32 Reacties

één jaar geleden

Oh wat fijn dat anderen ook deze vraag hebben. Heb hier vaker over na zitten denken namelijk. Ik zat hier redelijk in dubio om wel of niet te geven, noem me maar moedermafia maar ik geef toch het liefst gewoon gezonde keuzes als het even kan. Mijn onderzoek so far: 1 plak kaas (gewone 48+) bevat circa 0.48 gram zout. Dat is veel volgens algemene informatie, zoals Voedingscentrum die kaas tot 4 jaar zelfs helemaal afraadt om deze reden. Mijn dubio; een volkoren boterham bevat toch ook 'veel' zout. Circa 0.35 gram. Oke, wat minder, maar het zit er wel degelijk in, en daar hoor je echt niks of niemand over. Vind ik vreemd. Mijn conclusie: een kind tot 3 jaar mag maximaal 3 gram zout per dag. Dus wanneer je dit in de gaten houdt, en de circa waardes weet van wat je geeft, is er met niks mis. Dus af en toe kaas ga ik gewoon weer geven. Ze doet er werkelijk een moord voor😂👀 Sorry voor het lange verhaal 🙈 🙋🏼‍♀️

één jaar geleden

Ja hier af en toe en hij vindt het heerlijk. In beide families zitten ook familieleden die sowieso geen kaas lusten, dus daarom bieden we het af en toe aan.

één jaar geleden

Reactie op Pippa_

Oh wat fijn dat anderen ook deze vraag hebben. Heb hier vaker over na zitte ...
Dit doen wij ook. Plakje kaas af en toe moet kunnen en dan let ik verder wat extra op qua zout inname. Hele jonge kaas zit naar verhouding minder zout, helpt ook al mee. Vrijwel niks is helemaal zoutloos 🤷

één jaar geleden

Reactie op Pippa_

Oh wat fijn dat anderen ook deze vraag hebben. Heb hier vaker over na zitte ...
cottage cheese ofzo is minder zout nee joh overal zit zout in.. misschien uitgaande van dat er brood gegeten wordt, moet je niet óók nog kaas eten zoiets?

één jaar geleden

Ach joh. Ik neem het allemaal met een korreltje zout 😂. Als het een korreltje teveel is dan geef ik hem wat extra water 🤪

één jaar geleden

Wij doen ongeveer 1x per 1 a 2 weken kaas op brood en op verjaardagen krijgt hij ook blokje kaas

één jaar geleden

Reactie op Pippa_

Oh wat fijn dat anderen ook deze vraag hebben. Heb hier vaker over na zitte ...
In volkoren brood zit vaak gejodeerd zout. Dat je daar weinig over hoort, is omdat mensen anders te weinig jodium binnen krijgen. Daarom wordt dat toegevoegd aan brood. En daarbij bevat volkoren brood veel andere gezonde voedingsstoffen en ik weet niet zeker of hetzelfde van kaas kan worden gezegd...

één jaar geleden

Reactie op TvZ88

In volkoren brood zit vaak gejodeerd zout. Dat je daar weinig over hoort, i ...
Oh wat interessant! Dat kan zeker een verklaring zijn. Heb dit even nagekeken (pff ja sorry Sherlock is nieuwsgierig). In een boterham zit 24 microgram jodium. In een plak kaas is dat 7 microgram. Maar ook in halfvolle zit 22 microgram jodium en in ei 18, volledig van brood ben je dus niet afhankelijk. In kabeljauw zit ook heeel veel jodium. (Bron: Voedingscentrum) Maar goed, wordt een beetje off topic dit :) Laten we het allemaal met een (gematigd) korreltje zout nemen toch 😉😄

één jaar geleden

Echte plakken geven we eigenlijk niet, want die vreet ze zo van haar boterham af. We geven wel philadelphia en geitenkaas. Ze is helaas dol op alles dat zout is. We proberen er wel wat voor te waken maar ontkomen er niet altijd helemaal aan.

één jaar geleden

Mijn zoontje krijgt gewoon jonge kaas op zijn broodje. Het is niet dat hij dit dagelijks krijgt maar ik ben daar ook niet zo moeilijk in als het 1x in de week is. Zorg altijd wel dat hij voldoende drinkt en als die broodje kaas op heeft wat extra drinkt.

één jaar geleden

Yes ze krijgt kaas. Idd een niet te zoute variant. (Jong). Ze is er dol op! Gaat imo om balans. Kan best een keer een stukje kaas of iets anders zouts eten, zolang het maar niet iedere dag de hele dag is en dan ook nog chips/zout in het eten/zoute soep, dat soort dingen.