29 Reacties

4 jaar geleden

Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen. Als je lichaam aangeeft dat het te veel is, heb je er alles aan gedaan om het te proberen. Mijn meisje is van de fles ook groot geworden. Gaf heel veel rust, kon eindelijk van dr genieten en was niet constant alleen aan het voeden maar kon ook genieten van haar lachjes en huil buien.

4 jaar geleden

Volg! Ik wil het ook verminderen maar mijn melkproductie is enorm veel dus ik weet ook niet hoe ik het kan stoppen

4 jaar geleden

Zou als je over wil gaan op fles voeding eerst het fles melk en moedermelk vermengen dus half half. En dan afbouwen naar een kwart moedermelk er bij en dan psd helemaal flesvoeding. Dit om dat erbecht een groot verschil zit in fles voeding of moedermelk ze proberen zo dicht mogelijk bij moedermelk te komen maar is moeilijk. Dus door eerst te mengen zorg je er voor dat je de krampjes en zo verminderd want anders is de kans op verstoping bij de kleine heel groot. En daarnaast voor je zelf gaan opbinden dus goede strakke bh aan met zoogcompressen tegen lekken en alleen bh uit voor het douchen. Veder er mee slapen en dergelijke En niet je borsten onder de douche masseren want dan hou je het in stand. Mocht het nou echt te pijnlijk worden door stuwing kan je ook twee zoogcompressen nat maken invriezen en dan zoogcompres er voor doen en dan die bevroren er tegen aan dan stol je het en word de pijn minder en de stuwing waardoor je sneller terug loop hebt. Veel succes en geniet van je wondertje

4 jaar geleden

Ik volg deze ook even! Mijn kleine meid heeft nooit genoeg en zuigt mijn tepels behoorlijk kapot... Mijn melkproductie houdt het absoluut niet bij en weet niet zo goed wat ik moet doen.. Ze drink 40 cc uit mijn borsten en moet het dan nog behoorlijk aanvullen met de fles. Ik ben nu een week bezig en wil het nog aankijken voor 2 weken denk ik. Iemand advies?

4 jaar geleden

Onze dochter is inmiddels 20 dagen oud. Ze drinkt lang aan de borst en is dan vaak nog niet tevreden. Daarom kolf ik vaak 10 minuten per keer en dan kolf ik ongeveer 160 ml. Ik vind het veel gedoe en ben ook gewoon moe (dat hoort er natuurlijk bij met die gebroken, korte nachten). Vandaag is mijn vriend weer aan het werk gegaan en mijn zoontje gaat maar twee ochtenden naar de peuterspeelzaal. Ik ben bang hoe ik dit alles moet combineren; kolven, voeden en aandacht voor mijn zeer ondernemende peuter. Ik voel me ook schuldig als ik nu zou stoppen. Maar ik weet ook niet wat ik wil 😔

4 jaar geleden

Om precies deze reden ben ik gestopt met borstvoeding en sinds een week krijgt mijn dochter volledig kunstvoeding. Ze is sindsdien een stuk rustiger, slaapt beter en groeit goed. Ik vond het een lastige beslissing maar zoals de verloskundige en kraamzorg zeiden, borstvoeding is leuk maar het moet wel te doen zijn voor het hele gezin. Ik ben blij dat ik de keuze gemaakt heb. Ik ben gaan afbouwen door iedere dag een paar minuten minder te gaan kolven om de ergste druk van m'n borsten af te hebben. Maar m'n productie was al zo weinig dat ik na 2 dagen al niets meer kolfde. Vraag advies bij je verloskundige of bij het consultatiebureau als je wilt gaan afbouwen! Er zijn meerdere manieren hoe je dat kan doen namelijk en je wilt voorkomen dat je borstontsteking krijgt. En welke keuze je ook maakt, borstvoeding of flesvoeding, het is jouw keuze en uit liefde voor je kindje dus er is geen verkeerde keuze!

4 jaar geleden

Heb je al een lactatiekundige gevraagd? Misschien heeft de kleine een tongriempje of is er iets anders wat misschien makkelijk verhopen kan worden?

4 jaar geleden

Heb je al een lactatiekundige gevraagd? Misschien heeft de kleine een tongr ...
Nou de kraamzorg heeft dit al gecontroleerd en haar tongriem is lang genoeg, ze hapt ook goed aan dus denk dat het echt aan mijn melkproductie ligt. Ik zal deze week wel in overleg gaan met het consultatiebureau gaan

4 jaar geleden

Reactie op Margrizzl

Om precies deze reden ben ik gestopt met borstvoeding en sinds een week kri ...
Thanks dat je jouw ervaring deelt!

4 jaar geleden

Wat je kan doen, als je twijfelt of je toch verder wilt met bv, is onder begeleiding van lactatiekundige, één keer haar boosten met een extra voeding zoals donormelk of kunstvoeding. En geen flesjes meer geven juist maar via een spuitje, zo leert ze niet een andere drinktechniek. Nu is het nog niet gelukt om effectief te leren drinken bij jou, waardoor je naar de kolf hebt moeten grijpen en dat houdt elkaar allemaal in stand. Kolven leidt vaak toch van de borst af, live voeden haalt de meeste melk uit de borst maar het kan dat je kleintje te moe is en een boost dus nodig heeft om even op kracht te komen. Als je zelf het ook niet meer wilt, kun je natuurlijk stoppen. Ik weet wel uit mijn eigen borstvoeding ervaring dat ik bv uiteindelijk op den duur veel minder vermoeiend vond dan s nachts flesjes moeten maken en alle stress van krampjes etc. Ik kies er juist voor mijn eigen rust voor om lekker samen te slapen en dan s nachts te voeden. Doe vooral wat werkt voor jullie. Afbouwen is ook helemaal okee en een goede keuze. ❤️ Alleen is het dan verdrietig als je spijt krijgt. Relacteren is uitdagend

4 jaar geleden

Reactie op Angél

Onze dochter is inmiddels 20 dagen oud. Ze drinkt lang aan de borst en is d ...
Uit nieuwsgierigheid: Wat is de reden dat je kolft eigenlijk? Lang aan de borst drinken is prima en normaal. Je kunt vaker aanleggen of van borst wisselen? 💖 Kolven heb ik zelf ook een hekel aan.

4 jaar geleden

Heb je een goede lactatiekundige mee laten kijken? Dat is eigenlijk altijd de moeite waard, mits je bv wil geven. Sowieso niet schuldig voelen hoor. Wat je ook beslist uiteindelijk.

4 jaar geleden

Reactie op MoederMaffiaBaby2

Uit nieuwsgierigheid: Wat is de reden dat je kolft eigenlijk? Lang aan de b ...
In eerste instantie omdat ik de voeding geef via een tepelhoedje (vlakke tepels); ze raden dan aan 1x per dag te kolven. En daarnaast omdat mijn zoontje van net 3 jaar tijdens het voeden veel aandacht vraagt. Ik vind dat het lastigste. Daarom probeer ik de tijd zo kort mogelijk te maken zodat ik hem de nodige aandacht kan geven (en het huis niet op z'n kop staat 🙃☺️)

4 jaar geleden

Reactie op Angél

In eerste instantie omdat ik de voeding geef via een tepelhoedje (vlakke te ...
In dat geval zou ik toch stoppen met steeds kolven en manieren verzinnen om je zoontje aandacht te geven tijdens de borstvoeding. Zelf las ik dan bijvoorbeeld een boekje voor. Of hij mocht met iets spelen dat ik speciaal had gekocht voor tijdens de borstvoedingen. We zongen samen liedjes voor de baby etc. Het is idd wel even zoeken naar wat past bij jullie.

4 jaar geleden

Ik ben 5 sept bevallen dmv keizersnede en 4 dagen later had ik pas melk. Tot die tiid kreeg mn baby kunstvoeding en aanleggen lukte niet meer. Ze was gewend aan de fles. Dus heb ik besloten fulltime te kolven. Ik sla kolven om 3:00 uur en 6:00 uur over. Omdat ik dat te vermoeiend vind, ben dan te slaperig. Maar de rest van de dag kolf ik om de 3/4 uur. Het is zeker vermoeiend maar het is t waard. Tot nu toe moet ik in de nacht kunstvoeding geven omdat ik nog niet genoeg melk produceer. Maar ben echt nog niet van plan om te stoppen hoor.

4 jaar geleden

Na de bevalling had ik wel moedermelk en ook mijn zoon wilde wel aan de borst drinken. Alleen de melk schoot te makkelijk toe, waardoor hij als een luie jongen onder de borst de druppen bleef aflikken. Hij viel echt ontzettend af, bijna 9% van het geboortegewicht in twee dagen. We hebben een kolf aangeschaft, gekolfd, flesvoeding gegeven en daarna de gekolfde melk via de fles toegediend en ik weer kolven voor de volgende ronde. Overdag legde ik hem aan de borst. Na een zware bevalling was dit pittig, maar de steun van mijn partner en met de hulp van de kraamhulp hebben we het gered. Gister gaf ik hem afgekolfde melk uit de fles, maar hij wilde na een uur weer gewoon uit de borst drinken. Vitamine C schijnt te helpen voor extra voedingsaanmaak en misschien kun je overdag een paar keer extra kolven om de baby in de avond wat extra te geven. Mijn kraamhulp heeft ons hier echt goed mee geholpen. Hij wil nu geen flesje meer met afgekolfde melk en drinkt liever aan de borst, maar blijkbaar heeft ie vandaag z’n eerste regeldag. Ik wens je veel succes in het maken van je keuze! Maar ik ben zelf groot geworden met de fles en had veel last van darmkrampen en ik hoop dat mijn zoon hier minder last van heeft door borstvoeding. Ook voor in de toekomst. Dat gaf mij toch de kracht om door te zetten.

4 jaar geleden

Reactie op September21Baby

Ik ben 5 sept bevallen dmv keizersnede en 4 dagen later had ik pas melk. To ...
Ik doe inderdaad hetzelfde. Sla de nachtkolfsessies over en overdag kolf ik wel na elke ‘live’ voeding. Inmiddels snapt ze steeds beter hoe te drinken aan mijn borst dus ik heb vertrouwen dat we uiteindelijk minder hoeven te kolven.

4 jaar geleden

Reactie op Applepie07

Ik doe inderdaad hetzelfde. Sla de nachtkolfsessies over en overdag kolf ik ...
Ah wat fijn dat je je baby kan aanleggen aan de borst. Mijne begint te huilen als ze mn tieten al ziet🤣. Aanhappen lukt al helemaal niet. Wel jammer want kolven en fles geven is dubbel werk.

4 jaar geleden

Reactie op Isalline

Nou de kraamzorg heeft dit al gecontroleerd en haar tongriem is lang genoeg ...
Juist daar kan een lactatiekundige ook helpen! Ik heb toevallig vandaag een consult aan huis gehad omdat het hier ook zo’n gedoe was met productie en aanhappen en doordrinken.. En ik heb er weer zo veel van geleerd! Was echt de moeite waard, de voeding gaat nu direct 100% soepeler.

4 jaar geleden

Reactie op AppeltjeKL

In dat geval zou ik toch stoppen met steeds kolven en manieren verzinnen om ...
Of laat je grotere zoontje ook een slokje 'meedrinken'. 🥰 Is lief. Rugby houding vind ik handig om te voeden en één hand vrij te hebben om m'n oudere zoon te knuffelen of voor te lezen. Etc. Je kan een speciale doos maken met speelgoed waar hij tijdens het voeden mee mag spelen. Of een filmpje kijken ojd. Iets waar hij heel blij van wordt zodat hij voeden van jou gaat associëren met iets positiefs ❤️