15 Reacties

één jaar geleden

Toen ik zwanger was van me dochter ben ik gestopt met werken met ongeveer 16 weken, werkgever mag dit niet, Nederland heeft goeie regels voor vrouwen die zwanger zijn, je loon word 100% betaald in je zwangerschap. Ik zou me helemaal ziek melden.

één jaar geleden

Het is tweeledig denk ik. 1: thuiswerken is geen recht dus jouw werkgever hoeft niet mee te gaan in jouw wens en kan je vragen naar kantoor te komen. 2: als jij het niet meer trekt mag je je ten alle tijde ziek melden. Dit kan bijvoorbeeld ook voor 50%. Wanneer je ziek gemeld wordt ivm zwangerschap krijgt jouw werkgever 100% vergoed en krijg jij ook gewoon 100% loon. Daarnaast heb je als zwangere ook recht op extra pauze en uit mijn hoofd gezegd heeft de werkgever dan ook nog de plicht om te zorgen voor een ruimte met bank of bed zodat je in die pauze goed tot rust kunt komen. Ik wil je wel als advies meegeven om je eigen grenzen goed aan te geven en te bedenken. Niemand heeft er wat aan als jij straks niets meer kunt omdat je voor anderen over je eigen grenzen heen bent gegaan.

één jaar geleden

Als de fysio heeft gezegd dat je beter kan stoppen, en je leidinggevende je zegt dat je vakantieuren moet opnemen (wat trouwens niet aan je gedwongen kan worden), dan kan je je beter volledig ziekmelden en echt even goed rusten want je gezondheid gaat echt wel voor 🤗

één jaar geleden

Ik vind dat je met een hele goede oplossing komt voor je werk, pikken ze dit niet dan meteen ziek melden. Jij moet nu aan jezelf denken, werk denkt echt niet aan jou hoor!

één jaar geleden

Je leidinggevende kan en mag niet oordelen over jouw medische situatie. De suggestie om vakantie uren op te nemen is alleen zinvol als jij op eigen initiatief "liever minder gaat werken", terwijl daar onvoldoende medische reden voor is. Misschien denkt je leidinggevende in die hoek? Ik zou naar de bedrijfsarts stappen om te bespreken of, hoeveel en hoe je wel kan werken. Je kan dan ook bespreken of die thuiswerk kan adviseren. Dan kan je werkgever er niet omheen. Dan kan je werkgever alsnog weigeren, thuiswerken geen recht. Maar als naar kantoor komen te zwaar is, is het alternatief dus dat je ziek meldt - niet dat je verlof opneemt.

één jaar geleden

Oh je had de arts al gebeld. Wat zei die?

één jaar geleden

Reactie op Zij1989

Ik vind dat je met een hele goede oplossing komt voor je werk, pikken ze di ...
Sorry, maar dit vind ik wel erg kort door de bocht. Een goede werkgever denkt echt wel aan zijn medewerkers hoor.

één jaar geleden

Reactie op Leonore1985

Sorry, maar dit vind ik wel erg kort door de bocht. Een goede werkgever den ...
en jij vindt de reactie van de werkgever niet kort door de bocht? Exact, een goede werkgever denkt mee en komt niet met een oplossing die hem/ haar het minste last geeft. Uiteindelijk hebben ze niks meer aan je als je maar blijft doorwerken of over je grenzen gaat door oneerlijke oplossingen. De oplossing voor het probleem moet door een bedrijfsarts of eigen arts gemaakt worden, niet door je werkgever. Met mijn laatste zin bedoelde ik te zeggen: iedereen is vervangbaar voor een werkgever.

één jaar geleden

Ziektewet! Jij hebt je rust echt nodig. Je werkgever is waarschijnlijk niet helemaal op de hoogte want vakantieuren opnemen slaat nergens op. Echt je grenzen aangeven want je lichaam geeft al aan dat het zo niet langer gaat!!!

één jaar geleden

Reactie op Zij1989

en jij vindt de reactie van de werkgever niet kort door de bocht? Exact, e ...
Het kwam op mij over dat je alle werkgevers over één kam scheerde, maar dan heb ik je verkeerd begrepen. Excuus.

één jaar geleden

Bedankt voor het meedenken! Gister een gesprek gehad met de assistent van de bedrijfsarts want helaas is hij met vakantie. Ze heeft me geadviseerd om contact op te nemen met HRM morgen en mochten zij moeilijk doen kunnen ze haar bellen. Maar ze mag mij niet officieel ziek schrijven dat mag alleen de arts doen. Ik ga dus morgen het gesprek aan met HRM maar het voelt alsof ik achter mijn leidinggevende haar rug omga. Maar ja. Ik vind het echt raar want ik ga niet met vakantie het is puur vanwege de klachten.. en mijn fysio heeft ook een verklaring geschreven waarin ze zet dat ik moet kunnen liggen en dus moet thuiswerken. Dus ik ga haar vandaag een mail sturen met die verklaring.. echt vervelend dat het zo lastig moet gaan zeg.

één jaar geleden

Nee dit mag niet! Ten gevolge van zwangerschap zit je met deze klachten en trek je het niet. Het is niet dat je zomaar vrij wil. Wel ben ik benieuwd of 4x halve dagen je nog zou helpen. En wat maakt dat een kantoordag je zwaarder valt dan thuis? Kunnen ze op het werk daar nog iets in doen? Maar goed dit zijn eerder vragen voor de arboarts en/of UWV. Vanuit mij ook niet veroordelend bedoelt, alleen meedenkend.

één jaar geleden

Reactie op Mila69

Bedankt voor het meedenken! Gister een gesprek gehad met de assistent van ...
Hoe is het gegaan? Je hebt het recht om de/een vervangend bedrijfsarts te raadplegen als het niet loopt. Maar eigenlijk is het heel simpel.. door de zwangerschap kun je niet alles meer. Je bent al super attent door mee te denken. Als ze dat niet willen rest de ziektewet. Overigens ziek schrijven doet je werkgever. En ze krijgen jouw salaris (waarschijnlijk) volledig vergoed door het uwv. Dus weinig reden om stress te hebben voor ze. In ieder geval zeker geen(!) vakantiedagen opnemen, dat is niet de bedoeling. Hopelijk is het goed gekomen!

één jaar geleden

Reactie op Mila69

Bedankt voor het meedenken! Gister een gesprek gehad met de assistent van ...
Idd vervelend dat het zo moet gaan maar je maakt wel de juiste keuze voor jou en je baby, dus ik zou er geen schuldgevoel over hebben in ieder geval 🤗

één jaar geleden

Kleine aanvulling trouwens.. ‘helaas door schade en schande’ net zelf geleerd: je werkgever mag van alles afwijken in overleg met jou. Helaas komt het er dus op aan dat je zelf je grenzen aangeeft. Hopelijk lukt dat 🍀!