7 Reacties

10 maanden geleden

Hi Miranda, Wat super vervelend! Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat iemand anders bepaalt wat een kindje al zou moeten en dat op 2-jarige leeftijd. Lastig wel, want kennelijk geeft hij z’n grens aan of z’n wens aan. Nee is immers ook gewoon een antwoord, misschien niet het gewenste antwoord maar een antwoord. Geen idee of jouw kleintje er al iets over kan zeggen anders zou ik denk ik vragen waarom hij niet wil helpen. Of het af en toe -dus alleen als het uitkomt op dat moment!- even met hem oefenen thuis. Maar wie weet is er een reden waarom hij daar niet aan mee durft of wil werken. Dat laatste zou ik overigens alleen uit eigen belang doen want uiteindelijk ontwikkelen kinderen zich op hun eigen ritme en tijd en dat raakt steeds meer zoek als er veel sturing is vanuit opvang/peuterspeelzaal. Als laatste, eens met je man hoor! Je doet het al heel goed, dus geen stress van krijgen! Groetjes!

10 maanden geleden

Als dat alles is wat ze aan te merken hebben, dat hij zijn korstjes niet eet en dat hij niet mee opruimt dan heb je volgens mij een heel goed opgevoed mannetje. Qua opruimen ben ik dan wel weer heel "streng". Als je rommel maakt, ruim je het weer op. Dat is wel een proces wat geleerd moet worden. Wij ruimen voor de lunch en voor het avondeten altijd samen op. Beide grote kids krijgen een taakje en dat moeten ze opruimen. De oudste iets meer dan de jongste.

10 maanden geleden

Ik vind eerlijk gezegd dat ze op de opvang dan al veel verwachten van een 2 jarige. De impuls beheersing van een 2 jarige is nog minimaal. Dus als ze iets anders zien wat ze interessant vinden zullen ze daar naar toe lopen i.p.v. mee helpen opruimen (om even een voorbeeld te noemen). Dat heeft niks met onwil of met ‘slechte’ opvoedkwaliteiten te maken. Een peuter kan simpelweg zijn of haar impulsen nog niet onderdrukken. Dat leren (de meeste) vanzelf. Dus ik zou zeggen maak je niet te druk hoor! En dat ze op de opvang (en thuis) leren dat je mee moet helpen is in principe niets mis mee in mijn ogen. Maar je kunt niet verwachten dat een 2 jarige daar altijd maar gevolg aan geeft. Daar zijn ze simpelweg nog te klein voor.

10 maanden geleden

Begrijp ik het goed dat er verwacht wordt van een 2 jarig kind om zn korstjes op te eten en mee te helpen ruimen? Dat laatste vind ik nogal veelgevraagd op zo’n leeftijd eerlijk gezegd.

10 maanden geleden

Je schrijft dat ze zeggen dat hij de korsten niet op eet en dat hij niet meehielp, nee zei en wegliep. Dat zijn eigenlijk gewoon feitelijke constateringen. Maar hebben ze ook gezegd dat dit verbeterd moet worden? Dat hij dat al zou moeten kunnen? Of is dat iets wat je zelf wil of er onbewust van maakt? Zo ja, hoe snel kan en mag je dan verbetering verwachten op deze leeftijd? Wat bedoelen ze er nou precies mee? Als dat voor jou niet duidelijk is, gewoon even vragen bij ze. Misschien neem je dit zwaarder op dan zij misschien daadwerkelijk bedoelen. Even er nog over hebben, kan nooit kwaad! En mochten ze het zo bedoeld hebben, alsnog volledig aan jou wat je ermee doet (of niet) Mijn dochter van 2 en een maand gaat naar de psz sinds 2 jaar. Ze dronk daar een ochtend niet. Toen zei de juf, ze moet volgende keer wel drinken. Ik heb me daar heel druk om gemaakt, want; moeten?! Op deze leeftijd? En zo niet, wat dan? Straf? Hele nachtmerries haha. Toen ik de juf erom vroeg wat ze bedoelde met 'moeten', zei ze ooohh ik bedoelde voor het lichaam! Tuurlijk dwingen we nooit iets te doen, dat werkt alleen maar averechts op deze leeftijd. Opgelost, en beiden vonden we het fijn het even besproken te hebben 😅😊

10 maanden geleden

Reactie op Rfb

Begrijp ik het goed dat er verwacht wordt van een 2 jarig kind om zn korstj ...
Dat kunnen ze prima, als je het ze maar leert. Samen doen en het leuk maken. Onze zoon van net 2 ruimt netjes op. Als we hem ophalen van de opvang ruimt hij zelf eerst op voor hij naar ons toe komt. Nu snap ik dat niet elk kind dat doet en het hoeft ook zeker niet, maar meehelpen met opruimen kunnen ze prima op deze leeftijd en hoe eerder je het ze leert, hoe makkelijker het wordt. Bij ons leren ze het zodra ze kunnen lopen. Dan gaan we samen met ze opruimen, dus eerst samen bv alle autootjes in de bak. Of alle blokjes terug. Wij kunnen onze 2 jarige nu een taakje geven, als in, hij zorgt er voor dat alle treinbaan stukken terug in de bak gaan. Dat kan hij en doet het ook netjes. En ja hij is wel eens afgeleid en gaat dan weer spelen, maar hij is er dan ook goed aan te helpen herinneren dat we aan het opruimen zijn. Kwestie van consequent zijn en het vroeg aanleren. Als je rotzooi maakt, ruim je het ook weer op.

10 maanden geleden

Ik hoor niks raars zeg, drukte om niks. Met je vriend eens dus. Als je deze 2 punten wil verbeteren besteed je er thuis rustig aandacht aan. Het maakt ook echt wel uit wat voor kind je hebt hoe gemakkelijk je sommige dingen aangeleerd krijgt, dus niet vergelijken. Kijken naar jouw kind en jullie wensen mbt de opvoeding.