Hoi Mama's,
Dat er een landelijk tekort heerst aan leidsters is bekend. Maar de kwaliteit hoort toch niet achteruit te gaan?
Afgelopen vrijdag bracht ik mijn dochter (1 jaar) naar de opvang. Babygroep 1 & 3 waren gesloten, haar groep was wel open. Er werd gezegd dat er geen vaste leidsters waren voor andere groepen. Ik zag ook geen vaste leidster van onze babygroep. Er waren toen 2 (jonge) leidsters met vijf kindjes. Thuis gebeld, een andere leidster (vaste leidster sinds 2 mnd) zou ook komen. Ik voelde me wat gerustgesteld.
Aan het eind vd dag bij het ophalen had mijn dochter vrij rode wangen en voelde ze warm. Waarop de (vaste) leidster zei, ze was moe wakker geworden en ze wilde graag slapen. Ze had verder wel een goede dag gehad. De leidster zei, het is hier binnen ook heel warm blabla. Later dacht ik, is er wel getemperatuurd? Waarom heeft ze haar dikke trui nog aan, zodat ze de warmte kwijt kan? Het zat me niet lekker. Alsof ik het aanvoelde, want mijn dochter heeft flinke koorts gehad het weekend.
Net besproken op de opvang. Ik wilde geen klacht indienen, maar het zat me nog steeds niet lekker. Ik begrijp dat koorts bij kindjes ineens kan opspelen, maar toch snap ik niet dat ze haar trui bijvoorbeeld niet even hebben uitgedaan (lange mouw romper eronder). Ook het niet communiceren van de beperkte beschikbare leidsters vond ik vreemd. Nu zei de leidster dat er pas na 30 min kan worden getemperatuurd als het kindje uit bed is. Maargoed 20 min heel warm zijn en er wordt niets gedaan, is ook niet fijn voor een kindje. Ze begreep me, maar wuifde eigenlijk ook alles snel van tafel. Begrijpelijk, want ze kunnen ook niets doen aan het tekort en ze hebben al een hoge werkdruk.
Nu vraag ik me af, zeur ik of is het terecht dat het me niet lekker zit?