14 Reacties

één jaar geleden

Pff heel herkenbaar met mijn zoontje. Ben er zo moe van.

één jaar geleden

Al eens geprobeerd haar te laten ontladen dmv huilen? Hier helpt dat heel erg als ze de hele dag dwars is. Dan is ze daarna weer helemaal zen

één jaar geleden

Afspreken wat en wanneer het wel mag? Ipv nee zeggen? Bij ons helpt het om te zeggen: “ik snap dat je nou wilt fietsen/schommelen. Zo leuk is dat he? Morgen hebben we er weer tijd voor”. Ze kan dan nog steeds wel eens boos worden maar dan herhaal ik het. Indien overstuur even een knuffel en nog wat herhaling en dan is het meestal wel okay.

één jaar geleden

Allereerst: nee het blijft niet hangen. Dat doet het nu nog niet, moet je ook niet gaan verwachten. zodra ze je zien worden ze herinnert aan dat het niet mag, niet van de voren. Het enige wat hier een beetje begint te helpen is timers zetten. Van 2 minuten ofzo, wanneer we iets gaan doen. De timer is dan zichtbaar en inmiddels weet hij ook het het werkt. Dit scheelt frustratie en drama wanneer we van de ene naar de andere activiteit gaan. Omdat hier minder drama is geeft het mij de rust om overige drama beter aan te kunnen. Bij drama vanwege naar activiteit 1 willen terwijl wij 2 gaan doen. Ik probeer dit te voorkomen door de timer te zetten. Dit zit dit nu in bij activiteiten die altijd drama geven zoals tandenpoetsen (en dus naar bed). Tevens ga ik op gelijke hoogte zitten, raak hem niet aan maar heb een open houding. Ik zeg dingen als dat ik de teleurstelling/boosheid bij hem zie en snap, maar dat we nu gaan eten. Ik probeer het onderwerp te vermijden, dus ik zeg niet ik snap dat je wilt fietsen, maar eerder dat ik begrijp dat hij boos is omdat hij iets anders bedacht had maar dat we nu gaan eten. Ik probeer gelijktijdig af te leiden, papa zit al aan tafel, je beker drinken is er, er is lekker eten, kom je anders even op schoot zitten. Dat soort dingen.

één jaar geleden

Reactie op ROF

Allereerst: nee het blijft niet hangen. Dat doet het nu nog niet, moet je o ...
Ik wacht in open houding tot hij mij opzoekt voor een rustgevende knuffel. Dan zitten we even knuffelend een wiegend tot hij tot rust is gekomen en zelf loslaat.

één jaar geleden

Kijk zo leer je nog eens wat! Super fijn Rof! Zo slim om de gevoelens te benoemen Ik heb zelf deze twee boeken gelezen daar staan ook heeeeel veel praktische tips in: how2talk2kids en Good Inside. Eerste is sowieso in het NL. De tweede weet ik nog niet.

één jaar geleden

Reactie op ROF

Ik wacht in open houding tot hij mij opzoekt voor een rustgevende knuffel. ...
Ik heb nog nooit uit hemzelf een knuffel gekregen 😂😂😂

één jaar geleden

Reactie op ROF

Allereerst: nee het blijft niet hangen. Dat doet het nu nog niet, moet je o ...
Dankjewel voor de vele tips en voorbeelden! Heb je dit zelf bedacht of heeft iemand je dit vertelt? Ik vind het op dit moment met momenten echt heftig. Mijn man is nu voor zijn werk van huis en daardoor ben ik alleen. Net bij thuiskomst van het Kdv was het weer veel schreeuwen, gillen en met eten gooien. Ze wilt van alles tegelijk maar eigenlijk ook weer niks (bijvoorbeeld, spel 1 maar ook spel 2 en ook de tablet?). Ik probeer rustig te blijven en haar uit te leggen dat ik niet wil dat ze bijvoorbeeld gooit met eten, en dat mama het niet leuk vindt. Maar ze lijkt dat niet te snappen. Op het kinderdagverblijf zeggen ze ook dat ze een explosief karakter heeft, maar dat het uiteindelijk wel goed komt (hopen we dan maar). Soms vraag ik mij af of ik hulp van een orthopedagoog zou moeten inschakelen?

één jaar geleden

Reactie op Nb-

Dankjewel voor de vele tips en voorbeelden! Heb je dit zelf bedacht of heef ...
Heel herkenbaar. Ook hier een koppig en sterk karakter met de bijbehorende sterke emoties. Zelf bedacht niet, deels vanuit mijn opleiding en deels vanuit de gentle teaching en natuurlijk ouderschap. Ik combineer wat goed voelt en waar Flint op reageert. Explosief gedrag na het kinderdagverblijf. Gefeliciteerd je kind heeft een gezond hechting en voelt de veiligheid om al zijn emotie van de dag er bij jou uit te gooien. Je kindje weet dat jij onvoorwaardelijk van hem en dat hij er op kan vertrouwen dat je niet weggaat. Doe dit dus ook niet. Blijf erbij, biedt rust aan. Flint krijgt op die momenten nog borstvoeding. Even verwerken en tot rust komen. Maar een boekje lezen, douchen, schommelen, stoeien, samen schreeuwen, muziek maken of eigenlijk alles waar je veel emotie in kwijt kan helpt. Ik verwacht dat jou kindje voor dingen als stoeien, van de glijbaan baan of zo wel kan waarderen. Maak er een ritueel van en neem er de tijd voor. Even alle remmen los en alle emoties eruit. Zorg voor een start en einde moment. Een timer kan hier bij helpen. Breek het niet te snel af. Als je kind zelf stopt en wat anders gaat doen of rustiger wordt dan is het ook goed 🤷

één jaar geleden

Reactie op kkeller

Ik heb nog nooit uit hemzelf een knuffel gekregen 😂😂😂
Tja mijn vent is een knuffelkont. Maar meestal gaan ze ouders wel opzoeken bij een sterke emotie voor coregulatie. Kan wel even duren. Flint kan minutenlang naast.me staan gillen en schreeuwen voor hij die stap zet

één jaar geleden

Reactie op Nb-

Dankjewel voor de vele tips en voorbeelden! Heb je dit zelf bedacht of heef ...
Als jij het denkt hoe nu verder, ik weet het echt niet meer, wat kan ik nog? Dan zou ik hulp zoeken. Een orthopedagoog, een gezinscoach, eem maatschappelijk werkster, iemand waar jij je prettig bij voelt en wiens opvoedingspvertuiging past bij de jouwe

één jaar geleden

Reactie op ROF

Heel herkenbaar. Ook hier een koppig en sterk karakter met de bijbehorende ...
Dankjewel voor de tips en ook fijn dat je het gedrag herkend 🙌🏼. Soms het gevoel dat wij de enige zijn die hier mee strugglen

één jaar geleden

Reactie op Nb-

Dankjewel voor de tips en ook fijn dat je het gedrag herkend 🙌🏼. Soms het ...
Het kinderdagverblijf hier ziet het ook. Niet zozeer de drift, maar wel de onrust en niet stil willen/kunnen zitten en de onveiligheid die voor hem daar bij komt kijken. Het continu zijn lijf moeten voelen door middel van bewegen, aanraking en gkrachten. Ik maak er gebruik van. Wij stoeien veel, gaan samen in bad (lijf of lijf helpt heel goed) en vallen samen om in bed. Druk voelen op het lijf helpt hier goed. Dus soms 'vallen' we bovenop hem. Dat vindt hij hilarisch en het lachen haalt ook stress uit zijn lijf, net als de druk op en daarmee het voelen van zijn lichaam. Rustig op een stoel zitten of handwerkjes is echt een nogo. Maar staand en lopend met verf klooien, om de tafel heen lopen of op een ezel, is dan wel weer fantastisch. Probeer zoveel mogelijk dynamisch spel op te zoeken en zijn drang om zijn lichaam te voelen te gebruiken. Wat hij hier heel fijn vindt is fysieke druk op zijn lichaam. We zijn begonnen met 'weltrusten benen' (zacht op zijn benen duwen), 'weltrusten voeten' (zacht aan de onderkant van zijn voeten duwen) 'en welterusten tenen' (zachtjes op zijn tenen duwen). Dit is nu uitgebreid naar het hele lijf savonds. Soms gaat het wel en soms niet, maar het brengt hem rust. Even voelen, even gronden

één jaar geleden

Ik hoop enorm dat alle tips je helpen! Al helpt het maar 1 driftbui dan kan jij de volgende weer aan. Het is lastig maar bedenk ook, je zal waarschijnlijk minder moeite hebben met de peuterdrift en terrible 3's. Cause we have seen it all 😅