22 Reacties

2 jaar geleden

Wij lopen hiervoor ook bij de kinderfysio. Onze dochter had een voorkeurshouding naar rechts. We hebben heel veel aan de fysio gehad. We hebben een zijligkussen te leen gekregen en daar slaapt onze dochter overdag nu vaak in onder ons toezicht. Verder hebben we goede tips gekregen over de wijze waarop we haar het beste kunnen optillen om haar nekje de andere kant op sterker te maken. En hoe we haar kunnen verleiden om de andere kant op te kijken en spieren te trainen. Ze lijkt nu na een paar weken geen voorkeurshouding meer te hebben!

2 jaar geleden

Wij zijn ook naar de fysio gegaan ivm een voorkeurshouding naar rechts. Wij hebben oefeningen gekregen om haar nekspieren op te rekken en sterker te maken. Dit is zo goed gegaan dat ze nu een voorkeur naar links lijkt te ontwikkelen 🙈 maar de fysio heeft dus bij ons zeker geholpen!

2 jaar geleden

Wij zijn bij de osteopaat geweest ivm voorkeurshouding en matige afplatting. Na 2 behandelingen wilde hij ook weer de andere kant op liggen en konden we dit thuis goed stimuleren. Hoofdje is nu (8 wkn later) mooi rond.

2 jaar geleden

Dank dames voor de reacties. Dit geeft goede hoop 😊. Was bang dat het niet veel zou helpen en hij zou eindigen met een helmpje.

2 jaar geleden

Ik zit in hetzelfde schuitje, ook voorkeur naar rechts. Doorverwijzing gekregen naar de fysio. Haar schouders lijken ook gespannen.

2 jaar geleden

Hier ook fysio geweest en zeker veel aan gehad en nog steeds. Wij benaderen hem nu steeds vanaf de linkerkant (rechts is voorkeur) zodat hij ons ook echt moet aankijken. Wat ik fijn vond was de oefeningen die ik kreeg van de fysio om die samen met haar te doen zodat als ik iets niet op de juiste manier deed zij mij nog tips kon geven en thuis gerust door kom gaan. Hier zelfs nu 1 nacht op linker kant van het hoofd geslapen 🎉

2 jaar geleden

Hier ook doorverwijzing! A.s donderdag de eerste afspraak, vind het best spannend. Ik hoop zo dat z'n hoofdje nog weer een beetje rond wordt. Hoe is het bij jou gegaan?

2 jaar geleden

Wij zijn hiervoor bij de osteopaat geweest en een kinderfysio ingeschakeld. Eigenlijk ging het na het bezoek aan de osteopaat al gelijk goed, maar wel goede tips van de fysio om het verder te stimuleren. Wij hebben ook langere tijd een ergonomisch kussentje gebruikt (mag nu niet meer ivm veel bewegen in bed) voordat we naar de osteopaat gingen. Ik zag geen verbetering, maar het werd in ieder geval niet erger!

2 jaar geleden

Ja! Wij merkten zelf al snel op dat ze vooral met haar hoofd naar rechts draait en dat er een lichte afplatting was. CB heeft ons doorverwezen naar de fysio. Daar is geconstateerd dat haar rechter nekspier sterker is dan de linker. Dus oefeningen meegekregen en een nieuwe manier van optillen. Bij de 2e afspraak was er al duidelijk verbetering: we merkten zelf ook wel dat ze vaker naar links draait. Nog niet zo ver als naar rechts, maar wel beter. In januari mag ze weer naar de fysio. Fysio gaf trouwens ook aan dat de afplatting eerst nog erger kan worden voordat het verbeterd.

2 jaar geleden

Reactie op Slf2019

Hier ook doorverwijzing! A.s donderdag de eerste afspraak, vind het best sp ...
Vandaag de eerste afspraak gehad. Ze zag dat er inderdaad een flinke afplatting was maar gelukkig zei ze ook dat ze dit heel vaak ziet en het binnen 1/1.5 jaar goed moet komen met wat hulp. We hebben wat oefeningen in vasthouden gekregen om z'n nekje wat sterker te krijgen en wat oefeningen om z'n hoofdje actief te laten (gaan) draaien. Ze komt over een week terug en dan meet ze ook zijn hoofdje zodat we de vooruitgang kunnen zien. Hoe is het bij jou gegaan?

2 jaar geleden

Onze meid had ook echt een afgeplat hoofdje, het leek alsof er een stuk met een kaasschaaf af was gehaald zo scheef. Nu 3 x bij de fysio geweest en dan meet ze telkens of het vordert en gelukkig is dat het geval! We zitten niet meer in het rood, en ze zegt als we zo door gaan dat het met een jaar wel weer goed zitten. Helemaal symmetrisch zal het niet worden maar zichtbaar ook niet. Mijn tip: zo snel mogelijk naar de fysio zodra je het ziet. Wij zijn pas rond de 9 weken gegaan en wou dat ik eerder was gegaan.

2 jaar geleden

Mijn dochter had ook een afplatting en niet zo weinig ook! Wij zijn doorverwezen naar de fysio en die heeft ons weer doorverwezen naar manuele therapie. Mijn dochter zat vast in haar nek (kan door de snelle bevalling komen) en had vandaar voorkeurshouding! 1x bij manuele therapie geweest en ze ligt nu zelf op beide kanten!!! Helemaal rond zal het helaas niet meer worden maar met oefeningen en paar maanden wordt het veel minder zichtbaar :) ik merk zeker wel verbetering!

2 jaar geleden

Even om wat moed in te praten: onze oudste zoon (van inmiddels 3) had echt een hele ernstige afplatting als baby, als ik nu foto’s terug kijk schrik ik er weer van. Osteopaat, fysio allemaal gehad, ik heb me er letterlijk nachtenlang zorgen om gemaakt dat hij met een verschrikkelijk plat hoofd zou eindigen. Maar inmiddels is hij dus 3 en is het een prachtig kind met een volle bos haar waardoor je zijn platte achterhoofd totaal niet meer ziet en vraag ik me nu af waar ik me toen zo’n zorgen om heb gemaakt. Dus zeker belangrijk om met de voorkeurshouding aan de gang te gaan en de oefeningen van de fysio goed te doen, maar maak je vooral niet te veel zorgen er om, het komt echt goed!!

2 jaar geleden

Reactie op broodjek

Even om wat moed in te praten: onze oudste zoon (van inmiddels 3) had echt ...
Oh ja en als aanvulling op hier boven: die afplatting is dus ook vanzelf nog enorm bijgetrokken toen hij eenmaal goed kon draaien van buik naar rug en andersom.

2 jaar geleden

Reactie op broodjek

Even om wat moed in te praten: onze oudste zoon (van inmiddels 3) had echt ...
Dank voor de moed 😁. Zitten hier met hetzelfde. Voorkeurshouding naar rechts. Meisje doet het gelukkig al wat minder door oefenen en bedje te draaien.

2 jaar geleden

Hier op 14w ook ernstige afplatting naar rechts wegens verkeerde hoofdligging tijdens bevalling. Intussen al 6w in behandeling bij fysio en osteopaat. Ik zie helaas nog geen verbetering en lig er vaak van wakker - zoals nu. Wij moeten hem oa zo vaak mogelijk op de buik leggen. Osteopaat heeft wel goed kunnen helpen zover met het losmaken van zn nekspieren. Mss heeft het allemaal meer tijd nodig & hulp inschakelen is sowieso altijd een goed idee. Dus zeker niet aarzelen en gewoon doen 👍

2 jaar geleden

Reactie op CharlotteVN63

Hier op 14w ook ernstige afplatting naar rechts wegens verkeerde hoofdliggi ...
De fysio zei tegen ons dat het lang duurt. Een tot twee jaar voor het helemaal is bijgetrokken. Na een week kan ik natuurlijk nog geen verschil zien maar ik merk wel dat hij door de oefeningen zijn hoofdje wat meer de goede kant al op beweegt. Ze meten maandag het hoofdje bij ons ook op zodat we de vooruitgang over een paar weken kunnen vergelijken. Misschien kan je dat ook aan je fysio vragen?

2 jaar geleden

Update: bij mijn dochtertje gaat het beter. Ze lag vannacht de andere kant op en bij de fysio voelde ze al minder spanning in haar nek en schouders. Houd moed, komt vast ook goed bij iedereen. Mijn zoontje had het ook maar is echt heel mooi bijgetrokken, zijn hoofd is heel mooi rond.

2 jaar geleden

Wij merken goed verschil nu we bij de fysio zitten😃

6 maanden geleden

Wij hebben op aanraden van de fysio het Mimos Kussen aangeschaft en dit heeft in combinatie met therapie echt heel goed gewerkt. Mijn eerste kindje is nu bijna 1,5 en er is geen afplatting meer. Ik ga de kussens ook zeker gebruiken bij mijn new-born Tyler om afplatting te voorkomen.