9 Reacties

4 jaar geleden
Bij was de Kleine E AG waarde positief. Bedoel je dat?
Ze heeft mij gerust gesteld, dat het oke was.

4 jaar geleden
Reactie op Deallerbestedroom35
Bij was de Kleine E AG waarde positief. Bedoel je dat?
Ze heeft mij gerust ...
Ik weet niet zo goed wat je daarmee bedoeld. Het gaat bij mij om antistoffen tegen bloedgroepen anders dan Rhesus D of C. Wat in houd dat op een van de andere vele variaties in bloedgroep ik negatief ben maar in de vorige zwangerschap bloedcontact is geweest met de baby die positief is en ik daar nu antistoffen tegen heb. Mocht deze baby weer diezelfde bloedgroep hebben dan maak ik mogelijk antistoffen die via de placenta het bloed van de baby kunnen afbreken. Dit is te behandelen als ze het op tijd goed controleren.

4 jaar geleden
Reactie op Sapje
Kan dat per zwangerschap verschillen?
Als je ze eenmaal hebt door bloedcontact dan blijft dat voor altijd zo. Antistoffen maak je pas aan na contact. Vervolgens ligt het aan de bloedgroep van de baby en die zou kunnen verschillen per kind. Waarschijnlijk heb ik tijdens mijn laatste zwangerschap of keizersnede contact gehad met het bloed van mijn jongste zoon.

4 jaar geleden
Ik heb mijn uitslagen nog niet terug.
Mijn jongste had het ABO-antagonisme. Ons bloed is vermengd op het van de einde zwangerschap of tijdens de bevalling. Mijn dochter werd erg ziek en bleek een andere bloedgroep te hebben dan ik. Gelukkig waren we al in het ziekenhuis.
Uiteindelijk is het goed gekomen, maar ik vraag me wel af wat het deze keer betekent.

4 jaar geleden
Ja ik!
Bij mijn vorige zwangerschap kwam dit naar voren, om precies te zijn Anti Le(a) & Anti Le(b). Saltro (waar ik geprikt ben) heeft het onderzocht en deze antistoffen hebben gelukkig geen effect op de baby, en daarmee was ik gerust gesteld.
Nu kwam dit bij deze zwangerschap weer naar boven, en ondanks dat het geen invloed heeft op de baby/zwangerschap was ik wel benieuwd hoe dit nou eigenlijk kwam. Verloskundige heeft overleg gehad en de uitleg was:
Het zijn natuurlijke antistoffen, die je lichaam zelf aanmaakt. Het is daarom niet van invloed op de baby en ook niet voor jezelf bij bijv een transfusie omdat het een (onschuldig) natuurlijk proces is, daar is dus ook geen bloedcontact met ander bloed voor nodig.
Kort gezegd: je lichaam maakt deze antistoffen aan, waarom is niet helemaal bekend in de wetenschap. Het wordt wel vaker bij zwangere vrouwen ontdekt, maar wellicht omdat daar ook specifiek naar gekeken wordt bij zwangeren.
Wie weet heb jij hele andere antistoffen in je bloed, maar dit was het verhaal bij mij.

4 jaar geleden
Reactie op Raeven
Ik heb mijn uitslagen nog niet terug.
Mijn jongste had het ABO-antagonism ...
O ja dat heb ik ook gelezen. Is wel net iets anders. Wel heftig lijkt me. Houden ze dat nu dan strenger in de gaten?

4 jaar geleden
Reactie op Veertjepeertje
Ja ik!
Bij mijn vorige zwangerschap kwam dit naar voren, om precies te zijn ...
Dank je voor je uitleg. Ik kreeg wel een andere uitleg van de verloskundige dus verwacht dat het toch andere antistoffen zijn. Ze gaf ook aan dat deze alleen ontwikkelen na bloedcontact en dit dus waarschijnlijk tijdens mijn laatste zwangerschap is ontstaan. Morgen bloedprikken en dan ruim een week wachten馃槥 baal vooral van de onzekerheid.

4 jaar geleden
Reactie op Mamavan1234
Dank je voor je uitleg. Ik kreeg wel een andere uitleg van de verloskundige ...
Oja, dan zullen het andere anti-stoffen zijn (lees op internet dat er zoveel zijn!)
Ik hoop voor je dat het geen verdere gevolgen voor jou of je kindje heeft! Succes