25 Reacties

2 jaar geleden

Nog steeds niet? Wie heeft je wijsgemaakt dat een kind van 1 jaar al moet kruipen? Elk kindje doet het op z'n eigen tempo! Onze zoon liep met 14 maand, toen ging hij ook pas kruipen. Hij ging altijd in zn achteruit en zittend billen schuiven. Onze dochter van 1 kruipt sinds 2 weken, ze had het opeens door!

2 jaar geleden

Reactie op Anouk1-24

Nog steeds niet? Wie heeft je wijsgemaakt dat een kind van 1 jaar al moet k ...
Op je vraag: ik zou me niet direct zorgen maken!

2 jaar geleden

Hier vandaag voor het eerst. Is nu 1 haar en 2 dagen oud. Komt echt vanzelf wel hoor. Ieder heeft zijn eigen tempe. :)

2 jaar geleden

Mijn zoon tijgerde altijd, staat al en loopt al langs de tafel maar kroop niet, tot afgelopen donderdag. Hij wordt vrijdag 1! Ieder op zijn eigen tempo en sommige slaan kruipen dus over!

2 jaar geleden

Reactie op Anouk1-24

Nog steeds niet? Wie heeft je wijsgemaakt dat een kind van 1 jaar al moet k ...
Kind en gezin zeggen me hele tijd dat hij laat is en achter zit. Dus ik maak me wat zorgen.

2 jaar geleden

Hier ook een kindje van 1 die nog niet kruipt. Ze schuift sinds vandaag op der buik heel t huis door. Ze gaat ook niet zelf van lig naar zit. Sommige kindjes slaan kruipen over, dus zou me zeker geen zorgen maken hoor!

2 jaar geleden

Bijna 13 maanden en kruipt niet hoor😉 komt vanzelf, maak me niet druk

2 jaar geleden

Reactie op ldhondt

Kind en gezin zeggen me hele tijd dat hij laat is en achter zit. Dus ik maa ...
Wat rot dat ze dat zeggen! Mijn zoontje is 1 jaar en 3 weken, wil ook niet kruipen of van lig naar zit. Ik heb ook momenten dat ik me druk maak hoor maar mij word het gelukkig altijd weer uit m’n koppie gepraat door de opvang en zelfs door het consultatiebureau. Dus dan laat ik het los. Waarschijnlijk doen ze rond 2 jaar allemaal t zelfde ❤️

2 jaar geleden

Reactie op ldhondt

Kind en gezin zeggen me hele tijd dat hij laat is en achter zit. Dus ik maa ...
Wat mega vervelend dat ze je daar mee opzadelen, word je als moeder ongelooflijk onzeker van! Absoluut niet doen! Verder wel actief en ontwikkeld zich?

2 jaar geleden

Mijn dochter kon vanuit lig helemaal niets (behalve rollen). Met 1 jaar en 2 weken ging ze (in een week) zelf zitten, schuiven op haar billen, zelf optrekken en zelfs kruipen (dat laatste had ik niet meer verwacht).

2 jaar geleden

Hoi! Ik snap je en herken je vraag volledig. Mijn zoontje is 13 maanden en kruipt ook nog niet, al tijgert hij wel overal naartoe, en hij lijkt daar tevreden mee, maakt nog totaal geen aanstalten om te gaan staan of om zich op te trekken en als hij vanuit lig naar zit wil dan komt hij me dat vragen door aan m'n schoenen te trekken of me te roepen, maar hij neemt zelf geen initiatief. Ik pieker hier af en toe ook over, een beetje meer wanneer kindjes van zijn leeftijd zelfstandig rondlopen of wanneer me voor de zoveelste keer wordt gevraagd of hij al loopt, maar anderzijds vertrouw ik er ook in dat hij alles op zijn tijd wel gaat ontdekken en/of proberen. Er is bij ons overigens ook een kindefysio betrokken en die zegt dat hij gewoon een te relaxte baby is, wellicht is jouw kindje dat ook wel! Ze gaf aan dat het wel moeilijker wordt des te ouder te zijn des te meer gewicht ze mee slepen en dat maakt het oefenen wat lastiger, dus hem een beetje uitdagen en samen oefenen kan geen kwaad, maar verder geen probleem gaf ze aan.

2 jaar geleden

🙋🏻‍♀️hier ook een die nog niet kruipt. Vorige week ging hij van zit naar lig en deze week van lig naar zit. Op z’n buik, dan knieën (kruiphouding) en dan zitten. Hij gaat ook steeds zitten in de kamer, voor die tijd ging hij dus niet zelf zitten. Hij laat zich dan weer vallen en buikschuift tot de volgende plek waar hij wil zitten. Maar als hij zit gaat hij wel op z’n knieën zitten en probeert te staan, ook zelf zonder zich ergens aan vast te houden. Ach alles gaat op z’n eigen tempo.

2 jaar geleden

Mijn kindje is van 5 september en tijgert sinds 1 week pas. Kruipen op handen en knieen doet ze niet.

2 jaar geleden

Veel slaan het kruipen over!

2 jaar geleden

Reactie op Eamve

Hoi! Ik snap je en herken je vraag volledig. Mijn zoontje is 13 maanden en ...
Dat klopt. Dat gaf de onze ook aan maar ze zei ook dat ze absoluut geen ‘poepschuiver’ zou willen en hoe later hoe moeilijker het later ook wordt. Dat het blijkbaar beter is dat je kind gekropen heeft. Maakt me allemaal wel wat bang. Julot rolt zich overal naartoe, gaat van buik naar zit en omgekeerd. Wij oefenen heel veel maar nog doet het hem niet echt veel. Gisteren dan wel weer gezien dat hij zich wel probeert op te trekken aan de box.

2 jaar geleden

Mijn jongste zoon kruipt ook nog niet, tijgert wel overal naartoe. Ik maak me er geen zorgen om, maar ik heb een oudere zoon waar ik natuurlijk al ervaring mee heb. Mijn oudste zoon heeft namelijk tot 14 maanden alleen maar gerold en getijgerd. Toen ging hij staan en binnen een week liep hij een rondje om de tafel. Kruipen ging hij pas daarna doen. Los lopen deed hij met 18 maanden, helemaal normaal volgens het cb. Wat ik er mee wil zeggen is dat ieder kind het op zijn eigen tempo doet. De één is snel, de ander (die van mij dus) is misschien wat lui. Ik zeg altijd maar "met een beetje geluk hebben ze nog 80+ jaar om te lopen, die paar maanden meer of minder maken dan echt niet uit".

2 jaar geleden

Ons zoontje tijgerde ook alleen maar. Iedereen zei ook dat hij nooit zou gaan kruipen maar ineens een paar dagen geleden is hij er toch mee begonnen. Maar zodra hij haast wil maken gaat hij weer tijgeren want dat gaat veel sneller. We zijn met 11,5 maand ook bij een fysiotherapeut geweest (we maakten ons zorgen omdat hij ook maar 1 been gebruikt bij het tijgeren, de andere sleept erachteraan) en die zei dat het helemaal niet erg is als ze rond de eerste verjaardag nog niet kruipen, tenzij je het gevoel hebt dat ze op veel gebieden achterlopen. Dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken, en anders kan het nooit kwaad eens een fysiotherapeut mee te laten kijken!

2 jaar geleden

Ruim 13 maanden en kruipt eindelijk sinds vorige week😉

2 jaar geleden

Zo begon het bij ons ook! Alleen maar achteruit en ineens was de vooruit uitgevonden!

2 jaar geleden

Misschien een goede tip om een verwijzing te vragen naar een kinderfysiotherapeut. Onze kleine was kampioen buikschuiven en gebruikte een been en de ander alleen om wat richting te geven als het echt nodig was. Inmiddels kruipt hij en stapt hij aan de hand. Staat wel de hele dag. Ook gewoon midden in de kamer maar laat zich dan zakken en kruipt naar waar hij heen wil. Fysio gaf bij ons aan dat kruipen vaak wordt overgeslagen. Wij vonden het belangrijk om te laten kruipen omdat in beide families dyslexie voorkomt en er zijn onderzoeken die stellen dat niet kruipen en dyslexie een verband hebben (overigens ook onderzoeken die stellen dat het niet zo is hoor!). We hebben dus wat tips gehad. Hielp maar bij ons hielp vooral afkijken op het kinderdagverblijf. Wij oefenen overigens nog steeds. Door steeds maar een been te gebruiken bij tijgeren, heeft hij een erg dominant been en dus een voorkeur. De enige reden dat ik daar druk mee ben is vanwege de spieropbouw en -ontwikkeling. Ik meen oprecht dat ze ons zei dat de meeste kinderen pas kruipen tussen 9 en 20 maanden of zoiets. Dus maak je geen zorgen! Consulteer alleen als dat fijner is een keer een kinderfysio 😊