22 Reacties
5 jaar geleden
Wat vervelend! Ik werk ook voor de overheid en net 1 dec jl gestart. Zodra ik mijn eerste echo had met 7 weken heb ik mijn manager ingelicht, omdat ik er erg over aan het stressen was hoe zij dit zouden oppikken. Mijn proeftijd was toen al voorbij en heb een jaarcontract dat afloopt in december dit jaar. Mijn manager zei dat het wel goedkomt. Het is uiteraard nog even afwachten hoe ze daadwerkelijk in december gaan beslissen, maar ik hoop dat ik de aankomende maanden totaan verlof voldoende kan laten zien om ze te overtuigen me toch te verlengen. Normaliter zou het daarna direct onbepaalde tijd worden, maar ik zou er ook nog wel vrede mee hebben als ze het met tijdelijk verlengen omdat ze niet een volledig jaar hebben kunnen zien. Maar ontslag hoop ik idd niet.
Ik zou in jouw geval zeker nog praten met je manager al denk ik dat als de werkelijke reden met je zwangerschap te maken heeft, je de waarheid toch nooit zult horen.
Maar de gegeven redenen zou je misschien kunnen nagaan voor jezelf of je bijv in mails of gesprekken dit had kunnen weten. Of dat het je eerder duidelijk is gemaakt. Als je namelijk niet naar wens functioneert doen je hier eerst over ingelicht te worden, zodat je kans hebt om je te verbeteren. Als dit niet is gedaan zou je dit kunnen aanvechten bij je manager.
5 jaar geleden
Ik begrijp uit je verhaal dat je al zwanger was voordat je begon bij je baan. Wellicht heeft dat aan hun kant vertrouwen geschaad dat je het toen niet hebt verteld bij contract tekenen ofzo. Ook al ben je het een werkgever niet verplicht en is het alsnog geen reden voor ontslag, maar wellicht heeft dat iets teweeg gebracht. Succes in elk geval!
5 jaar geleden
Hier soort van zelfde ik ben hier nu 5 maanden (jaar contract) heb verteld dat ik 4 maanden zwanger ben nu proberen ze van alles te zoeken om me te onslagen maar zou naar u vakbond bellen want ze mogen u niet af zetten tijdens de zwangerschap hier na me bevaling ben ik niet meer welkom heel erg ik mag ook pas vertrekken 5 dagen voor me uitgerekende datum eerder mag ik niet weg
5 jaar geleden
Reactie op Brinkly
Ik begrijp uit je verhaal dat je al zwanger was voordat je begon bij je baa ...
Klopt, maar ik ben er wel pas achter gekomen nadat ik hoorde dat ik de baan kreeg. Dat heb ik ze ook duidelijk gezegd, en dat ik het heel spannend vond maar gewacht heb tot 12 weken omdat ik eerst zeker wilde weten dat het goed was. Dat begrepen ze volkomen en ze zei zelfs dat als ik het wel eerder had geweten en had gezegd, het geen reden was geweest om me niet aan te nemen oid..
5 jaar geleden
Wat vervelend voor je. Formeel mag een werkgever je absoluut niet ontslaan vanwege zwangerschap. Informeel gebeurt dit helaas wel vaak; veel werkgevers zitten er niet op te wachten dat iemand misschien met complicaties uitvalt, 16 weken verlof en daarna waarschijnlijk vaker zorgverlof etc op moet nemen. Het is super vervelend, achteraf had je misschien beter kunnen wachten met vertellen. Overigens geef je aan dat ze verschillende redenen aandroegen om de proeftijd te beëindigen. Officieel kunnen zowel de werknemer als de werkgever in proeftijd besluiten om niet met elkaar door te gaan, zonder opgaaf van redenen. Dat zij wel verschillende redenen aandroegen is positief want dit geeft je de kans om die punten in de toekomst te verbeteren. Helaas heb je er nu niet zoveel aan. Succes met het zoeken naar een andere baan!
5 jaar geleden
Reactie op Brinkly
Wat vervelend! Ik werk ook voor de overheid en net 1 dec jl gestart. Zodra ...
Nee helaas echt totaal niet eerder kunnen weten en juist heel tegenstrijdig met wat ik steeds hoorde. Tot nu toe had ik alleen maar positieve feedback gekregen van collega's, dat ik het zo goed en snel oppakte. Het zou ook niet aan mijn functioneren hebben gelegen, maar eigenlijk kwam het aan op mijn persoonlijkheid. Al snap ik gewoon niet dat de redenen die zij opgaven nu al voor dit drastische besluit hebben gezorgd...
5 jaar geleden
Hoi!
Wat een vervelend gevoel heb je eraan overgehouden, kan ik me goed voorstellen!
Je bent als werkgever geen reden verschuldigd aan je personeel als je besluit het contract tijdens/na de proeftermijn niet te verlengen. Helaas, maar waar. Er zijn wel redenen genoemd, dit is netjes van jouw werkgever, maar had dus niet gehoeven. Het is altijd lastig als de werknemer zich er niet in kan vinden zoals in dit geval.
Als je het moeilijk vindt om te berusten in de reden die is aangedragen, dan kun je nog een keer navragen of ze het je beter kunnen uitleggen. Je kan ook vragen of je zwangerschap er iets mee te maken heeft gehad, maar betwijfel of je daar het antwoord op zult krijgen dat je vermoed.
Dus in hoeverre ga je je energie erin steken? Of ga je dat gebruiken om nieuw inkomen te vinden?
Wbt je laatste vraag: Als je tijdens je verlof geen baan hebt, krijg je volgens mij betaald door het uwv. Volgens mij heb je nu al recht op Ww uitkering, aangezien je niet zelf bent opgestapt, maar je contract niet is verlengd.
Succes!
5 jaar geleden
Reactie op Brinkly
Wat vervelend! Ik werk ook voor de overheid en net 1 dec jl gestart. Zodra ...
Dit is niet helemaal juist, tijdens de proefperiode kan opgezegd worden zonder opgaaf van reden.
5 jaar geleden
Ik zie hier veel tegenstrijdige berichten, maar het klopt dat tijdens de proeftijd de opzegverboden niet gelden. Zwangerschap valt hier helaas ook onder dus je kunt hier niets aan doen.
Tijdens je zwangerschap mag je na de proeftijd niet ontslagen worden. Als je contract afloopt en je de WW in gaat, kun je een uitkering krijgen. ♡ Succes.
5 jaar geleden
Misschien heel vervelend, maar het kan ook gewoon niet aan de zwangerschap liggen maar dat er echt andere redenen zijn of je niet lekker in het team past. Genoeg andere redenen buiten een zwangerschap om om het contract niet door te zetten.
5 jaar geleden
Reactie op amhasa
Je kan je eerst ziekmelding bij uwv ivm zwangerschap dan krijg je 100 proce ...
Lekker makkelijk weer. En vervolgens worden alle belastingen weer verhoogd. 😂😂Je kan je niet zomaar ziek melden bij het uwv. Voordat dat gebeurt moet je eerst naar de arbo. En ze is niet ziek..
5 jaar geleden
Reactie op amhasa
Je kan je eerst ziekmelding bij uwv ivm zwangerschap dan krijg je 100 proce ...
Ten eerste is dat enorm vals om te doen.. Ten tweede werkt dat als je een contract hebt en niet wanneer je nog in proeftijd ontslagen bent, je contract is dan namelijk nog niet bindend.
5 jaar geleden
Reactie op Eli2021
Ik moet nog beginnen (1april) met m'n nieuwe baan, en ben 16 weken. Hierdoo ...
Ik zou het absoluut vertellen!! Ik ben aan het afstuderen(overheid) verteld dat ik zwanger ben en een hele leuke baan aangeboden gekregen.
Tuurlijk kan het gebeuren dat het niet doorgaat, zoals andere benoemen. Maar ik ben daar iets realistischer is en ben van mening dat het ook kan liggen aan het handelen/gedrag/ervaringen etc. Van alles wat niet met zwangerschap te maken kan hebben, van de werknemer. Het is niet altijd de schuld van de werkgever of zwangerschap. Sommige mensen functioneren nou eenmaal niet zoals verwachrn
5 jaar geleden
Bedankt voor al jullie reacties. Ik weet dat ze binnen je proeftijd geen redenen op hoeven te geven en dat het dan toch netjes is dat ze dat wel hebben gedaan. En dat er veel meer redenen kúnnen zijn buiten zwangerschap om. Maar in mijn geval klopten de redenen en voorbeelden die ze daarbij gaven gewoon écht niet. En spraken ze zichzelf ook enorm tegen. Bijvoorbeeld zeggen dat ik geen connectie zocht met andere afdelingen, maar het me vervolgens verwijten dat ik bij een andere afdeling heb gevraagd wat ze daar nou precies doen... Ik weet ook dat ze het nooit gaan toegeven dat het door mn zwangerschap is, maar ik wilde gewoon even de frustratie van me afschrijven.