11 Reacties
2 jaar geleden
Hoe ze omgaan met voeding (wat voor voeding etc.), waar de kinderen slapen (soms laten ze babies buiten slapen in een kinderwagen). Verder gewoon voelen en kijken of je het er prettig vindt. De sfeer is belangrijk en zou ook vragen hoe ze omgaan met uitval personeel.
Ik heb positieve ervaringen met de kdv. Was aan het begin ook onverwacht langs gegaan.
2 jaar geleden
Hoi, wij hadden in onze omgeving keuze uit 2 kdv’s. Wat wij bijvoorbeeld erg belangrijk vonden is de groepsverdeling. Het ene kdv had 1 groep van 0 tot 4, met maar 1 kleine op kindjes vanaf 2 jaar gerichte speelplaats (niet veilig voor baby’s in mijn beleving) en de ander (die wij gekozen hebben) heeft groepen van 0-1,5/ 1,5 tot 3 en een groep vanaf 3 jaar. Waarbij iedere groep een eigen speelplaats heeft, wel voor 1,5 en ouder de mogelijkheid om bij elkaar te komen. Daarnaast hebben ze een goed ontwikkelingsprogramma wat erg leuk is en aangepast op de leeftijd. De rondleiding was vrijblijvend en ze deden niet aan zelfpromotie. De boodschap was ‘doe alsjeblieft waar jullie je goed bij voelen’. Het andere verblijf zei ‘ik zou niet bij die andere gaan kijken hoor, wij zijn de leukste!’…
Maar wat voor ons het allerbelangrijkste was is of het goed voelt. Bij de opvang met groep van 0-4 jaar voelde de begeleidsters al niet goed en de werkwijze/leefomgeving beviel ons ook niet. Slaapruimte was een ruimte zonder raam en er was heel veel troep in opgeslagen.
Een slaapruimte hoort rustig en goed geventileerd te zijn.
Praktische zaken als voeding, luiers, eetmomenten en wat ze dan te eten krijgen is fijn ook om te weten.
Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets mee kan. In ieder geval succes vanmiddag!
2 jaar geleden
Wij hebben echt gelet op ons eigen gevoel en hoe wij op dat moment dachten dat fijn zou zijn voor onze uk. Niet dat t veel uitmaakt wie dat er op de opvang allemaal zitten want vriendjes en vriendinnetjes maken ze toch wel. Maar meer vinden wij t gevoel bij de leidsters fijn, vinden wij de omgeving fijn voelen en zouden wij onze uk daar met een goed en gerust hart kunnen brengen.
Dat was bij 1 van de 2 bij ons in het dorp zeker het geval. Ze gaat iedere dinsdag en vrijdag helemaal blij naar de opvang en ziet ons zelfs niet meer staan zodra we daar de drempel over stappen. Papa en mama? Wie? Haha
Heerlijk! En dat gevoel wil je ook voor je kleintje hoe moeilijk t soms is voor ons hihi
2 jaar geleden
ik ben gaan kijken toen ik 20 weken zwanger was, was corona dus ik ging alleen.. T meeste van de info kwam totaal niet aan. Het kindje van een vriendin ging ook bij die opvang.. ik dacht als ik t leuk vind doen we het, anders kunnen we altijd nog switcheb
t heeft goed uitgepakt!
wat ik nu heel belangrijk vind
kijken naar ritme kindje
kleine groep (in zijn geval 8 kindjes)/kleinschalige opvang
vaste juffen
beetje divers publiek
relaxt met eten, ze eten warm en biologisch
wat jij als ouder wil is leidend (mits dat kan)
het is allemaal beetje montessori stylo, zachte kleuren, geen lelijk plastic spul.. lekker naar buiten, ontdektempo van t kind
hij gaat twee dagen en al sinds zn derde maand, helemaal leuk vind hij het!
2 jaar geleden
Net terug en het voelde heel goed. Warme begeleiding en gezellig ingericht zonder dat het echt druk was. Lekker veel buitenruimte waar ook graag gebruik van gemaakt wordt, alleen regende het nu natuurlijk super hard 😂
Dat van die slaapruimtes was een goeie, maar die zien er wel goed uit.
En dat van die kleine groepen is hier ook inderdaad, waarbij ze vooral naar het kind kijken of ze er al klaar voor zijn. 0-2, 0-3 en 2-4.
En Flint?
Die vond het fantastisch. Wilde gelijk overal naar kijken en aanraken. Maakte contact met de kinderen en was gelijk de begeleiding aan het charmeren 😂
Hij is heel sfeergevoelig, dus dat zat wel goed haha
2 jaar geleden
Reactie op ROF
Net terug en het voelde heel goed. Warme begeleiding en gezellig ingericht ...
oh heel fijn toch!
hoe vaak gaat hij?
2 jaar geleden
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, ik zou vooral afgaan op je gevoel. Je kan vragen naar dagritme en wat er gebeurd als kindjes daarvan afwijken. Hoe slapen ze? Wat voor voeding wordt er gegeven?(ook als er later meer vaste voeding gegeven wordt). Hoe is het ruil-en extra dagen beleid. Hoeveel vaste leidsters heeft de groep? Hoe dragen ze bij aan de ontwikkeling etc. Maar echt, vooral jouw gevoel bij het pand, bij de leidsters is het allerbelangrijkste vind ik zelf. Succes!
2 jaar geleden
Reactie op Tona
Oh fijne leeftijd nu wel om te starten denk ik! In de eerste maanden hebben ...
Wij hadden de luxe om te kiezen voor opa en oma oppas. Daar was ik echt heel blij mee. Net als dat ik blij was dat ik maar 2 dagen hoef te werken tot zijn 1e verjaardag 🥰 zo fijn dat het kan. En ik krijg de andere 2 nog deels vergoed ook.
Ik merk nu ook aan hem dat hij echt interesse krijgt in andere kinderen en zijn omgeving. Daarom dachten we ook, het wordt langzaam tijd.
2 jaar geleden
Reactie op baby2309
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, ik zou vooral afgaan op je gevoel. J ...
Het aantal vaste leiding kan ik nog wel even vragen 🤔 daar heb ik niet bij stil gestaan. Misschien wel handig om te weten, vooral ook wat ze doen als er 1 ziek wordt.
Ik weet wel dat de baby groep maximaal 12 kindjes op een dag(deel) heeft en dan 3 begeleiders. Klinkt niet veel, maar volgens mij is dat wel de standaard 🤷
de vrijdagen zijn altijd super rustig met 2 begeleidsters en 1 stagiaire. Dus het plan is dat hij eerst op vrijdag een halve dag gaat. Dan is er voldoende aandacht om hem te laten wennen.