf doe ik alles benoemen wat ze ziet en als ze het probeert na te zeggen dan stimuleer ik dat. Ook pretletters baby's 1e woordjes staat hier nog wel eens aan op tv. Ook samen veel boekjes lezen en benoemen werkt goed. Nu wijst ze zelf alles aan en wil ze dar ik het zeg, maar soms vraag ik ook aan haar: waar is het paard/hond/koe etc. Lijkt hier goed te werken!!

茅茅n jaar geleden

Hier zo鈥檔 10 a 15 woordjes. Qua spraak ontwikkeling loopt ze voor maar qua motorische ontwikkeling weer wat minder snel. Kan nu net staan. Volgens het cb heel normaal; meestal gaat 1 van de 2 al goed (motorisch of spraak) en de ander iets minder. Meestal niet allebei tegelijk. Ik zou je dus echt geen zorgen maken.

茅茅n jaar geleden

Mn meisje begrijpt veel, maar zegt nog vrijwel niks. Alleen "die" en "klaar" Komt vanzelf wel.

茅茅n jaar geleden

Heel veeeel. Hij is nu bijna 1,5 en zegt heel vaak mama papa opa oma Jayly (hondje) tante jen (tante Jennifer) en auto boot ga zo maar verder .. en hij zegt ook al oh shit 馃槺馃ぃ dat heeft ie van mama oeps 馃檮

茅茅n jaar geleden

Ben kent heel veel woordjes. Maar de grapjas is van het eenmalige 馃ぃ. Hij zegt iets wij reageren enthousiast en dan zegt hij het vervolgens maanden lang niet meer. Op h茅 moment is het hele dagen Annah, wij vermoeden dat hij Sandra (gastouder) probeert te zeggen omdat de kindjes daar haar Annaja of Sannela noemen 馃ぃ. Hebben het gevraagd 馃か. Mama, papa, boe komen ook regelmatig even langs 馃槏

茅茅n jaar geleden

die van mij niets, veel wijzen en dan: dizze ditte datte. thats it! ik kreeg ook een minnetje op het consultatiebureau 馃槄

茅茅n jaar geleden

Reactie op FamkeK

die van mij niets, veel wijzen en dan: dizze ditte datte. thats it! ik kree ...
Nee echt? Bij ons is het mama en papa, maar lijkt alsof hij dat vooral gebruikt om te brabbelen dan dat hij echt ons bedoeld. Bij ons zeiden ze dat het vanzelf komt en we ons daar nu echt nog geen zorgen om moeten maken. Sommige consultatiebureaus kunnen je onzeker maken met hun opmerkingen

茅茅n jaar geleden

Nou volgens mij is dat helemaal niet erg hoor haha. Onze meid zegt ook alleen mama papa baby en probeert opa en oma te zeggen